Anbefalinger og idéer fra topmøde
Læs anbefalinger og idéer fra Topmødet for ansvarlig vækst - om strategi og organisering, partnerskaber og cirkulær økonomi.
Hvad kendetegner pionervirksomheder inden for ansvarlig vækst? Hvordan integrerer de arbejdet med bæredygtig vækst i virksomhedens strategi og organisation? Hvordan driver de bæredygtig vækst via partnerskaber? Og hvordan udnytter de cirkulær økonomi til at drive forretning?
Disse spørgsmål var omdrejningspunktet for Topmødet for ansvarlig vækst: Driving Sustainable Growth den 25. september 2014.
Erhvervsstyrelsen har - sammen med LeaderLab - uddraget centrale anbefalinger og idéer fra topmødet. Dokumentet kommer med anbefalinger i forhold til strategi og organisering, partnerskaber og cirkulær økonomi.
Strategiske partnerskaber, men gerne utraditionelle
For eksempel er et centralt budskab, at arbejdet med samfundsansvar skal forankres i alle dele af organisationen og være drivkraft for innovation og produktudvikling. I forhold til partnerskaber er budskabet blandt andet, at partnere skal vælges strategisk, men de må gerne være 'utraditionelle'. Endelig er en vigtig pointe om cirkulær økonomi, at der er et uudnyttet potentiale både i forhold til offentlig-privat samarbejde og i at få vendt holdningen til cirkulære forretningsmodeller som leasing og abonnementer.
Om topmødet
Topmødet blev afholdt af Erhvervsstyrelsen som led i regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar 2012-2015. Der var 55 deltagere fra 33 store danske virksomheder repræsenterende produktionsvirksomheder, finansielle institutioner, detailhandelsvirksomheder, servicevirksomheder og bygge- og anlægsvirksomheder.
Download: "Anbefalinger og Idéer: Hvordan skaber danske virksomheder ansvarlig vækst".