Analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig

En ny undersøgelse viser, at danske forbrugere stadig er helt med på, at Fairtrades mærkesager handler om fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter.

Der er nu flere forbrugere, der mener, ar Fairtrade-mærket er miljørigtigt. Arkivfoto..

11.07.2023

CSR.dk

Listen over Fairtrade-mærkets krav til miljøbeskyttelse er lang.

Kravene er på ingen måde nye, men det er nyt, at de danske forbrugere er blevet mere bevidste om, at Fairtrade ud over at være et mærke for social retfærdighed også har miljøbeskyttelse i fokus.

Det viser en markedsanalyse, som Landbrug & Fødevarer har lavet for Fairtrade-mærket Danmark, og som netop er blevet offentliggjort.

Til spørgsmålet om, hvilke emner forbrugerne forbinder mest med Fairtrade-mærket, peger flere på ‘bæredygtigt’ og ‘miljørigtigt’.

Læs også: Forskere vil undersøge danskernes holdninger til klimavenlig mad

Andelen af forbrugere, der forbinder Fairtrade-mærket med ’miljørigtigt’, er steget fra 11 til 15 procent siden seneste undersøgelse i 2022.

Forbrugere, der forbinder Fairtrade med ’bæredygtigt’, er steget fra 17 til 21 procent i perioden. Oven i det er opfattelsen af Fairtrade-mærket som ’etisk forsvarligt’ steget fra 28 til 33 procent.

Det er en vækst, som analysebureauet bag undersøgelsen betegner som statistisk signifikant, og den udvikling ser Fairtrade-mærket Danmarks direktør som meget positiv.

”Det er rigtig godt at se, at vores målrettede indsats for at styrke forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærkets krav om at passe på miljøet og hjælpe lokale producenter med at omstille deres råvareproduktion til en ny klimavirkelighed er slået så tydeligt igennem. Det er ikke et nyt fænomen i Fairtrades krav og standarder, men det er et nyt lag, som vi mener, er meget vigtigt at kommunikere til nutidens forbrugerne,” siger Fairtrade-mærkets direktør Camilla Erika Lerberg, som også peger på, at 52 procent af forbrugerne, ifølge den nye analyse, opfatter Fairtrade-mærket som ’godt for miljøet’.

Læs også: Forbrugerrådet Tænk opstiller seks kriterier, som klimamærkning af fødevarer skal opfylde

Markedsanalysen viser også, at det nye ekstra ’miljø og klima’-lag i forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket ikke rykker ved, at mærket stadig nyder højt kendskab og høj troværdighed hos de danske forbrugere.

Her ligger mærket på samme niveau som i analysen fra 2022 med en kendskabsgrad på 88 procent på og troværdighedsgrad på 83 procent. Og det er kun et ekstra plus i direktørens bog.

”Nu skal vi have formidlet den positive opfattelse hos forbrugerne videre til dagligvarehandlen, hvor klima og miljø er på agendaen, og hvor Fairtrade-mærkede produkter derfor passer godt ind. Fairtrade, miljøbeskyttelse og klimatilpasning går rigtig godt hånd i hånd, og den fortælling skal vi også have ud på hylderne", siger Camilla Erika Lerberg.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn