Analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig

En ny undersøgelse viser, at danske forbrugere stadig er helt med på, at Fairtrades mærkesager handler om fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter.

Der er nu flere forbrugere, der mener, ar Fairtrade-mærket er miljørigtigt. Arkivfoto..

11.07.2023

CSR.dk

Listen over Fairtrade-mærkets krav til miljøbeskyttelse er lang.

Kravene er på ingen måde nye, men det er nyt, at de danske forbrugere er blevet mere bevidste om, at Fairtrade ud over at være et mærke for social retfærdighed også har miljøbeskyttelse i fokus.

Det viser en markedsanalyse, som Landbrug & Fødevarer har lavet for Fairtrade-mærket Danmark, og som netop er blevet offentliggjort.

Til spørgsmålet om, hvilke emner forbrugerne forbinder mest med Fairtrade-mærket, peger flere på ‘bæredygtigt’ og ‘miljørigtigt’.

Læs også: Forskere vil undersøge danskernes holdninger til klimavenlig mad

Andelen af forbrugere, der forbinder Fairtrade-mærket med ’miljørigtigt’, er steget fra 11 til 15 procent siden seneste undersøgelse i 2022.

Forbrugere, der forbinder Fairtrade med ’bæredygtigt’, er steget fra 17 til 21 procent i perioden. Oven i det er opfattelsen af Fairtrade-mærket som ’etisk forsvarligt’ steget fra 28 til 33 procent.

Det er en vækst, som analysebureauet bag undersøgelsen betegner som statistisk signifikant, og den udvikling ser Fairtrade-mærket Danmarks direktør som meget positiv.

”Det er rigtig godt at se, at vores målrettede indsats for at styrke forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærkets krav om at passe på miljøet og hjælpe lokale producenter med at omstille deres råvareproduktion til en ny klimavirkelighed er slået så tydeligt igennem. Det er ikke et nyt fænomen i Fairtrades krav og standarder, men det er et nyt lag, som vi mener, er meget vigtigt at kommunikere til nutidens forbrugerne,” siger Fairtrade-mærkets direktør Camilla Erika Lerberg, som også peger på, at 52 procent af forbrugerne, ifølge den nye analyse, opfatter Fairtrade-mærket som ’godt for miljøet’.

Læs også: Forbrugerrådet Tænk opstiller seks kriterier, som klimamærkning af fødevarer skal opfylde

Markedsanalysen viser også, at det nye ekstra ’miljø og klima’-lag i forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket ikke rykker ved, at mærket stadig nyder højt kendskab og høj troværdighed hos de danske forbrugere.

Her ligger mærket på samme niveau som i analysen fra 2022 med en kendskabsgrad på 88 procent på og troværdighedsgrad på 83 procent. Og det er kun et ekstra plus i direktørens bog.

”Nu skal vi have formidlet den positive opfattelse hos forbrugerne videre til dagligvarehandlen, hvor klima og miljø er på agendaen, og hvor Fairtrade-mærkede produkter derfor passer godt ind. Fairtrade, miljøbeskyttelse og klimatilpasning går rigtig godt hånd i hånd, og den fortælling skal vi også have ud på hylderne", siger Camilla Erika Lerberg.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København