Alternativt brændstof gør Samsø-færgen mere grøn

Samsø Kommune har indgået en aftale med Q8 Danmark om levering af flydende naturgas til den nye Samsø-færge.

Fremtidens sejlture med Samsø-færgen bliver en grønnere fornøjelse. Her er det dog den gamle færge. Foto: flickr/Rasmus Skov Larsen.

10.07.2014

CSR.dk

Samsø-færgen bliver den første indenrigsfærge i Danmark, der sejler på flydende naturgas. Q8 bliver samtidigt det første energiselskab i Danmark, som leverer det miljøvenlige brændstof, der også går under betegnelsen LNG (Liquified Natural Gas).

Med LNG forsvinder svovludledningen, mængden af sodpartikler bliver markant mindre, og CO2-udledningen reduceres med op til 20 procent. LNG er naturgas, som er blevet kondenseret og gjort flydende ved nedfrysning til minus 162 grader. Det er således det mest miljøvenlige fossile brændstof, der findes.

Q8’s nye status som leverandør af LNG er helt i tråd med virksomhedens strategi om at udvikle og sælge produkter, der kan imødekomme markedets behov for mobilitet og nedsat CO2-udslip.

Læs også: Scanlines' færger skal være batteridrevne

Markedschef hos Q8 Anders Højer fortæller, at samarbejdet med Samsø-færgen er et eksempel på, hvordan Q8 kan udvikle og tilbyde produkter, der kan reducere CO2-udledningen i transportsektoren. .

Reducering af transportsektorens CO2-udledning
Forsyningsaftalen, der er indgået mellem Q8 og Samsø Kommune, åbner perspektiver for, at også andre danske færgeruter stiller om fra konventionel diesel til LNG. Markedschef Anders Højer fra Q8 siger:

"Udover miljøfordelene betyder anvendelse af LNG væsentlige omkostningsbesparelser på brændstof. Den aktuelle prisudvikling på LNG indikerer, at prisen på gas er ved at frigøre sig fra olieprisen, for prisudviklingen på gas er for nedadgående – modsat prisen på olie."

Han fortsætter:

"Som brændstofleverandør skal vi forholde os til klimaforandringerne og tænke langsigtet. Det er i fuld overensstemmelse med vores CSR-strategi og klimapolitik at udvikle og tilbyde produkter, der kan reducere transportsektorens CO2-udledning, og dette LNG-projekt på Samsø er et eksempel på, hvordan det kan gøres i praksis."

LNG bliver mere udbredt i Europa
I dag er der omtrent 50 skibe i Europa, der sejler på LNG. Man forventer, at dette tal om fem til seks år vil være steget til omkring 1.000.

Q8 ønsker at blive ved med at levere brændstof, der kan opfylde transportsektorens behov, samtidig med at CO2-udslippet bliver mindre. Det alternative brændstof LNG er sandsynligvis en del af svaret. I Danmark er markedet for LNG under opbygning, mens de andre skandinaviske lande indfører LNG i stor stil som et alternativ til andre drivmidler.

Samsø Kommune har høje ambitioner på miljøområdet og vil være selvforsynende med energi. Den nye miljørigtige færge samt forsyningsaftalen om levering af LNG fra Q8 styrker øens grønne profil yderligere, for på lidt længere sigt kan anlægget også bruges til at forsyne færgen med lokalt produceret flydende biogas fra Samsø-siden i Sælvig.

Læs også: Besøg Danmarks første fagmesse for grøn vej-transport

Den nye færge har plads til 160 biler og 600 passagerer. Den bliver taget i drift i november 2014, og LNG-bunkeranlægget er klart i starten af 2015. Færgen har en dual-fuel-motor, det vil sige at, den kan sejle på både konventionel diesel og LNG.

-RA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

01.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Giv en ged, Den perfekte firmagave til jul!

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup