Akut behov for fremtidssikrede miljøzoner
Den miljøzone, som per 1. september skulle sikre københavnerne renere luft og være et forbillede for andre danske byer, er ikke effektiv på grund af slappe miljøkrav.
Den miljøzone, som per 1. september skulle sikre københavnerne renere luft og være et forbillede for andre danske byer, er ikke effektiv på grund af slappe miljøkrav. EU's grænseværdier vil ikke kunne overholdes. Miljøstyrelsen har erkendt problemet, men afviser de nødvendige indgreb og opgiver at nå EU-grænseværdi.
Det er ubegribeligt, at det kun er de største byer, der kan indføre miljøzoner. Mange mellemstore byer døjer ligeledes med sundhedsskadelig luftforurening. De kan endda blive endnu hårdere ramt, når de største byer indfører miljøzoner, hvis de mest forurenende køretøjer flyttes til de øvrige byer.
Med indførelsen af miljøzonen i København vil en splinterny lastbil forurene 100-500 gange så meget som en ældre lastbil, der bliver omfattet af zonens filterkrav. Derfor skal der også stilles krav til nye lastbiler, siger Kåre Press-Kristensen, civilingeniør og Ph.D. ved Det Økologiske Råd.