Adidas solgte en million par havplastsko i 2017

Det lykkedes Adidas at leve op til sin egen målsætning om at producere og sælge en million par sko lavet af plastikaffald fra oceanerne. Tre nye versioner af skoen skal sikre fortsat fremgang.

En af de nye versioner af Adidas UltraBoost fremstillet af havplast. Foto: Adidas.

21.03.2018

CSR.dk

Med indsamlet plastik fra verdenshavene som eneste råmateriale fremstillede og solgte Adidas sidste år en million par af skoen UltraBoost. Det fortæller den tyske gigants topchef, danske Kasper Rorsted, til den amerikanske tv-station CNBC.

Adidas lancerede skoen i efteråret 2016, og allerede dengang meldte man ud, at målet var netop én million par af de bæredygtige løbesko; en målsætning, der dermed er opnået nu. I april 2017 lancerede man derfor tre nye versioner af skoen, der skal fortsætte trenden.

Adidas' topchef, danske Kasper Rorsted, forklarede bl.a. CNBC om koncernens strategi for at blive mere bæredygtig gennem brug af moderne teknologi som 3D-print. Foto: Adidas.

I interviewet med CNBC forklarer Kasper Rorsted videre, hvordan man fra Adidas’ side arbejder på at investere i virksomheder, der kommer med løsninger, råmaterialer eller processer, der kan gøre selskabet mere bæredygtigt.

Læs også: Parley vil bekæmpe plastik sammen med modeindustrien

Som eksempel nævner han, at man i år vil sælge 100.000 par 3D-printede sko, hvilket skal være med til at mindske koncernens carbon footprint.

Det samme er tilfældet for et andet af Adidas’ plastrelaterede tiltag, der indebærer at man for to år siden droppede plastikposer til fordel for papir. Ifølge Fortune havde det allerede sidste år elimineret 70 mio. plastikindkøbsposer.

”Som et globalt brand har vi et ansvar for at hjælpe verden med at blive et bedre sted. Disse designs afspejler vores støtte til en fantastisk sag, samtidig med at de levere den kvalitet, vi er kendt for – en stærk kombination, som vi håber vil glæde og inspirere vores globale samfund lige så meget som os selv”, siger Product Category Director for Adidas Running, Mathias Amm, ifølge Interesting Engineering.

-AK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle