Accenture og Red Barnet i givtigt samarbejde
Konsulentvirksomheden Accenture har som led i sin CSR-strategi indledt et tæt samarbejde med Red Barnet. Virksomheden støtter med strategisk rådgivning, en ydelse, som NGOen normalt ikke kan forsvare at bruge penge på. Accenture får gladere og mere motiverede medarbejdere ud af samarbejdet.
For godt tre år siden startede konsulentvirksomheden Accenture og Red Barnet en flirt, som i første omgang bestod af uforpligtende økonomiske donationer fra den internationale rådgivningsgigant direkte til NGOens velgørende pengekasse. Siden har kontakten udviklet sig til et fast, ligeværdigt forhold, som begge parter profiterer af. Således brugte Accentures medarbejdere sidste år i alt 1300 arbejdstimer hos Red Barnet fordelt på både kortere workshops og længerevarende engagementer i forskellige projekter.
Ydelserne har blandt andet bestået i at udarbejde en risikoanalyse, der forbereder Red Barnet på, hvordan man handler, hvis der opstår situationer, som kan true organisationen: Hvordan skal der eksempelvis ageres, hvis et medlem af hovedbestyrelsen viser sig at være pædofil? Hvis man havner i en dårlig politisk sag? eller hvis it-systemerne bryder sammen? Accenture har også hjulpet Red Barnet med at fintune deres funding-strategi, så organisationen nu henter flere donationer fra det danske erhvervsliv.
En fantastisk gave
Selvom strategisk rådgivning af den art ofte er en del af budgettet hos virksomheder og organisationer af Red Barnets størrelse, så er det ikke noget organisationens ledelse normalt kan forsvare at spendere penge på.
Jeg tror ikke, vores bidragydere ville bryde sig om, at vi købte de ydelser, vi får foræret af Accenture til markedspris. Selvom udviklingen af organisationen naturligvis gør os mere effektive og bedre til at tjene penge, ville en sådan beslutning være meget svær at kommunikere ud. Vores donatorer ville stå i kø for at spørge, hvorfor vi havde købt konsulentydelser for mange tusinde kroner i stedet for at forbedre forholdene for børnene. Derfor er det en fantastisk gave fra Accenture, at de ganske gratis hjælper hos med rådgivning og organisationsudvikling, siger kommunikationschef i Red Barnet Mogens Damgaard.
Sideløbende med konsulentydelserne donerer Accenture også en pose penge til Red Barnet, som de frit kan benytte til hvad, de vil. Den konstruktion er Mogens Damgaard meget tilfreds med.
Det er ikke sådan, at vi hellere ville have haft én stor donation. De ting som Accenture giver os, qua deres dygtige konsulenter, kapacitetsopbygger vores organisation, så vi bliver mere effektive, dygtigere til at lave vores arbejde og tjene penge, understreger han.
Gladere Accenture-medarbejdere
Hos Accenture glæder man sig også over samarbejdet. Ifølge Jesper Mikkelsen, der er ansvarlig for virksomhedens Corporate Citizen-program, har det nemlig stor værdi for forretningen, at medarbejderne får lov at bruge deres kernekompetencer i CSR-arbejdet.
Vores medarbejdere kommer ud og bruger deres kompetencer i en organisation, der er meget modtagelig overfor de tiltag, de kommer med. Det er tydeligt at Red Barnet ikke haft mulighed for at investere i de her ydelser før, så en indsats på fire uger kan flytte utrolig meget, siger Jesper Mikkelsen og fortsætter:
Den succesoplevelse gør, at vi får nogle medarbejdere, som bliver mere motiverede og tilfredse - og det smitter af på deres kunderelationer og på kundetilfredsheden, som i sidste ende giver bedre projekter og en øget omsætning, forklarer han.
Ifølge Jesper Mikkelsen har Accenture lavet flere interne undersøgelser, hvor medarbejderne kommer med meget positiv feedback på samarbejdet med Red Barnet.
Vi kan se, at de medarbejdere, som har været direkte involveret i projekter med Red Barnet er meget tilfredse. Og de medarbejdere, som ikke har været med endnu, giver udtryk for, at det glæder dem at arbejde i en virksomhed, der er engageret i omverdenen, siger han.
Ligeværdighed en forudsætning
Både hos Red Barnet og Accenture mener man, at makkerskabet i høj grad er blevet en succes, fordi samarbejdet er ligeværdigt. Red Barnet er, ifølge Mogens Damgaard, generelt meget opmærksom på at stille krav og forklare forskellige samarbejdspartnere præcis, hvad man har brug for, så organisationen ikke ender med at blive legeplads for forskellige virksomheders CSR-politik.
Vi får ofte tilbudt forskellige ydelser, som vi takker nej til, fordi de ikke passer ind i vores planer på hverken kort eller langt sigt. Men det har ikke været tilfældet med Accenture. De har været gode til at tage udgangspunkt i de problemstillinger, vi har og behandle os fuldt ud som en betalende kunde med udarbejdelse af problemformulering, arbejdsgruppe og tidsplan, fortæller Mogens Damgaard.
Jesper Mikkelsen er enig i betragtningen og peger på, at et ligeværdigt samarbejde, hvor begge parter spiller med åbne kort, skaber et modspil, der også er sundt for virksomhederne.