8 trin til en klimastrategi

Præmissen samlet set er, at virksomheder, herunder danske, skal bidrage med en meget stor reduktion af deres fremtidige CO2 emissioner. Udfordringen er at vende det faktum til en forretningsmæssig mulighed. Processen er et 8 trins program, hvor virksomheden får indtænkt klimaudfordringerne i hele dens værdikæde og i samspil med sine interessenter således, at medansvaret for klimareduktioner forankres i virksomhedens forretningsmæssige drift og virke - til gavn for virksomhedens værdiskabelse.

12.12.2008

CSR.dk

Præmisserne er, at hvis vi fortsætter uden at gøre noget, vil de globale CO2-udledninger være fordoblet i 2050. Hvis vi skal ned på et acceptabelt niveau, skal de halveres! Omkostningerne ved en halvering af de globale udledninger af CO2 i 2050 kan estimeres til at være bare 3 % af verdens bruttonationalprodukt (BNP). Det svarer til et års BNP-vækst. Et års BNP-vækst over de næste 40 år! Dette er konklusionen i rapporten ”The World in 2050” (www.pwc.com/world2050)
Klimaudfordringen er ikke, om vi kan, men om vi vil! Med ”business as usual” uden en indsats mod reduktion af udledninger vil Kina og Indien ”sidde” på 45 % af den globale udledning i 2050, mens EU og USA kun vil bidrage med til sammen 20 %. Det allervigtigste er at få fastlagt nogle klare handlinger, så kurven bliver knækket. Og diskussionen om hvilke typer teknologi der skal bruges, skaber mere skade end gavn. Der er brug for dem alle - det er ikke enten/eller, men både/og!
De næste 15-20 år vil de afgørende tiltag være at få skabt energieffektive forbedringer i transportsektoren, i energiproduktionen og på bygningsområdet. Disse afgørende tiltag er stærkt efterfulgt af behovet for produktion af vedvarende energi. De største bidragsydere til væksten i udledninger kommer fra transport- og energiproduktion. G7-landene bliver de spillere, der må bidrage med en reduktion af deres udledninger på 80 % i forhold til 2006. Mens E7-landene alene må øge deres udledninger frem til 2020, hvorefter de skal falde til et niveau svarende til i dag.

Udfordringen
En fordobling uden at gøre noget sat op imod behovet for at gøre så meget, at der sker en halvering - det er udfordringen! Nogle virksomheder tager denne udfordring som en forretningsmæssig mulighed; andre ser den som en risiko, der skal begrænses. For begge grupper drejer det sig om at inddrage klimaudfordringen strategisk i virksomheden.
Og for alle virksomheder gælder det om at finde den strategiske forskel. Den forskel, som bidrager både til virksomhedens langsigtede værdiskabelse og til udmøntning af et samfundsansvar for klimareduktioner. På klimaområdet er samfundsansvaret globalt. Et tiltag for reduktion er det samme, hvor på kloden det finder sted. CO2 emissionerne kender ingen grænser. En reduktion i Kina er ligevægtig med en reduktion i Danmark. Derfor er virksomhedernes udfordring at gøre en forskel, der hvor den bedst lader sig gøre. For nogle virksomheder er det i egen produktion. For andre er det tiltag i leverandørkæden med henblik på, at virksomhedens underleverandører reducerer deres CO2 emissioner. Eller i form at valg af transportører eller transportmåder.
Tendensen er klar. De mest fremsynede virksomheder har besluttet, at det klimamæssige samfundsansvar går hånd i hånd med virksomhedens forretningsmæssige udvikling. Uanset finansiel krise eller ej vokser verdens befolkning så hurtigt, at behovet for energieffektive løsninger er et must, hvis velfærdssamfundet omkring os ikke skal smelte på grund af befolkningsvækst, - vandringer og flere ubeboelige egne i verdenen.
De forretningsmæssige perspektiver er for rigtig mange virksomheder muligheder; muligheder for strategisk fornyelse, via nye ”Clean Tech” produkter eller ved at virksomheden selv går mod en ”Carbon Neutralitet” og tiltrækker sig interessenter i form af medarbejdere, kunder, samarbejdsrelationer og investorer.

Processen
Rent praktisk består virksomhedens arbejde for at skabe sig en klimastrategisk position af et 8 trins program.

Der er tre trin, som kan være startstedet.

At starte med baseline
Nogle virksomheder vælger at starte op med at fastlægge og opgøre deres baseline. Det vil sige, at virksomheden vælge hvilke aktiviteter i deres virksomhed, som de vil inddrage og måle på, hvor meget CO2 emission, disse skaber. Dette opgjorte antal tons CO2 udgør derpå det kvantitative udgangspunkt for fastlæggelse af et mål for reduktion af CO2 emissioner over en af ledelsen valgt årrække. Dette kaldes at gå mod ”Carbon neutralitet”.
Såfremt det ikke er virksomhedens driftsmæssige aktiviteter, der er i spil, men virksomhedens produkter er fokus for baseline, produktstatus og muligheder for innovativ udvikling mod ”Clean Tech løsninger” skabt ved anvendelse af selve produktet.

At starte med klimastrategien
Andre virksomheder starter op med at fastlægge hvilke udefra kommende faktorer, der forretningsmæssigt vil påvirke deres aktiviteter og udvikling.
Det være sig (i) fysiske faktorer, som ændringer i vejrnedbør og grundvandsstigninger mv.; (ii) reguleringsmæssige faktorer, som energieffektivitetskrav, mærkninger mv.; (iii) markedsmæssige forhold, som ændringer i tilgang til råvarer, prisstigninger/fald, ændrede udbud/efterspørgsel mv.; (iv) omdømmerelaterede forhold, som oplevelsesøkonomi eller transmissionsøkonomi, hvor virksomhedens interessenter ændrer adfærd eller påvirkes dertil.
På baggrund af de identificerede faktorer, gennemgår virksomheden dens værdikæde med henblik på en afdækning af, hvor effekten af de udefra kommende faktorer, vil være størst. Det kan være, at virksomheden vil opnå størst klimareducerende effekt, hvis leverandører vælges ud fra deres pligt og evne til at reducere energiforbrug eller overgå til vedvarende energiformer. Eller det kan være, at det vil være mest relevant at ændre transportformer, når varer skal distribueres, fordi det vil give en differentieret profilering overfor kunder. Blot for at give et par eksempler.
Når de udefra kommende faktorer er identificeret og virksomhedens værdikæde vurderet, er der et robust forretningsmæssigt grundlag at udarbejde en klimastrategi på.

At starte med interessentanalysen
Nogle virksomheder vælger at starte op med at undersøge konkret hvilke forventninger og kommende krav, som dens interessenter har til virksomheden.
Dette gøres ved at gennemføre en interessentanalyse; enten af virksomheden selv eller af eksterne konsulenter, som kan neutralisere følsomme oplysninger for det fremtidige samarbejde mellem virksomheden og visse interessenter; herunder større kunder, leverandører eller samhandelspartnere.

De videre trin
Uanset hvilke trin, der kommer først omfatter processen dernæst en (i) beslutning om reduktionsmål, (ii) udarbejdelse af en handlingsplan, (iii) implementering af mål mv. i virksomhedens ordinære data & management systemer; (iv) udarbejdelse af rapportering for at følge om mål nås i et klimaregnskab, efter behov verifikation heraf, og (v) endelig kommunikation og information om resultaterne til de eksterne interessenter, som virksomheden ønsker at profilere sig overfor.
Ringen sluttes med, at virksomhedens interessenter responderer på virksomhedens klimaperformance; enten som kunder, medarbejdere, investorer, långivere mv.; - alt afhængig af hvilke forventninger, disse havde til virksomhedens ansvar for den klimamæssige udvikling.
Og dermed bliver effektiv klimaledelse en ”ongoing” proces, hvor klimastrategien til stadighed som enhver anden strategi i virksomheden er under ledelsesmæssig vurdering.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online