8 trin til en klimastrategi

Præmissen samlet set er, at virksomheder, herunder danske, skal bidrage med en meget stor reduktion af deres fremtidige CO2 emissioner. Udfordringen er at vende det faktum til en forretningsmæssig mulighed. Processen er et 8 trins program, hvor virksomheden får indtænkt klimaudfordringerne i hele dens værdikæde og i samspil med sine interessenter således, at medansvaret for klimareduktioner forankres i virksomhedens forretningsmæssige drift og virke - til gavn for virksomhedens værdiskabelse.

12.12.2008

CSR.dk

Præmisserne er, at hvis vi fortsætter uden at gøre noget, vil de globale CO2-udledninger være fordoblet i 2050. Hvis vi skal ned på et acceptabelt niveau, skal de halveres! Omkostningerne ved en halvering af de globale udledninger af CO2 i 2050 kan estimeres til at være bare 3 % af verdens bruttonationalprodukt (BNP). Det svarer til et års BNP-vækst. Et års BNP-vækst over de næste 40 år! Dette er konklusionen i rapporten ”The World in 2050” (www.pwc.com/world2050)
Klimaudfordringen er ikke, om vi kan, men om vi vil! Med ”business as usual” uden en indsats mod reduktion af udledninger vil Kina og Indien ”sidde” på 45 % af den globale udledning i 2050, mens EU og USA kun vil bidrage med til sammen 20 %. Det allervigtigste er at få fastlagt nogle klare handlinger, så kurven bliver knækket. Og diskussionen om hvilke typer teknologi der skal bruges, skaber mere skade end gavn. Der er brug for dem alle - det er ikke enten/eller, men både/og!
De næste 15-20 år vil de afgørende tiltag være at få skabt energieffektive forbedringer i transportsektoren, i energiproduktionen og på bygningsområdet. Disse afgørende tiltag er stærkt efterfulgt af behovet for produktion af vedvarende energi. De største bidragsydere til væksten i udledninger kommer fra transport- og energiproduktion. G7-landene bliver de spillere, der må bidrage med en reduktion af deres udledninger på 80 % i forhold til 2006. Mens E7-landene alene må øge deres udledninger frem til 2020, hvorefter de skal falde til et niveau svarende til i dag.

Udfordringen
En fordobling uden at gøre noget sat op imod behovet for at gøre så meget, at der sker en halvering - det er udfordringen! Nogle virksomheder tager denne udfordring som en forretningsmæssig mulighed; andre ser den som en risiko, der skal begrænses. For begge grupper drejer det sig om at inddrage klimaudfordringen strategisk i virksomheden.
Og for alle virksomheder gælder det om at finde den strategiske forskel. Den forskel, som bidrager både til virksomhedens langsigtede værdiskabelse og til udmøntning af et samfundsansvar for klimareduktioner. På klimaområdet er samfundsansvaret globalt. Et tiltag for reduktion er det samme, hvor på kloden det finder sted. CO2 emissionerne kender ingen grænser. En reduktion i Kina er ligevægtig med en reduktion i Danmark. Derfor er virksomhedernes udfordring at gøre en forskel, der hvor den bedst lader sig gøre. For nogle virksomheder er det i egen produktion. For andre er det tiltag i leverandørkæden med henblik på, at virksomhedens underleverandører reducerer deres CO2 emissioner. Eller i form at valg af transportører eller transportmåder.
Tendensen er klar. De mest fremsynede virksomheder har besluttet, at det klimamæssige samfundsansvar går hånd i hånd med virksomhedens forretningsmæssige udvikling. Uanset finansiel krise eller ej vokser verdens befolkning så hurtigt, at behovet for energieffektive løsninger er et must, hvis velfærdssamfundet omkring os ikke skal smelte på grund af befolkningsvækst, - vandringer og flere ubeboelige egne i verdenen.
De forretningsmæssige perspektiver er for rigtig mange virksomheder muligheder; muligheder for strategisk fornyelse, via nye ”Clean Tech” produkter eller ved at virksomheden selv går mod en ”Carbon Neutralitet” og tiltrækker sig interessenter i form af medarbejdere, kunder, samarbejdsrelationer og investorer.

Processen
Rent praktisk består virksomhedens arbejde for at skabe sig en klimastrategisk position af et 8 trins program.

Der er tre trin, som kan være startstedet.

At starte med baseline
Nogle virksomheder vælger at starte op med at fastlægge og opgøre deres baseline. Det vil sige, at virksomheden vælge hvilke aktiviteter i deres virksomhed, som de vil inddrage og måle på, hvor meget CO2 emission, disse skaber. Dette opgjorte antal tons CO2 udgør derpå det kvantitative udgangspunkt for fastlæggelse af et mål for reduktion af CO2 emissioner over en af ledelsen valgt årrække. Dette kaldes at gå mod ”Carbon neutralitet”.
Såfremt det ikke er virksomhedens driftsmæssige aktiviteter, der er i spil, men virksomhedens produkter er fokus for baseline, produktstatus og muligheder for innovativ udvikling mod ”Clean Tech løsninger” skabt ved anvendelse af selve produktet.

At starte med klimastrategien
Andre virksomheder starter op med at fastlægge hvilke udefra kommende faktorer, der forretningsmæssigt vil påvirke deres aktiviteter og udvikling.
Det være sig (i) fysiske faktorer, som ændringer i vejrnedbør og grundvandsstigninger mv.; (ii) reguleringsmæssige faktorer, som energieffektivitetskrav, mærkninger mv.; (iii) markedsmæssige forhold, som ændringer i tilgang til råvarer, prisstigninger/fald, ændrede udbud/efterspørgsel mv.; (iv) omdømmerelaterede forhold, som oplevelsesøkonomi eller transmissionsøkonomi, hvor virksomhedens interessenter ændrer adfærd eller påvirkes dertil.
På baggrund af de identificerede faktorer, gennemgår virksomheden dens værdikæde med henblik på en afdækning af, hvor effekten af de udefra kommende faktorer, vil være størst. Det kan være, at virksomheden vil opnå størst klimareducerende effekt, hvis leverandører vælges ud fra deres pligt og evne til at reducere energiforbrug eller overgå til vedvarende energiformer. Eller det kan være, at det vil være mest relevant at ændre transportformer, når varer skal distribueres, fordi det vil give en differentieret profilering overfor kunder. Blot for at give et par eksempler.
Når de udefra kommende faktorer er identificeret og virksomhedens værdikæde vurderet, er der et robust forretningsmæssigt grundlag at udarbejde en klimastrategi på.

At starte med interessentanalysen
Nogle virksomheder vælger at starte op med at undersøge konkret hvilke forventninger og kommende krav, som dens interessenter har til virksomheden.
Dette gøres ved at gennemføre en interessentanalyse; enten af virksomheden selv eller af eksterne konsulenter, som kan neutralisere følsomme oplysninger for det fremtidige samarbejde mellem virksomheden og visse interessenter; herunder større kunder, leverandører eller samhandelspartnere.

De videre trin
Uanset hvilke trin, der kommer først omfatter processen dernæst en (i) beslutning om reduktionsmål, (ii) udarbejdelse af en handlingsplan, (iii) implementering af mål mv. i virksomhedens ordinære data & management systemer; (iv) udarbejdelse af rapportering for at følge om mål nås i et klimaregnskab, efter behov verifikation heraf, og (v) endelig kommunikation og information om resultaterne til de eksterne interessenter, som virksomheden ønsker at profilere sig overfor.
Ringen sluttes med, at virksomhedens interessenter responderer på virksomhedens klimaperformance; enten som kunder, medarbejdere, investorer, långivere mv.; - alt afhængig af hvilke forventninger, disse havde til virksomhedens ansvar for den klimamæssige udvikling.
Og dermed bliver effektiv klimaledelse en ”ongoing” proces, hvor klimastrategien til stadighed som enhver anden strategi i virksomheden er under ledelsesmæssig vurdering.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.05.2025ista Danmark A/S

Sponseret

Energieffektivisering og bæredygtighed med ista

09.05.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Fra startup til storkøkkener: FÆRM vinder Mavens Hule og sikrer foodservice-samarbejde

08.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Økonom og forsker: normalisér degrowth

08.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Udfordringer og løsninger med Kasper Benjamin Reimer Bjørkskov

07.05.2025Plastic Change

Sponseret

Nye EU-regler skal stoppe forurening med plastik-pellets

02.05.2025CSR.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025CSR.dk

Klimaforandringerne rammer Danmark: I forreste række står boligejerne

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

12.05.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Tid

08:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 Lead auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

14.05.2025

Sted

København