8 trin til en klimastrategi

Præmissen samlet set er, at virksomheder, herunder danske, skal bidrage med en meget stor reduktion af deres fremtidige CO2 emissioner. Udfordringen er at vende det faktum til en forretningsmæssig mulighed. Processen er et 8 trins program, hvor virksomheden får indtænkt klimaudfordringerne i hele dens værdikæde og i samspil med sine interessenter således, at medansvaret for klimareduktioner forankres i virksomhedens forretningsmæssige drift og virke - til gavn for virksomhedens værdiskabelse.

12.12.2008

CSR.dk

Præmisserne er, at hvis vi fortsætter uden at gøre noget, vil de globale CO2-udledninger være fordoblet i 2050. Hvis vi skal ned på et acceptabelt niveau, skal de halveres! Omkostningerne ved en halvering af de globale udledninger af CO2 i 2050 kan estimeres til at være bare 3 % af verdens bruttonationalprodukt (BNP). Det svarer til et års BNP-vækst. Et års BNP-vækst over de næste 40 år! Dette er konklusionen i rapporten ”The World in 2050” (www.pwc.com/world2050)
Klimaudfordringen er ikke, om vi kan, men om vi vil! Med ”business as usual” uden en indsats mod reduktion af udledninger vil Kina og Indien ”sidde” på 45 % af den globale udledning i 2050, mens EU og USA kun vil bidrage med til sammen 20 %. Det allervigtigste er at få fastlagt nogle klare handlinger, så kurven bliver knækket. Og diskussionen om hvilke typer teknologi der skal bruges, skaber mere skade end gavn. Der er brug for dem alle - det er ikke enten/eller, men både/og!
De næste 15-20 år vil de afgørende tiltag være at få skabt energieffektive forbedringer i transportsektoren, i energiproduktionen og på bygningsområdet. Disse afgørende tiltag er stærkt efterfulgt af behovet for produktion af vedvarende energi. De største bidragsydere til væksten i udledninger kommer fra transport- og energiproduktion. G7-landene bliver de spillere, der må bidrage med en reduktion af deres udledninger på 80 % i forhold til 2006. Mens E7-landene alene må øge deres udledninger frem til 2020, hvorefter de skal falde til et niveau svarende til i dag.

Udfordringen
En fordobling uden at gøre noget sat op imod behovet for at gøre så meget, at der sker en halvering - det er udfordringen! Nogle virksomheder tager denne udfordring som en forretningsmæssig mulighed; andre ser den som en risiko, der skal begrænses. For begge grupper drejer det sig om at inddrage klimaudfordringen strategisk i virksomheden.
Og for alle virksomheder gælder det om at finde den strategiske forskel. Den forskel, som bidrager både til virksomhedens langsigtede værdiskabelse og til udmøntning af et samfundsansvar for klimareduktioner. På klimaområdet er samfundsansvaret globalt. Et tiltag for reduktion er det samme, hvor på kloden det finder sted. CO2 emissionerne kender ingen grænser. En reduktion i Kina er ligevægtig med en reduktion i Danmark. Derfor er virksomhedernes udfordring at gøre en forskel, der hvor den bedst lader sig gøre. For nogle virksomheder er det i egen produktion. For andre er det tiltag i leverandørkæden med henblik på, at virksomhedens underleverandører reducerer deres CO2 emissioner. Eller i form at valg af transportører eller transportmåder.
Tendensen er klar. De mest fremsynede virksomheder har besluttet, at det klimamæssige samfundsansvar går hånd i hånd med virksomhedens forretningsmæssige udvikling. Uanset finansiel krise eller ej vokser verdens befolkning så hurtigt, at behovet for energieffektive løsninger er et must, hvis velfærdssamfundet omkring os ikke skal smelte på grund af befolkningsvækst, - vandringer og flere ubeboelige egne i verdenen.
De forretningsmæssige perspektiver er for rigtig mange virksomheder muligheder; muligheder for strategisk fornyelse, via nye ”Clean Tech” produkter eller ved at virksomheden selv går mod en ”Carbon Neutralitet” og tiltrækker sig interessenter i form af medarbejdere, kunder, samarbejdsrelationer og investorer.

Processen
Rent praktisk består virksomhedens arbejde for at skabe sig en klimastrategisk position af et 8 trins program.

Der er tre trin, som kan være startstedet.

At starte med baseline
Nogle virksomheder vælger at starte op med at fastlægge og opgøre deres baseline. Det vil sige, at virksomheden vælge hvilke aktiviteter i deres virksomhed, som de vil inddrage og måle på, hvor meget CO2 emission, disse skaber. Dette opgjorte antal tons CO2 udgør derpå det kvantitative udgangspunkt for fastlæggelse af et mål for reduktion af CO2 emissioner over en af ledelsen valgt årrække. Dette kaldes at gå mod ”Carbon neutralitet”.
Såfremt det ikke er virksomhedens driftsmæssige aktiviteter, der er i spil, men virksomhedens produkter er fokus for baseline, produktstatus og muligheder for innovativ udvikling mod ”Clean Tech løsninger” skabt ved anvendelse af selve produktet.

At starte med klimastrategien
Andre virksomheder starter op med at fastlægge hvilke udefra kommende faktorer, der forretningsmæssigt vil påvirke deres aktiviteter og udvikling.
Det være sig (i) fysiske faktorer, som ændringer i vejrnedbør og grundvandsstigninger mv.; (ii) reguleringsmæssige faktorer, som energieffektivitetskrav, mærkninger mv.; (iii) markedsmæssige forhold, som ændringer i tilgang til råvarer, prisstigninger/fald, ændrede udbud/efterspørgsel mv.; (iv) omdømmerelaterede forhold, som oplevelsesøkonomi eller transmissionsøkonomi, hvor virksomhedens interessenter ændrer adfærd eller påvirkes dertil.
På baggrund af de identificerede faktorer, gennemgår virksomheden dens værdikæde med henblik på en afdækning af, hvor effekten af de udefra kommende faktorer, vil være størst. Det kan være, at virksomheden vil opnå størst klimareducerende effekt, hvis leverandører vælges ud fra deres pligt og evne til at reducere energiforbrug eller overgå til vedvarende energiformer. Eller det kan være, at det vil være mest relevant at ændre transportformer, når varer skal distribueres, fordi det vil give en differentieret profilering overfor kunder. Blot for at give et par eksempler.
Når de udefra kommende faktorer er identificeret og virksomhedens værdikæde vurderet, er der et robust forretningsmæssigt grundlag at udarbejde en klimastrategi på.

At starte med interessentanalysen
Nogle virksomheder vælger at starte op med at undersøge konkret hvilke forventninger og kommende krav, som dens interessenter har til virksomheden.
Dette gøres ved at gennemføre en interessentanalyse; enten af virksomheden selv eller af eksterne konsulenter, som kan neutralisere følsomme oplysninger for det fremtidige samarbejde mellem virksomheden og visse interessenter; herunder større kunder, leverandører eller samhandelspartnere.

De videre trin
Uanset hvilke trin, der kommer først omfatter processen dernæst en (i) beslutning om reduktionsmål, (ii) udarbejdelse af en handlingsplan, (iii) implementering af mål mv. i virksomhedens ordinære data & management systemer; (iv) udarbejdelse af rapportering for at følge om mål nås i et klimaregnskab, efter behov verifikation heraf, og (v) endelig kommunikation og information om resultaterne til de eksterne interessenter, som virksomheden ønsker at profilere sig overfor.
Ringen sluttes med, at virksomhedens interessenter responderer på virksomhedens klimaperformance; enten som kunder, medarbejdere, investorer, långivere mv.; - alt afhængig af hvilke forventninger, disse havde til virksomhedens ansvar for den klimamæssige udvikling.
Og dermed bliver effektiv klimaledelse en ”ongoing” proces, hvor klimastrategien til stadighed som enhver anden strategi i virksomheden er under ledelsesmæssig vurdering.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Bæredygtighedsindsats når nye højder: AKKC certificeret med Svanemærket

27.06.2025CSR.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

24.06.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Gør social bæredygtighed til en styrkeposition – deltag i nyt gratis forløb

23.06.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Illusionen om net-zero

17.06.2025CSR.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal klæde virksomheder på til videnskabsbaserede klimamål

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom