5 hurtige til den nye forretningsudvikler for Fairtrade Mærket

Discount eller kvalitet? Csr.dk har stillet 5 hurtige spørgsmål om tendenser og udfordringer inden for etisk handel til Fairtrade Mærkets nye forretningsudvikler, Henrik Arnaa.

24.09.2013

CSR.dk

Henrik Arnaa er ny forretnings-udvikler for Fairtrade Mærket, der oplever vækst i antallet af Fairtrade-mærkede produkter på markedet..

Hvorfor opruster Fairtrade-mærket og ansætter forretningsudvikler?
Forretningsudvikling er som sådan ikke et nyt funktionsområde hos Fairtrade Mærket, men en ny progressiv udviklingsstrategi åbner op for et mere kommercielt fokus på at fremme salget af Fairtrade-mærkede produkter i Danmark.

Jeg kommer med en bred brancheerfaring fra FMCG-markedet både inden for detail og Food Service og håber og er overbevist om, at vi kan styrke sortimentet og skubbe Fairtrade endnu mere frem på supermarkedernes hylder.

Har der været nedgang i salget siden, der ansættes ny forretningsudvikler?
Nej - salget i 2013 er i vækst, og det er den fremgang vi skal bygge videre på. Antallet af nye Fairtrade-mærkede produkter på markedet er øget i løbet af året, Fairtrade-mærkede bananer er igen et stort profilprodukt hos Coop, og vi oplever stigende salgstal blandt andet inden for kategorierne kaffe, sukker, vin og is.

Læs også: Danske forbrugere foretrækker virksomheder med miljømærke

<p>Krisen omkring os har da haft sin indflydelse på danskernes butiksvalg, hvor prisen har været meget styrende.</p>

Henrik Arnaa, forretningsudvikler hos Fairtrade Mærket

Det er dog ikke kun i detailhandelen, at det går godt. Også inden for Out of Home og Convenience ser vi en øget fokus og et større forbrug. Eksempelvis har både Statoil og Q8 nu åbnet op for salg af bæredygtig Fairtrade kaffe. Så vi ser lyst på fremtiden.

Hvad er Fairtrade mærkets udfordringer lige nu?
Vi skal gribe vækstmulighederne for Fairtrade-mærkede produkter på det danske marked, hvor den strategiske målsætning er en femdobling af salget inden 2020. Gennem en stærk kommunikation, opdyrkning af nye produkter og samarbejdspartnere samt tættere sparring med nuværende leverandører vil vi forstærke Fairtrade-brandet i offentligheden og øge forbruget hos danskerne – og dermed også skabe større opmærksomhed om Fairtrade Mærkets arbejde med at forbedre produktions- og levevilkår for producenter i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.

<p>Vi (…) går nu ind i en tættere dialog med detailhandelen herhjemme om, at de inden for udvalgte kategorier kan træffe et etisk valg på vegne af forbrugerne.</p>

Henrik Arnaa, forretningsudvikler hos Fairtrade Mærket

Hvilke tendenser ser du inden for branchen netop nu?
Det generelle billede inden for dagligvaremarkedet er jo og har været, at discount vokser. Krisen omkring os har da haft sin indflydelse på danskernes butiksvalg, hvor prisen har været meget styrende. Men vi ser også et stigende behov for at skærpe profilen hos butikskæderne. Kvalitet er i fokus og økologi har vundet indpas hos mange af kæderne, og med en forhåbentlig økonomisk opdrift vil forbrugerholdninger få større indflydelse på indkøbet – og her vil vi kæmpe for, at Fairtrade og etisk handel får et markant løft.

Læs også: Ny tænketank vil have hjælp til at finde den grønne forbrugers DNA

Vi har ladet os inspirere af det engelske marked og går nu ind i en tættere dialog med detailhandelen herhjemme om, at de inden for udvalgte kategorier kan træffe et etisk valg på vegne af forbrugerne. Det kunne for eksempel udmønte sig ved kun at tilbyde Fairtrade-mærkede bananer eller som vi så det hos Kvickly, der for nylig helt har fravalgt buræg. Det er noget, der for alvor gør en forskel.

Hvad er det første du skal opnå som forretningsudvikler?
Det gælder her og nu om at udbygge relationerne i markedet, så vi i samarbejde med vores leverandører kan finde nye salgsmuligheder på eksisterende produkter. Dette skal gå hånd i hånd med at starte sourcing af helt nye Fairtrade-mærkede produkter, som forhåbentlig kan finde vej til forbrugerne – både brandede produkter og private label.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom