4 barrierer for socialøkonomiske virksomheder

Selv om socialøkonomiske virksomheder rummer et stort potentiale for den offentlige sektor, udgør den offentlige sektor selv en væsentlig barriere for deres succes. Det fortalte en seniorforsker ved SFI på Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 28/1

Frederik Thuesen, forskningsleder hos SFI, var gæstetaler på Responsible Entrepreneurs-konferencen d. 28/1.

07.02.2016

CSR.dk

Det nationale forskningscenter for velfærd, SFI, er Danmarks største forskningsmiljø på velfærdsområdet. Forskningscentret fungerer som en uafhængig enhed under Socialministeriet og har til opgave at udføre velfærdsforskning i tæt samarbejde med relaterede faglige miljøer på tværs af universiteterne.

Blandt sin megen forskning stod SFI i 2013 bag rapporten ”Socialøkonomiske virksomheder i Danmark. Når udsatte bliver ansatte”, som Frederik Thuesen sammen med 5 andre forskere var forfatter af. Rapporten er en kortlægning af socialøkonomiske virksomheder i Danmark, og den ser nærmere på virksomhederne og deres ansattes karakteristika samt samarbejdet mellem dem og det offentlige, og endelig potentialerne i den nye virksomhedstype og de barrierer, der eksisterer for virksomhedernes trivsel.

En simpel løsning
For Frederik Thuesen, der er forskningsleder i Afdeling for Beskæftigelse og Social Inklusion på SFI, er det paradoksalt, at mens de socialøkonomiske virksomheder ser sig som en samarbejdspartner til den offentlige sektor, opstiller netop den sektor en række forhindringer for virksomhederne. Konkret peger han på fire punkter, hvor den offentlige sektor kan styrke samarbejdet med de socialøkonomiske virksomheder, og den første handler om noget så banalt som at åbne dørene: ”Den største udfordring for de socialøkonomiske virksomheder er helt klart samarbejdet med kommunerne. Det, vi kan se, er, at nogle kommuner foretrækker at samarbejde med forholdsvis få virksomheder, og de socialøkonomiske virksomheder er fortrinsvist ret små med i gennemsnit 19 ansatte hver, heraf 5 på særlige vilkår. Det kan derfor være svært for dem at trænge igennem til kommunerne, og de ender ofte hos tilfældige sagsbehandlere, som de så skal starte forfra med.”

Som en simpel løsning på det problem anbefaler Frederik Thuesen, at kommunerne udpeger særlige jobkonsulenter til at specialisere sig i at samarbejde med den type virksomheder. Jobkonsulenterne skal følge virksomhederne, så de ved, hvilke udfordringer de står over for, og de behov de har, og derudfra kan yde dem den virksomhedsrettede service, de har brug for.

Som den næste udfordring rammer de socialøkonomiske virksomheder ofte en mur i de offentlige udbud, hvor de nemt risikerer at blive valgt fra på prisen. ”Vi kan se, at kommunerne oftest vælger det økonomisk mest fordelagtige tilbud, fordi det siger EU’s udbudsregler, at de skal,” fortæller Frederik, som dog ser store forskelle kommunerne imellem: ”Nogle kommuner fortolker reglerne meget forsigtigt, mens andre går lidt længere i fortolkningen og vurderer tilbuddene på en bredere bane, hvor de også skeler til de sociale udgifter, de sparer, når de vælger en socialøkonomisk virksomhed i forhold til virksomheder, der ikke tager et samfundsansvar i samme omfang ved at ansætte udsatte grupper.”

Kritik af rimelighedskravet
Det sted i undersøgelsen, der nok rettes den mest vedvarende og hårdeste kritik imod, er omkring rimelighedskravet – det, at der skal være mindst fem ordinært ansatte pr. person, der er ansat i virksomhedspraktik eller med løntilskud, hvis virksomheden har mellem 0 og 50 ansatte. Intentionen med kravet er, at personer fx i løntilskud ikke må fortrænge ordinært ansatte, og at virksomheder ikke skal kunne bruge ansættelse af udsatte grupper som en vej til at opnå en konkurrencefordel.
”Der var mange ledere af socialøkonomiske virksomheder som i undersøgelsen gav udtryk for stærk utilfredshed med rimelighedskravet, fordi de personer, som virksomhederne beskæftiger, ofte har nedsat arbejdsevne, og i mange tilfælde kan det kun lade sig gøre at have dem ansat, hvis de kommer med et tilskud,” siger Frederik Thuesen.

Den sidste barriere, Frederik Thuesen nævner, får én til at slå sig for panden, for det handler om noget så selvfølgeligt som rettidig betaling: ”Nogle af de socialøkonomiske virksomheder oplever, at kommunerne er ret langsommelige med deres udbetalinger af refusion, og man kan godt få den tanke, at kommunerne bruger virksomhederne som en form for bank ved at forsinke betalingerne. Da de fleste af den her type virksomheder er små og har en lille egenkapital, er de meget afhængige af at få pengene til tiden, og forsinkelserne rammer dem hårdere, end kommunerne nok er klar over.”

Et betydeligt potentiale
Selv om de socialøkonomiske virksomheder som hovedregel er små, og de endnu er få i antal – undersøgelsen fandt kun 115 virksomheder – mener Frederik Thuesen ikke, at man skal forklejne deres betydning: ”Det her er virksomheder med en særlig mission – de kæmper jo for den gode sag. Som jeg ser det, er deres potentiale betydeligt, fordi de er med til at gøre arbejdsmarkedet mere rummeligt. Almindelige virksomheder er ikke i samme grad gearet til at rumme de personer, de socialøkonomiske virksomheder tager. Der er ingen snuptagsløsninger, og i mine øjne har de potentialet til at gøre velfærdssamfundet mere velfungerende.”

Responsible Entrepreneurs-konferencen satte for en dag rampelys på store som små sociale entreprenører og centrale NGO’er, som virker for og understøtter virksomheder med socialt samfundssind. Foruden Frederik Thuesen havde dagen indlæg ved socialborgmester i København Jesper Christensen og praktiske cases: Arriva, G4S, NCC, Creativ Company, Allehånde, Social Foodies, High:five, AskovFonden og Kofoeds Skole, samt miniseminarer ved blandt andet CABI, Den Sociale Kapitalfond, CSR LINK og Media Now i samarbejde med Buddha Bikes. Dagens præsentationer, herunder Frederik Thuesens, kan findes på www.csr-link.dk.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

03.05.2024CSR.dk

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

25.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

10.04.2024CSR.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

03.04.2024CSR.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

02.04.2024CSR.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

21.03.2024CSR.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

Jobmarked

Se alle

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus