250 af verdens største virksomheder ansvarlige for en tredjedel af verdens CO2

I en ny rapport afslører forskere, at kun 30 procent af de 250 største børsnoterede virksomheder i verden har sat sig et mål om at bremse den globale opvarmning, på trods af at gruppen står for en tredjedel af verdens CO2-udslip.

En tredjedel af de menneskeskabte drivhusgasemissioner kan føres tilbage til 250 virksomheders aktiviteter. Arkivfoto..

13.11.2017

Eva Harpøth Skjoldborg og Emilie Linders, CSR.dk

Bare 250 virksomheder i verden står for en tredjedel af alle menneskeskabte drivhusgasemissioner – og kun få af dem har for alvor indstillet sig på at begrænse de stigende temperaturer.

Det viser en ny rapport fra Constellation Resarch & Technology, CDP og BSD Consulting, der blandt andet placerer virksomheder som Coal India, Gazprom og Exxon Mobil på toppen af listen. Ifølge rapporten er det kun 30 procent af de 250 virksomheder, der har sat sig stærke mål, for at bremse CO2-udviklingen - det på trods af at næsten 200 af disse har lovet at arbejde mod at bremse emissionerne i forbindelse med Pairs-aftalen.

Derudover har emissionerne fra virksomhederne hverken ændret sig i den ene eller den anden retning, selvom man ved, at deres udledninger bør falde med tre procent om året for at være på rette spor mod Paris-aftalens mål.

Læs også: Rapporter melder om stor uenighed i kampen mod global opvarmning

”Uden en kontinuerlig reduktion af emissioner fra denne gruppe af virksomheder er det ikke muligt at afbøde de langsigtede risici ved klimaændringer”, advarer rapporten, som er udgivet som et Thomson Reuters Financial & Risk White Paper.

Ikke alle vil lige hurtigt frem
Op mod COP23 mødet i Bonn i denne uge er der offentliggjort en række rapporter, der advarer om at verdenssamfundet er virkelig langt fra at nå i mål med klimamålene. I slutningen af oktober kunne CDP f.eks. fortælle, at virksomhederne har nu har sørget for omkring en tredjedel af den private sektors bidrag til at holde global opvarmning under to grader. I deres rapport, Picking up the Pace, efterlyser CDP således større opbakning og brug af science-based targets. 

InfluenceMaps undersøgelse viser, at de fleste af de magtfulde virksomheder endnu ikke har valgt side, når det handler om klimalovgivning..

Dog tyder det på, at ikke alle virksomheder er med på tanken om at træde hårdere på speederen i forhold til klima. En undersøgelse fra InfluenceMap fra september 2017 viser nemlig, at de fleste af de 50 virksomheder, som er mest aktive og har størst indflydelse på klimalovgivning, lobbyer aktivt imod ambitiøse de-carboniseringspolitkker. Hele undersøgelsen dækker de 250 største børsnoterede virksomheder i verden. 

Det gælder bl.a. energiintensive virksomheder som BASF og Dow Chemicals. De er i øvrigt henholdsvis nummer 63 og 75 på på listen over de 250 virksomheder der bidrager med en tredjedel af de samlede globale udledninger. Omvendt kan man også se nummer to, syv og ni på listen over virksomheder, der skubber på for mere ambitiøs klimalovgivning, nemlig Unilever, Coca-Cola og Iberdrola, på listen med de 250 virksomheder. (Her er de henholdsvis nummer 173, 179 og 175).

250 mennesker i et rum kunne ændre meget
Tim Nixon, der er medforfatter af rapporten om de 250 virksomheder, råder virksomhederne til at tage affære, da det faktisk godt kan betale sig at tænke på miljøet. Analysen i den rapport konkludere således, at de ikke kan finde noget bevis for at virksomheder med en stærk indsats på klimaområdet bliver straffet på hverken udbytte til aktionærer, overskud eller medarbejderforhold. Som et eksempel på dette nævner han det franske olieselskab Total, der har besluttet sig for at droppe kulproduktionen og i stedet installere solceller på sine i alt 5.000 tankstationer over hele verden. 

Læs også: Toyota vil skabe nulemissionslastbiler

Kunne det lade sig gøre at få de 250 virksomheder samlet om større ambitioner og omstilling af deres forretningsmodeller? Hvem ved - men som en af forfatterne, David Lubin, siger: 

"250 CEOs - det kræver altså kun et forholdsvis lille konferencelokale at samle de ledere, som kan have en virkelig signifikant indvirkning på planetens skæbne." 

Skulle det ske, ville A.P. Møller-Mærsks øverste chef, Søren Skou, også blive indkaldt til mødet. Koncernen optræder nemlig som nummer 79 på listen. Fra 1. januar 2018 vil virksomheden dog nok ikke længere være på listen, da Mærsk Oil overtages af Total. 

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

16.09.2024CSR.dk

Ny type beton kan få stor betydning for CO2-udledning

16.09.2024CSR.dk

Forsikringsbranchen foreslår hjælp til klimaramte boligejere

16.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Enkle trin til energieffektivisering i industrien

13.09.2024TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Sponseret

Forskere indsamler vigtige data om kunstige rev under offshore platforme

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024BSR

Sponseret

Measuring Biodiversity: Is e-DNA Part of Your Data Collection Kit?

11.09.2024CSR.dk

Emissionsfrie arbejdsmaskiner: Nyt værktøj hjælper kommuner med at dokumentere klimagevinster

11.09.2024Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller får gennembrud på jordbaserede solcelleanlæg

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg