”Vi må råbe op om behovet for forandring”

The Body Shop har lagt sig i selen for at sikre en position blandt verdens mest bæredygtige virksomheder. Og det er en krævende opgave på adskillige fronter, fortæller selskabets CSR-chef, Chris Davis.

Chris Davis på scenen ved Sustainable Brands-konferencen i slutningen af september. Foto: Anders Kampmann.

12.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Verdens mest etiske og bæredygtige globale virksomhed. Sådan lyder den simple, om end ganske ambitiøse strategi fra den britiske kosmetikkæde The Body Shop, som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på CSR.dk.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

En af de øverste ansvarlige for udførelsen af den strategi, er koncernens Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, som var i København i forbindelse med forrige uges Sustainable Brands-konference. Her fik CSR.dk en snak med ham og nogle af de overordnede tanker bag udmeldingen og det arbejde, der ligger forud for selskabet med de godt 3000 butikker på verdensplan.

”Først og fremmest er det en stor intern udfordring for os. Helt tilbage fra grundlæggelsen satte Anita Roddick (kædens grundlægger, red.) en høj standard, og i mange år havde vi en lederposition i markedet, men i en periode skubbede vi ikke nok på, hverken internt eller udadtil”, forklarede han.

"Vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det", siger Chris Davis. Foto: The Body Shop..

Derfor har man altså sat sig ovennævnte mål for at kunne imødekomme kravene fra såvel egne rækker som omverdenen. Og mens Christopher Davis selv gerne vil ’keep it simple’ – han vil helst kaldes Chris og selv til et high level-arrangement som Sustainable Brands-konferencen er han bedst tilpas i en sort t-shirt, jeans og sneakers – så er han ikke i tvivl om, at det bliver en kompliceret proces.

”Vi må anerkende, at corporate sustainability ikke gør det alene; det er ikke nok at være less bad, vi har brug for systemisk forandring, og vi er nødt til at råbe op omkring behovet for det. Det handler om etisk og ansvarlig vækst”, sagde han.

Det sidste var hans bud på et (delvist) svar til det paradoks, Nui Sirikul adresserede på konferencen, når det kommer til forbrugskulturen i det moderne samfund kontra behovet for en grøn omstilling i klimasammenhæng. Som en forretning, der helt basalt lever af at producere og sælge ting, så er det en problematik, The Body Shop godt kan relatere til, og også føler et ansvar for, fortalte Chris Davis, og fremhævede samtidig det kommercielle perspektiv i strategien.

Læs også: ”Do no harm” kommer stadig først

”Kapitalisme og forbrug behøver ikke nødvendigvis være en dårlig ting, så længe aspektet om ansvar er med i ligningen. Hvis alle led i kæden sætter sig for, at do no harm er afgørende, så kan det tværtimod være med til at drive en positiv forandring. Derfor skal vi sørge for at leve op til de høje forventninger, de fleste af vores kunder har, samtidig med at vi selv sætter barren højt med vores commitment udadtil. Det handler jo også om, at forbrugerne skal se, hvad vi gør”, sluttede Chris Davis.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København