Virksomheder lægger grønne varer i indkøbskurven

Grønne indkøb bliver prioriteret højt blandt klimaprofessionelle i private virksomheder og offentlige organisationer. Det viser en ny undersøgelse fra Klimapanelet. Men respondenterne peger også på en række udfordringer, når det grønne kreditkort bliver svunget.

25.01.2012

CSR.dk

Danske virksomheder og organisationer har fået øjnene op for, at grønne indkøb både gavner miljøet og er en gevinst for økonomi og omdømme. Den tendens bekræftes i en undersøgelse foretaget blandt Klimapanelets medlemmer. Således svarer 67 procent, at deres organisation foretager grønne indkøb. Mere end halvdelen angiver, at de ”ofte” eller ”altid” stiller grønne krav, når der skal købes ind og tilsvarende har mere end halvdelen grønne indkøbsstrategier.

De populære grønne indkøb
De grønne indkøb som hitter mest blandt de adspurgte er ”tryksager og kontorartikler”, ”it og elektronik”, samt ”grønne energiprodukter”. At netop tryksager og kontorartikler er populære undrer ikke Knud-Erik Larsen, administrerende direktør hos KLS Grafisk Hus.

”Vi oplever stor efterspørgsel på vores grønne produkter og den tendens har jeg stor tiltro til vil fortsætte i de kommende år,” siger han til Klimapanelets nyhedsbrev.

Knud-Erik Larsen fortæller endvidere, at KLS’ grønne profil og brede udbud af klima- og miljøcertificerede produkter er blevet et meget vigtigt konkurrenceparameter. Det understøttes af undersøgelsen, som viser, at kundekrav for over en fjerdedel af de adspurgte er en vigtig drivkraft når Klimapanelets medlemmer foretager grønne indkøb.

Fakta

OM UNDERSØGELSEN:
Undersøgelsen er gennemført som en web-survey blandt 143 af klimapanelets medlemmer medio december 2011.

OM KLIMAPANELET:
Klimapanelet er et webbaseret netværk, hvor danske klimaprofessionelle har mulighed for at hente inspiration til deres arbejde, samt dele deres viden og udfordringer med andre medlemmer. Klimapanelet har eksisteret siden sommeren 2011 og initiativtagerne bag Klimapanelet er DONG Energy og Mandag Morgen.

Behov for flere grønne produkter og viden
Selvom flere danske organisationer og virksomheder er kommet langt med grønne indkøb, viser Klimapanelets undersøgelse også, at mange indkøbsansvarlige står overfor en række udfordringer, når der skal handles ind. Blandt andet peger flere af klimapanelets medlemmer på, at udbuddet af grønne varer og serviceydelser simpelthen ikke er stort nok.

Desuden viser Klimapanelets undersøgelse, at der mangler viden omkring grønne indkøb. Ifølge et af Klimapanelets medlemmer Jacob Zeuthen, miljøchef hos Dansk Erhverv og næstformand for Forum for Bæredygtige Indkøb, er der både i de offentlige og private organisationer behov for øget overblik, dialog og kompetence på det grønne indkøbsområde. Jakob Zeuthen tror der kan skabes fremskridt på det grønne indkøbsområde, hvis vi bliver bedre til at evaluere vores nuværende indkøbspolitikker og får skabt en bredere dialog omkring de udfordringer og barrierer, som den grønne indkøbspolitik står overfor.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

27.10.2025CSR.dk

Logistikvirksomhed vokser, men har lavere energiforbrug end for otte år siden

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia