Virksomheder lægger grønne varer i indkøbskurven

Grønne indkøb bliver prioriteret højt blandt klimaprofessionelle i private virksomheder og offentlige organisationer. Det viser en ny undersøgelse fra Klimapanelet. Men respondenterne peger også på en række udfordringer, når det grønne kreditkort bliver svunget.

25.01.2012

CSR.dk

Danske virksomheder og organisationer har fået øjnene op for, at grønne indkøb både gavner miljøet og er en gevinst for økonomi og omdømme. Den tendens bekræftes i en undersøgelse foretaget blandt Klimapanelets medlemmer. Således svarer 67 procent, at deres organisation foretager grønne indkøb. Mere end halvdelen angiver, at de ”ofte” eller ”altid” stiller grønne krav, når der skal købes ind og tilsvarende har mere end halvdelen grønne indkøbsstrategier.

De populære grønne indkøb
De grønne indkøb som hitter mest blandt de adspurgte er ”tryksager og kontorartikler”, ”it og elektronik”, samt ”grønne energiprodukter”. At netop tryksager og kontorartikler er populære undrer ikke Knud-Erik Larsen, administrerende direktør hos KLS Grafisk Hus.

”Vi oplever stor efterspørgsel på vores grønne produkter og den tendens har jeg stor tiltro til vil fortsætte i de kommende år,” siger han til Klimapanelets nyhedsbrev.

Knud-Erik Larsen fortæller endvidere, at KLS’ grønne profil og brede udbud af klima- og miljøcertificerede produkter er blevet et meget vigtigt konkurrenceparameter. Det understøttes af undersøgelsen, som viser, at kundekrav for over en fjerdedel af de adspurgte er en vigtig drivkraft når Klimapanelets medlemmer foretager grønne indkøb.

Fakta

OM UNDERSØGELSEN:
Undersøgelsen er gennemført som en web-survey blandt 143 af klimapanelets medlemmer medio december 2011.

OM KLIMAPANELET:
Klimapanelet er et webbaseret netværk, hvor danske klimaprofessionelle har mulighed for at hente inspiration til deres arbejde, samt dele deres viden og udfordringer med andre medlemmer. Klimapanelet har eksisteret siden sommeren 2011 og initiativtagerne bag Klimapanelet er DONG Energy og Mandag Morgen.

Behov for flere grønne produkter og viden
Selvom flere danske organisationer og virksomheder er kommet langt med grønne indkøb, viser Klimapanelets undersøgelse også, at mange indkøbsansvarlige står overfor en række udfordringer, når der skal handles ind. Blandt andet peger flere af klimapanelets medlemmer på, at udbuddet af grønne varer og serviceydelser simpelthen ikke er stort nok.

Desuden viser Klimapanelets undersøgelse, at der mangler viden omkring grønne indkøb. Ifølge et af Klimapanelets medlemmer Jacob Zeuthen, miljøchef hos Dansk Erhverv og næstformand for Forum for Bæredygtige Indkøb, er der både i de offentlige og private organisationer behov for øget overblik, dialog og kompetence på det grønne indkøbsområde. Jakob Zeuthen tror der kan skabes fremskridt på det grønne indkøbsområde, hvis vi bliver bedre til at evaluere vores nuværende indkøbspolitikker og får skabt en bredere dialog omkring de udfordringer og barrierer, som den grønne indkøbspolitik står overfor.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00