Virksomheden er den moderne aktivist

Disciplinen at kommunikere CSR er stadig ikke nem. Udfordringen er at kommunikere god gerning og forretning på en gang. Men verden vil gerne have aktivistiske virksomheder.

Nicoline Olsen fra Märk fortæller, hvordan omverdenen generelt forventer mere af virksomhederne, som, når de tager de forventninger på sig, bliver til nutidens aktivister..

31.03.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det var en modsætningernes dag d. 28. marts 2017, da CSR Link afholdt konferencen CSR og kommunikation 2017.

Der var kommunikationsfolk, som fortalte historien om at CSR var dødt, at samfundsansvar var det nye sort, men at emner som bæredygtighed og socialt ansvar befinder sig meget lavt på internationale kommunikationsfolks dagsorden – måske fordi det økonomiske perspektiv har vundet.

Og så var der CSR-folk og rådgivere, som fortalte om hvordan CSR og bæredygtighed fylder stadigt mere i deres arbejde, og at det på mange måder handler mest om transparens, ærlighed og integration af CSR i forretningen – f.eks. ved brug af Verdensmålene.

Så transparens og troværdighed er vigtigt, og det bruger virksomhederne også deres CSR-kommunikation til. Begge disse emner er da også på dagsordenen hos de internationale kommunikationsfolk - noget højere oppe end det at kommunikere om bæredygtighed og social ansvarlighed.

Svær kombination
Forskningen var der også – i form af Anne Ellerup Nielsen, som er Professor ved Århus Universitet. Hun leverede en muligt forklaring på, hvorfor CSR stadig er så svært at kommunikere om:

”Vi ser pendulet svinge tilbage mod et mere samfundsrettet perspektiv på CSR end det forretningsdrevne, som har domineret i en årrække. Men det er stadig en svær øvelse at ville kommunikere noget god gerning som man samtidig vil kapitalisere på,” sagde hun i sit indlæg på konferencen.

Seks tips til at få positiv opmærksomhed på jeres formål og CSR

  • Fortæl om jeres forretningsdrevne formål, sociale og miljøindsatser – ikke filantropi
  • Fortæl om hvordan der skabes forretningsmuligheder gennem CSR – ikke kun om compliance og risikostyring
  • Bind din virksomheds CSR-indsats op på nationale eller globale initiativer og tendenser – f.eks. Verdensmålene
  • Vær autentisk, åben og ærlig – det er en kompliceret proces med sejre og nye erfaringer indbygget. De kan deles – alle sammen.
  • Ydmyghed er vigtigt. Tal åbent om hvordan I håndterer udfordringerne gør dig troværdig og en man kan forholde sig til. Drop det perfekte og omfavn det uperfekte og læring som en proces.
  • Fokuser på ”story-doing” og ikke ”story-telling”. Vis hvad I gør!

Kilde: Præsentation på CSR og Kommunikation af Sandja Brügmann, ejer af Refresh Agency

Det bakkede f.eks. Kim Rahbek Hansen, stifter og CEO i Sticks’n’Sushi op om, da han forklarede, at de internt i sushiimperiet løbende diskuterede, hvor meget de skulle fortælle om deres vej mod 100 pct økologiske grøntsager og det tætte samarbejde de har haft med Årstiderne som leverandør gennem mere end 10 år, og hvordan de valg påvirker prisen. Endnu er det ikke endt med end beslutning om at tale de emner op.

”For det første vil vi helst bare fokusere på maden og oplevelsen,” forklarede han. ”Men der er også en tendens til, at virksomheders gode initiativer bliver anklaget for kun at være sat i gang for at tjene penge. Og ja, der er penge i noget af det, men det er ikke derfor vi gør det.”

Kom nu med jeres historier
Flere i rådgiverfeltet, som talte på konferencen, opfordrede dog virksomhederne til at fortælle deres historier om CSR og bæredygtighed.

”Som virksomhed er det værste der kan ske ikke længere, at man blive udsat for kritik. Det værste er, hvis omverdenen er ligeglad med en, og her spiller samfundsansvar en stor rolle, ” sagde Nicoline Olesen, som er ”Sustainable Business Change Advisor & Partner” i rådgivervirksomheden Märk.

Omverdenen forventer simpelthen mere af virksomhederne, forklarede Nicoline Olesen, og fortalte hvordan forskellige undersøgelser har vist, at mere end 70 procent forventer at virksomhederne aktivt bidrager til løsninger på samfundsudfordringer og mener, at den virksomhed, de arbejder for, skal ville mere end at skabe profit. Og at 65 procent globalt set gerne vil støtte virksomheder, der er drevet med et meningsfyldt formål. Men at under halvdelen kan nævne eksempler på den slags virksomheder.

”Virksomhederne er det moderne svar på 70’ernes aktivister. Det handler ikke om at sælge, men om at give os noget at købe ind i, noget vi kan være fælles om. Vi har brug fyrtårne, fakkelbærer, der går forrest og er med til at inspirer andre til fremtidens måde at drive forretning på,” sagde hun.

Død over CSR-rapporten?

Både rådgivere og forskning var enige om, at CSR-rapporten ikke fungerer som kommunikationsredskab, og at der fokuseres alt for mange af virksomhedernes CSR-kommunikationsressourcer i at producere den publikation.

”CSR-kommunikation optræder alt for snævert og transmissionsorienteret. Det består ofte mest af årsrapportering og websites, mens der er for lidt fokus på dialog og sociale medier – selvom involvering af forbrugere, medarbejdere og leverandører er en af de mest fremtrædende trends inden for området,” sagde Anne Ellerup Nielsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

26.07.2024CSR.dk

Landsdækkende klimasamarbejde tættere på EU-millioner

26.07.2024CSR.dk

Undersøgelse: otte ud af ti danskere holder fast i rejsevaner trods klimaforandringer

08.07.2024BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Sponseret

Er jeres virksomhed klar til at tackle årsregnskabslovens §99a og §99b om samfundsansvar?

05.07.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Er din virksomhed omfattet af CSRD? Få svaret her

05.07.2024KNAUF A/S

Sponseret

Knauf udgiver CSR rapport 2023

02.07.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Få hjælp til at strukturere og opbygge din ESG-rapportering

01.07.2024Foxway A/S

Sponseret

Foxway’s science-based targets validated by SBTi

01.07.2024BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Sponseret

Er din virksomhed klar til den nye EU-lov om miljøvenligt produkt design?

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)