Virksomheden er den moderne aktivist

Disciplinen at kommunikere CSR er stadig ikke nem. Udfordringen er at kommunikere god gerning og forretning på en gang. Men verden vil gerne have aktivistiske virksomheder.

Nicoline Olsen fra Märk fortæller, hvordan omverdenen generelt forventer mere af virksomhederne, som, når de tager de forventninger på sig, bliver til nutidens aktivister..

31.03.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det var en modsætningernes dag d. 28. marts 2017, da CSR Link afholdt konferencen CSR og kommunikation 2017.

Der var kommunikationsfolk, som fortalte historien om at CSR var dødt, at samfundsansvar var det nye sort, men at emner som bæredygtighed og socialt ansvar befinder sig meget lavt på internationale kommunikationsfolks dagsorden – måske fordi det økonomiske perspektiv har vundet.

Og så var der CSR-folk og rådgivere, som fortalte om hvordan CSR og bæredygtighed fylder stadigt mere i deres arbejde, og at det på mange måder handler mest om transparens, ærlighed og integration af CSR i forretningen – f.eks. ved brug af Verdensmålene.

Så transparens og troværdighed er vigtigt, og det bruger virksomhederne også deres CSR-kommunikation til. Begge disse emner er da også på dagsordenen hos de internationale kommunikationsfolk - noget højere oppe end det at kommunikere om bæredygtighed og social ansvarlighed.

Svær kombination
Forskningen var der også – i form af Anne Ellerup Nielsen, som er Professor ved Århus Universitet. Hun leverede en muligt forklaring på, hvorfor CSR stadig er så svært at kommunikere om:

”Vi ser pendulet svinge tilbage mod et mere samfundsrettet perspektiv på CSR end det forretningsdrevne, som har domineret i en årrække. Men det er stadig en svær øvelse at ville kommunikere noget god gerning som man samtidig vil kapitalisere på,” sagde hun i sit indlæg på konferencen.

Seks tips til at få positiv opmærksomhed på jeres formål og CSR

  • Fortæl om jeres forretningsdrevne formål, sociale og miljøindsatser – ikke filantropi
  • Fortæl om hvordan der skabes forretningsmuligheder gennem CSR – ikke kun om compliance og risikostyring
  • Bind din virksomheds CSR-indsats op på nationale eller globale initiativer og tendenser – f.eks. Verdensmålene
  • Vær autentisk, åben og ærlig – det er en kompliceret proces med sejre og nye erfaringer indbygget. De kan deles – alle sammen.
  • Ydmyghed er vigtigt. Tal åbent om hvordan I håndterer udfordringerne gør dig troværdig og en man kan forholde sig til. Drop det perfekte og omfavn det uperfekte og læring som en proces.
  • Fokuser på ”story-doing” og ikke ”story-telling”. Vis hvad I gør!

Kilde: Præsentation på CSR og Kommunikation af Sandja Brügmann, ejer af Refresh Agency

Det bakkede f.eks. Kim Rahbek Hansen, stifter og CEO i Sticks’n’Sushi op om, da han forklarede, at de internt i sushiimperiet løbende diskuterede, hvor meget de skulle fortælle om deres vej mod 100 pct økologiske grøntsager og det tætte samarbejde de har haft med Årstiderne som leverandør gennem mere end 10 år, og hvordan de valg påvirker prisen. Endnu er det ikke endt med end beslutning om at tale de emner op.

”For det første vil vi helst bare fokusere på maden og oplevelsen,” forklarede han. ”Men der er også en tendens til, at virksomheders gode initiativer bliver anklaget for kun at være sat i gang for at tjene penge. Og ja, der er penge i noget af det, men det er ikke derfor vi gør det.”

Kom nu med jeres historier
Flere i rådgiverfeltet, som talte på konferencen, opfordrede dog virksomhederne til at fortælle deres historier om CSR og bæredygtighed.

”Som virksomhed er det værste der kan ske ikke længere, at man blive udsat for kritik. Det værste er, hvis omverdenen er ligeglad med en, og her spiller samfundsansvar en stor rolle, ” sagde Nicoline Olesen, som er ”Sustainable Business Change Advisor & Partner” i rådgivervirksomheden Märk.

Omverdenen forventer simpelthen mere af virksomhederne, forklarede Nicoline Olesen, og fortalte hvordan forskellige undersøgelser har vist, at mere end 70 procent forventer at virksomhederne aktivt bidrager til løsninger på samfundsudfordringer og mener, at den virksomhed, de arbejder for, skal ville mere end at skabe profit. Og at 65 procent globalt set gerne vil støtte virksomheder, der er drevet med et meningsfyldt formål. Men at under halvdelen kan nævne eksempler på den slags virksomheder.

”Virksomhederne er det moderne svar på 70’ernes aktivister. Det handler ikke om at sælge, men om at give os noget at købe ind i, noget vi kan være fælles om. Vi har brug fyrtårne, fakkelbærer, der går forrest og er med til at inspirer andre til fremtidens måde at drive forretning på,” sagde hun.

Død over CSR-rapporten?

Både rådgivere og forskning var enige om, at CSR-rapporten ikke fungerer som kommunikationsredskab, og at der fokuseres alt for mange af virksomhedernes CSR-kommunikationsressourcer i at producere den publikation.

”CSR-kommunikation optræder alt for snævert og transmissionsorienteret. Det består ofte mest af årsrapportering og websites, mens der er for lidt fokus på dialog og sociale medier – selvom involvering af forbrugere, medarbejdere og leverandører er en af de mest fremtrædende trends inden for området,” sagde Anne Ellerup Nielsen.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025Klappir Nordic ApS

Sponseret

Få op til 150.000 kr i tilskud til ESG data og rapportering

11.09.2025BSR

Sponseret

What’s Next? Building on a Corporate-Level Human Rights Assessment

02.09.2025Dansk Erhverv

Sponseret

EU-Kommissionen anbefaler frivillig VSME-standard til SMV’er

01.09.2025Dansk Erhverv

Sponseret

EU-kommissionen udskyder yderligere bæredygtighedskrav for bølge 1 virksomheder

28.08.2025CSRD+CO

Sponseret

Positivt overrasket: Første ESG-rapport i hus

25.08.2025CSR.dk

Nyt ESG koncept skal hjælpe kloakmestre med dokumentation

15.08.2025Troldtekt A/S

Sponseret

ESG-rapport fra Troldtekt: Nyt klimaregnskab, færre ulykker og danskundervisning i arbejdstiden

14.08.2025CSR.dk

Stort hug i EU’s bæredygtighedskrav

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00