Virksomheden er den moderne aktivist

Disciplinen at kommunikere CSR er stadig ikke nem. Udfordringen er at kommunikere god gerning og forretning på en gang. Men verden vil gerne have aktivistiske virksomheder.

Nicoline Olsen fra Märk fortæller, hvordan omverdenen generelt forventer mere af virksomhederne, som, når de tager de forventninger på sig, bliver til nutidens aktivister..

31.03.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det var en modsætningernes dag d. 28. marts 2017, da CSR Link afholdt konferencen CSR og kommunikation 2017.

Der var kommunikationsfolk, som fortalte historien om at CSR var dødt, at samfundsansvar var det nye sort, men at emner som bæredygtighed og socialt ansvar befinder sig meget lavt på internationale kommunikationsfolks dagsorden – måske fordi det økonomiske perspektiv har vundet.

Og så var der CSR-folk og rådgivere, som fortalte om hvordan CSR og bæredygtighed fylder stadigt mere i deres arbejde, og at det på mange måder handler mest om transparens, ærlighed og integration af CSR i forretningen – f.eks. ved brug af Verdensmålene.

Så transparens og troværdighed er vigtigt, og det bruger virksomhederne også deres CSR-kommunikation til. Begge disse emner er da også på dagsordenen hos de internationale kommunikationsfolk - noget højere oppe end det at kommunikere om bæredygtighed og social ansvarlighed.

Svær kombination
Forskningen var der også – i form af Anne Ellerup Nielsen, som er Professor ved Århus Universitet. Hun leverede en muligt forklaring på, hvorfor CSR stadig er så svært at kommunikere om:

”Vi ser pendulet svinge tilbage mod et mere samfundsrettet perspektiv på CSR end det forretningsdrevne, som har domineret i en årrække. Men det er stadig en svær øvelse at ville kommunikere noget god gerning som man samtidig vil kapitalisere på,” sagde hun i sit indlæg på konferencen.

Seks tips til at få positiv opmærksomhed på jeres formål og CSR

  • Fortæl om jeres forretningsdrevne formål, sociale og miljøindsatser – ikke filantropi
  • Fortæl om hvordan der skabes forretningsmuligheder gennem CSR – ikke kun om compliance og risikostyring
  • Bind din virksomheds CSR-indsats op på nationale eller globale initiativer og tendenser – f.eks. Verdensmålene
  • Vær autentisk, åben og ærlig – det er en kompliceret proces med sejre og nye erfaringer indbygget. De kan deles – alle sammen.
  • Ydmyghed er vigtigt. Tal åbent om hvordan I håndterer udfordringerne gør dig troværdig og en man kan forholde sig til. Drop det perfekte og omfavn det uperfekte og læring som en proces.
  • Fokuser på ”story-doing” og ikke ”story-telling”. Vis hvad I gør!

Kilde: Præsentation på CSR og Kommunikation af Sandja Brügmann, ejer af Refresh Agency

Det bakkede f.eks. Kim Rahbek Hansen, stifter og CEO i Sticks’n’Sushi op om, da han forklarede, at de internt i sushiimperiet løbende diskuterede, hvor meget de skulle fortælle om deres vej mod 100 pct økologiske grøntsager og det tætte samarbejde de har haft med Årstiderne som leverandør gennem mere end 10 år, og hvordan de valg påvirker prisen. Endnu er det ikke endt med end beslutning om at tale de emner op.

”For det første vil vi helst bare fokusere på maden og oplevelsen,” forklarede han. ”Men der er også en tendens til, at virksomheders gode initiativer bliver anklaget for kun at være sat i gang for at tjene penge. Og ja, der er penge i noget af det, men det er ikke derfor vi gør det.”

Kom nu med jeres historier
Flere i rådgiverfeltet, som talte på konferencen, opfordrede dog virksomhederne til at fortælle deres historier om CSR og bæredygtighed.

”Som virksomhed er det værste der kan ske ikke længere, at man blive udsat for kritik. Det værste er, hvis omverdenen er ligeglad med en, og her spiller samfundsansvar en stor rolle, ” sagde Nicoline Olesen, som er ”Sustainable Business Change Advisor & Partner” i rådgivervirksomheden Märk.

Omverdenen forventer simpelthen mere af virksomhederne, forklarede Nicoline Olesen, og fortalte hvordan forskellige undersøgelser har vist, at mere end 70 procent forventer at virksomhederne aktivt bidrager til løsninger på samfundsudfordringer og mener, at den virksomhed, de arbejder for, skal ville mere end at skabe profit. Og at 65 procent globalt set gerne vil støtte virksomheder, der er drevet med et meningsfyldt formål. Men at under halvdelen kan nævne eksempler på den slags virksomheder.

”Virksomhederne er det moderne svar på 70’ernes aktivister. Det handler ikke om at sælge, men om at give os noget at købe ind i, noget vi kan være fælles om. Vi har brug fyrtårne, fakkelbærer, der går forrest og er med til at inspirer andre til fremtidens måde at drive forretning på,” sagde hun.

Død over CSR-rapporten?

Både rådgivere og forskning var enige om, at CSR-rapporten ikke fungerer som kommunikationsredskab, og at der fokuseres alt for mange af virksomhedernes CSR-kommunikationsressourcer i at producere den publikation.

”CSR-kommunikation optræder alt for snævert og transmissionsorienteret. Det består ofte mest af årsrapportering og websites, mens der er for lidt fokus på dialog og sociale medier – selvom involvering af forbrugere, medarbejdere og leverandører er en af de mest fremtrædende trends inden for området,” sagde Anne Ellerup Nielsen.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.08.2025Troldtekt A/S

Sponseret

ESG-rapport fra Troldtekt: Nyt klimaregnskab, færre ulykker og danskundervisning i arbejdstiden

14.08.2025CSR.dk

Stort hug i EU’s bæredygtighedskrav

05.08.2025CSR.dk

Undersøgelse: Virk­som­he­der holder grøn kurs trods færre rap­por­te­rings­krav

01.08.2025CSR.dk

Virksomheder dropper ESG-opkvalificering: "Løfter foden fra speederen"

31.07.2025BSR

Sponseret

Effective Remedy in Jeopardy? Lessons from the UNGPs, CSDDD, and EU Omnibus Proposal

03.07.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Erhvervsministre præsenterer ændringsforslag til omnibus: Se hvad de kan betyde for din virksomhed

03.07.2025BSR

Sponseret

Material, but Not Always Strategic: Why the Difference Matters

01.07.2025Schneider Electric

Sponseret

Fra niche til nødvendighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense