Unilever udvider brugen af data-analyse til at redde skovene

Næste skridt på rejsen mod fuld gennemsigtighed i Unilevers palmeolie-forsyningskæde er på vej. Det handler om avanceret data-analyse og om at få styr på forsyningskæden i det aller-yderste led.

Det er forsyningskæden før palmefrugterne lander på forarbejdningsanlæg som her, at Unilevers nye projekt skal prøve at få styr på. Foto: arkiv.

26.08.2020

CSR.dk

Brugen af avanceret teknologi, for at holde øje med at deres forsyningskæde ikke bidrager unødigt til afskovning, er ikke nyt for Unilever.

Virksomheden har i flere år arbejdet sammen med både World Resources Institute i dennes Global Forest Watch og andre projekter, så de med satelitteknologi fysisk kan overvåge, præcis hvor deres palmeolie kommer fra. Nu tager de næste skridt med et pilotprojekt sammen med virksomheden Orbital Insight, som er specialister i noget så avanceret som geospatial analyse.

Unilever arbejder bredt med palmeolie

  • Første forbrugsvarevirksomhed der offentliggjorde en komplet liste over palmeolieleverandører og tredjepartsfabrikker i deres forsyningskæde
  • Eneste forbrugsvarevirksomhed som udgiver en offentligt tilgængelig oversigt over klager og indsigelser i forhold til virksomhedens palmeolieforsyningskæde
  • Partner i World Resources Institutes Global Forest Watch platform, som giver virksomheden og dens leverandører mulighed for at følge med i udviklingen i udbredelse af skov i områder hvor palmeolie dyrkes og bearbejdes.
  • Medvirkede til at udvikle en ensartet standard for afskovningsfri palmeolie. Har samarbejdet med den statsejede palmolieplantageejer siden 2018 om at støtte lokale fabrikker og småbønder i Indonesien med at arbejde i henhold til standarden.

I dag er den mest avancerede og udbredte metode, når man vil finde ud af, hvor ens palmeolie eller sojabønne el. lign. kommer fra, at kigge på satelitfotos, lokalisere den virksomhed, der opkøber de lokale farme eller plantagers produkter og så kigge 50 km fra dette punkt. Det er ikke godt nok, mener Unilever. 

Læs også: Dansk sojaimport kommer stadig primært fra regnskoven

Det er netop denne "first mile", dvs. det første stykke vej i forsyningskæden, fra dem, der dyrker og høster produktet, til dem, der køber og forarbejder produktet, der er svært at få nogen form for indsigt i. Produktet kan være høstet på mange forskellige steder, være ejet af mange forskellige bønder og blandet med høst fra andre producenter før det når hen til forarbejdningen. Men det er samtidig ude i det led, afskovningen foregår, så også der, den må bekæmpes.

Orbital Insight skal i samarbejdet med Unilever bruge satellitfotos og geolokaliseringsdata til at producere et langt mere finkornet billede af præcis hvilke marker og produktionssteder Unilevers palmeolie kommer fra. Vil at vide det og følge med i de områder, har Unilver har langt bedre muligheder for at holde øje med risiko for afskovning og - hvis de støder på det i deres forsyningskæde - handle på den viden. 

Piilotprojektet skal gerne føre til en ny og implementerbar metode, og testes nu i første omgang på palmeolie i Indonesien og soya i Brasilien. 

Unilever har produceret en knap fem minutter lang video, der forklarer, hvordan det kommer til at virke. Se den her. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

27.10.2025CSR.dk

Logistikvirksomhed vokser, men har lavere energiforbrug end for otte år siden

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom