Tæt samarbejde bag bæredygtigt tøj

Tøjproducenten C&A sælger par jeans, som man selv kalder ’verdens mest bæredygtige’. Bagved ligger nogle cirkulære tanker, som kræver et tæt samarbejde med leverandørerne om at lukke kæden. Det er en dyr proces, som dog godt kan give billige produkter.

C&A's bæredygtige jeans kom i handlen i starten af august. Processen bag har været langvarig og kostbar, men besværet værd, lød det fra Jeffrey Hogue i London. Foto: C&A.

13.11.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Valget af netop jeans var bevidst fra C&A’s side, som kalder det et ’meget komplekst’ produkt, fremstillet af en lang række forskellige komponenter via en lige så lang række leverandører og produktionsprocesser, som alle sammen kræver opmærksomhed for at blive bæredygtige.

C&A's Global Chief Sustainability Officer, Jeffrey Hogue, var med på oktober måneds Responsible Supply Chain Summit Europe i London for at fortælle om den langvarige udviklings- og designproces, der endte med at vare over et år.

”Med det her projekt har vi sigtet efter at undgå de mange negative effekter fra fast fashion, ikke mindst de enorme mængder tøj, der går til spilde, og i stedet gøre produktion til et lukket, cirkulært kredsløb. Det har krævet et tæt samarbejde med Fashion for Good og udvalgte leverandører, hvilket selvfølgelig har givet mange udfordringer, men vi synes det giver mening”, sagde han.

De udvalgte leverandører, som Jeffrey Hogue hentydede til, tæller i høj grad nogle af de samarbejdspartnere, med hvem C&A har en lang historik. Her er det ifølge Hogue nemmere at ændre sin tilgang til tingene, end det er med nyere partnere.

C&A's Jeffrey Hogue fremviste den bæredygtige t-shirt i løbet af sessionen. Foto: Anders Kampmann.

Dyr proces, billigt tøj
Til sessionen i London var Jeffrey Hogue – naturligvis – iklædt et par af de bæredygtige jeans, og med sig havde han også en t-shirt fremstillet på samme vilkår. Dvs. der er brugt 100 procent økologisk bomuld (inkl. i syningerne, som ifølge Hogue er et særligt kompliceret element), 100 procent biologiske farver og blæk, 100 procent genbrugsvand og 100 procent vedvarende energi.

Derudover er trøjen 100 procent dekompostérbar på 11 uger, ligesom der har været fuld fairness for arbejderne, når det kommer til løn- og arbejdsforhold. Alligevel er den faste salgspris for t-shirten kun syv euro (omkring en flad 50’er), hvilket er en vigtig pointe for C&A.

”Det har været en dyr proces at udvikle de her beklædningsgenstande, men ikke desto mindre kan der godt kommer produkter ud, som er til at betale. Det skyldes dels den kapacitet, vi har opbygget undervejs, men også at vi ikke har tænkt så meget på bundlinjen undervejs, som på systemisk forandring”, forklarede han, og pegede i den forbindelse på, at C&A er et familieejet selskab, der bedre kan tillade sig den slags end en børsnoteret virksomhed med ”sultne aktionærer”.

I forlængelse heraf lagde Jeffrey Hogue heller ikke skjul på, at der er en del brandingværdi i projektet for C&A. Selskabet gør således en del for at ”holde historien i gang”, som han sagde, selvom den gennemsnitlige forbruger måske ikke forstår alle elementer. ”Men det er ikke vores job at uddanne folk”, bemærkede han.

Læs også: Flere typer magt kan give en ansvarlig forsyningskæde

Og så er forandring på brancheniveau stadig et vigtigt langsigtet parameter, fastslog Jeffrey Hogue.

”Vi ser helt bestemt konkurrencefordele i bæredygtighed, men grundlæggende bør virksomheder, hverken i tøjindustrien eller andre sektorer, konkurrere på arbejdsforhold, menneskerettigheder, vedvarende energi, miljøhensyn osv., de ting skal bare være på plads”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Nytænkt diplomuddannelse skal styrke Danmarks forsyningskæder

04.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimamål kræver samarbejde

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle