Svært omstillelige sektorer har fælles grønne udfordringer

En ny analyse ser fællestræk mellem sektorer, der har svært ved at blive grønnere. Konkret peges der på fire områder, som gør sektorernes grønne rejse vanskeligere end andre branchers.

Transportbranchen er blandt de sektorer, der har sværere ved at omstille sig grønt. Arkivfoto..

15.11.2021

CSR.dk

Grønne succeshistorier er der efterhånden en del af blandt verdens virksomheder. Men i nogle sektorer er CO2-reduktionen en svær nød at knække, selvom grøn omstilling er fokuspunktet. Det er også de sektorer, der har brug for største investeringer, hvis de skal være omstillet i 2030’erne og 40’erne. Det skriver Børsen.

Det er konklusionen på Anthony Hobleys analyse – han er direktør for World Economic Forums Mission Possible-platform, der arbejder med de sektorer, om på engelsk hedder "hard to abate sector", som blandt andet fremstiller aluminium, cement og kemikalier samt transportbranchen på land til vands og i luften. Det er de områder, hvor det er sværest at reducere udledningen af drivhusgasser.

Anthony Hobley mener, at sektorerne har fire fælles barrierer for omstillingen:

  • de er for det meste afhængige af elektrificering,
  • der er behov for massive investeringer,
  • regulering i flere lande modarbejder sektorernes grønne omstilling og slutteligt
  • sektorerne sidder selv på løsningen, men der mangler efterspørgsel før løsningen kan skaleres.

Læs også: Grønne byggematerialer findes, men ingen køber dem

Særligt den sidste grund er der tilsyneladende delte meninger om. Da Anthony Hobley styrede en debat til det netop afsluttede COP26 erklærede repræsentanter fra Ørsted, Copenhagen Infrastructure Partnere og Mærsks klimacenter sig enige i, at der generelt mangler efterspørgsel på de allerede udviklede teknologier.

Det er man imidlertid ikke enig i hos kemivirksomheden Haldor Topsøe, der mener, at den prisforøgelse, der er ved grønne tiltag, er lille for slutkunden sammenlignet med produktet.

“Store flyselskaber og flyproducenter står i kø for at blive neutrale, fordi de er tætte på forbrugerne. Når man har lettere ved at skubbe prisen videre til kunderne, bliver det lettere at omstille sig. For eksempel stål og cement er mere konkurrenceudsat”, siger Therese Hermann, direktør for public affairs på globalt plan for Haldor Topsøe.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle