Supply chain baseret på menneskerettigheder bliver fælles standard for rederier

J. Lauritzen og D.S. Norden gik i 2011 sammen om at udvikle et responsible supply chain-program baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv. Det har givet en ny og tillidsbaseret relation til leverandører. Projektet bor nu hos the International Marine Purchasing Association (IMPA), hvor indkøbere og leverandører fra hele rederibranchen deler indsigt og erfaringer.

Rederiet J. Lauritzen vil gerne udvikle en ansvarlig forsyningskæde baseret på FN's menneskerettigheder. Foto: J. Lauritzen.

21.03.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Vi indså ret hurtigt, at vi bare ikke var store nok til at kunne løfte den opgave alene,” siger Julie Løkkegaard, CSR-ansvarlig i J. Lauritzen.

Hun er i gang med at fortælle om, hvordan en god idé hos to danske shippingrederier blev til et internationalt projekt for hele rederibranchen, kendt under navnet IMPA ACT.

Forud for overdragelsen i 2013 lå mange måneders arbejde med at prøve at få hold på, hvordan man bygger et supply chain management program op med udgangspunkt i de 48 menneskerettigheder. Som underskrivere af UN Global Compact, mente man i J. Lauritzen, at det var den eneste vej, man kunne gå. Om end den skulle vise sig krævende.

Udfordringen
Ifølge Julie Løkkegaard er den første hurdle, at terminologien omkring menneskerettigheder kan være meget svær at forstå i en forretningskontekst.

”Det kommer let til at lyde enten vældig højtflyvende eller lidt farligt og bliver derfor dømt ude som irrelevant. Så en af vores vigtigste opgaver er gennem dialog med leverandørerne, at få oversat menneskerettighederne til et sprog som man kan forstå i en forretningssammenhæng, og få indrettet nogle processer i virksomheden, som gør det muligt at arbejde konkret med de 48 rettigheder. Det, vi oplever, er jo, at vores leverandører allerede gør rigtig meget, fordi det nogle gange handler om noget så simpelt som at sørge for, at dine medarbejdere har ret til barsel,” forklarer hun.

Løsningen
Den eneste måde, det er muligt, er ved at være i meget nær dialog med sine leverandører. Det kræver, at man overkommer fristelsen til at gøre responsible supply chain management til en skrivebordsøvelse.

”Vi skal sammen udvikle best practice på det her felt. Vi skal være i tæt kontakt og investere meget tid i sammen at forstå de enkelte leverandørers situation og betydning i relation til menneskerettigheder. Som det næste skal vi sammen sørge for, at leverandøren får opbygget processer, som stemmer overens med forventningerne i vores Supplier Code of Conduct,” siger Julie Løkkegaard.

J. Lauritzens Supplier Code of Conduct, som er baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv, beder om, at leverandørerne har en politik, der dækker alle menneskerettigheder, foretager due diligence, rapporterer på resultater, og sørger for at der er en klagemulighed til stede for medarbejdere og andre interessenter.

”Det tager tid. Vi er først ved rigtig at være i mål med de første leverandører nu,” forklarer Julie Løkkegaard.

Fordelene
Selvom det er krævende, er det en god investering, mener Julie Løkkegaard på J. Lauritzens vegne.

”Vi har fået meget stærkere bånd til leverandørerne og langt mere tillid i relationen og det er godt for forretningen. Hele arbejdet foregår jo i tæt samarbejde med vores indkøbere”, siger hun og tilføjer: ”Vi har jo også selv været begyndere, så vores leverandører har været nogle af vores bedste sparringspartnere i forhold til at få designet nogle interne processer, som fungerer hos os.” 

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00