Stort marked for CDM-projekter i Latinamerika
Markedet for CDM-projekter er stort i Syd- og Mellemamerika. Men de danske virksomheder er ikke så langt fremme i Latinamerika som andre europæiske lande, fordi den danske virksomhedsstruktur med små- og mellemstore gør det vanskeligere at komme ind på markederne.
Af Rune Vitus Harritshøj, Buenos Aires
Markedet for Clean Development Mechanism-projekter (CDM) er stort i Syd- og Mellemamerika. Landene og dermed deres industri lider generelt under tilbagevendende energikriser på grund af ineffektiv udnyttelse af energiressourcer og energinet, hvilket flere europæiske lande har fået øjnene op for. Med andre ord tørster lande som Argentina, Brasilien, Chile og Mexico efter knowhow og teknologi til at optimere deres energi-net. CDM-projekter herunder køb og salg af CO2-kvoter kan blive en fast bestanddel i danske virksomheders investeringer i regionen, fordi investeringen på sigt betaler sig tilbage i form af billigere produkter og øget konkurrenceevne.
Det siger Jakob Linulf, chefkonsulent i Energistyrelsen under Klima- og Energiministeriet. Syd- og Mellemamerika er en oplagt region for danske CDM-projekter, hvad enten det sker som B2B-projekter eller som del af en større investering som eksempelvis et datterselskab.
Jeg oplever et stort ubrugt CDM-potentiale for danske virksomheder i Sydamerika, men at de i høj grad vender blikket mod Kina og Sydøstasien. Dette skyldes formentlig en blanding af vanetænkning og sproglige og kulturelle barrierer. Jeg tror, at vedvarende energi vil have den største vækst på det sydamerikanske CDM-marked frem mod 2012. Der er store uudnyttede potentialer inden for såvel vind, sol, vand og biomasse. Sektoren må forventes, at tiltrække mange udenlandske investeringer i de kommende år. Området har således også et stort eksportpotentiale for danske virksomheder, siger Jakob Linulf.
Behov for danske konsortier
Klima- og Energiministeriet og Danmarks Eksportråd rådgiver om CDM-mulighederne i Latinamerika på blandt andet www.co2info.dk. Ifølge Jakob Linulf er danske virksomheder ikke så langt fremme i Latinamerika som andre europæiske lande, fordi den danske virksomhedsstruktur med små- og mellemstore gør det vanskeligere at komme ind på markederne.
Der er behov for konsortier eller andre former for virkomshedssamarbejder, så danske virksomheder kan tilbyde investeringspakker. Det er vigtigt, at danske virksomheder systematisk screener projekter for salg af CO2-reduktioner, når de byder på projekter i Sydamerika. Der kan nu eksporteres til hundreder af nye projekter i Sydamerika, som før var urentable, og samtidig er det blevet attraktivt at anvende den nyeste CO2-venlige teknologi, siger Jakob Linulf, der opfatter CDM-projekter som potentielt eksportfremmende, fordi et projekt kan sælge CO2-reduktioner for et mio-beløb, som øger virksomhedens konkurrenceevne og eventuelt sænker dets produktpriser.
Sektorer som biomasseaffald fra papirproduktion og energieffektivitet ved cementproduktion er ifølge Jakob Linulf bare to eksempler, hvor danske virksomheder på grund af Danmarks nuværende globale førerposition med fordel kan kaste sig ud i Syd- og Mellemamerika.