Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp
Erhvervsforeningerne i Middelfart gik forrest i klimakampen og inviterede deres medlemmer til 3 ugers digital klimakonkurrence.
Brobygning Middelfart, Middelfart Handel, Visit Middelfart og Middelfart Erhverv afholdt konkurrencen i maj 2025 i appen Klimakampen. Foto: Klimakampen
Klimakampen har givet os en konkret måde at italesætte den grønne dagsorden og nye perspektiver – og vi kan kun anbefale andre erhvervsforeninger at gribe modellen og gøre den til deres egen.
Mikkel Johansen, Erhvervsdirektør - Middelfart Erhverv
Klimakampen er en konkurrence for virksomheder, hvor målet er at reducere CO2-udledningen og score flest mulige point på grønne initiativer. Det handler om at gøre en forskel for klimaet – og samtidig have det sjovt. Det hele kører i en app, så det er super nemt onboarde, registrere point og følge med i konkurrencen.
Vores deltagelse i Klimakampen skabte en høj grad af engagement og positiv konkurrenceånd. Klima blev sat på agendaen i de daglige samtaler på kontoret og har givet ny inspiration til medarbejderne.
Henrik S. Pedersen, Senior ESG Lead - USTC
Kampagnen gik over al forventning
Sammen satte parterne et mål om 200 deltagere fra virksomhederne i kommunen. Selvom det var første gang det blev afholdt, oplevede kampagnen stor interesse og opbakning fra lokale virksomheder. Hele 342 deltagere dystede med om at cykle mere, spise mindre oksekød og en masse andre grønne handlinger i dagligdagen. Tilsammen udførte de over 23.500 klimahandlinger.
Vi er meget glade for resultatet – både i form af engagementet og opbakningen. Der var et fælles afsæt, hvor vi har løftet den grønne dagsorden i samarbejde med erhvervslivet.
Mikkel Johansen, Erhvervsdirektør - Middelfart Erhverv
Foto: Klimakampen
Feedbacken fra deltagerne var rigtig positiv. Spilelementet i appen fik sat gang i konkurrencestemningen på kontorerne og der blev snakket om klima over frokostbordet.
Der var selvfølgelig præmier til vinderne, som blev personligt overrakt. Både virksomheder, teams og enkeltpersoner blev hyldet for ekstra gode indsatser.
Foto: Klimakampen
Nye kampagner på vej
Klimakampen har allerede gode erfaringer med at samarbejde og tilpasse kampagnen. I Middelfart kampagnen blev tilføjet 13 nye pointgivende aktiviteter.
Samarbejdet omkring Klimakampen har været yderst positivt. Vi oplevede en professionel, fleksibel og løsningsorienteret tilgang hele vejen rundt. Der blev lyttet, handlet og fulgt op med respekt for de lokale rammer og ambitioner.
Mikkel Johansen, Erhvervsdirektør - Middelfart Erhverv
Stifterne af Klimakampen ser stort potentiale i at samarbejde med erhvervsnetværk, og er allerede i gang med at planlægge næste kampagne.
Erhvervsnetværkene nyder stor tillid fra virksomhederne i deres netværk, så det er en rigtig god indgang for os. Samtidig kan netværkene tilbyde et konkret, grønt tiltag til deres medlemmer, som de endda kan være med til at forme til de lokale rammer – så det er win-win.
Nicolai Bloch Pedersen, Founder – Klimakampen