Skibsfragtindustrien forbereder sig på nye regler om svovludledning

Til næste årsskifte træder de nye regler om svovludledning i shippingindustrien i kraft, og selvom forberedelserne er i fuld gang, bliver det dyrt for branchen. Der hersker en del forvirring omkring, hvad det præcis kommer til at betyde.

Fra 2020 bliver det ulovligt for fragtskibe at bruge brændstof med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, og det kommer til at koste branchen dyrt..

09.04.2019

CSR.dk

Skibsfragtindustrien står overfor en af de største forandringer siden overgangen fra kul til olie, når nye regler for udledning af svovl træder i kræft fra begyndelsen af 2020. Mens forberedelserne er i fuld gang, så gætter mange på, hvad de nye regler kommer til at betyde for branchen.

Det skriver The Wall Street Journal.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Ifølge vurderinger fra skibsfarten kommer omstillingen til at påvirke mindst 60.000 fartøjer og koste industrien op mod 330 mia. kr. Grundet det høje beløb er der internt i shipping-branchen bred enighed om, at kunderne og forbrugerne bliver nødt til at dække omkostninger.

“Hvis de ekstra omkostninger ved brændstof med lavt svovlindhold ender hos shippingvirksomhederne, vil vi se konkurser”, siger administrende direktør i A.P. Møller-Maersk, Søren Skou, til The Wall Street Journal.

Mange shippingvirksomheder accepterer dog, at de som udgangspunkt kommer til at bære til noget af regningen. Forhandlerne er storforbrugere af containerskibe, og det vil derfor være op til dem og andre shippingkunder om omkostningerne så bliver sendt videre til forbrugerne.

“På nuværende tidspunkt er det uklart, hvilken påvirkning omkostningerne ved brændstof vil få for forbrugsvarerne. Jeg tror, at det kommer til at afhænge af forhandlerne og deres strategi”, siger Jon Gold, vicepræsident for supply chain i  National Retail Federation, til The Wall Street Journal.

Nogen shippingvirksomheder brokker sig dog over den manglende klarhed omkring omkostningerne og mener, at de ofte får tillæg, der er svære at forstå.

Svovlindhold på 0,5 procent
Det nye brændstof med lavt svovlindhold skal erstatte den bunkerolie, som i dag driver de fleste af verdens fartøjer og har et svovlindhold på 3,5 procent, hvilket er langt over det tilladte i bilindustrien i USA – og som er hovedårsagen til at shippingindustrien bidrager med omkring 13 procent af verdens svovludledning.

Det nye maritime brændstof vil have et svovlindhold på 0,5 procent. Et studie foretaget i Finland i 2016 viser, at uden skiftet af brændstof vil udledningen fra skibe bidrage til mere end 570.000 yderligere for tidlige dødsfald globalt mellem 2020 og 2025.

De reelle omkostninger ved brændstoffet med lavt svovlindhold er fortsat kun et gæt. Shippingvirksomheder forventer at betale 25 til 40 procent mere, end de gør i dag pga. de højere omkostninger, der er forbundet med at producere brændstoffet.

For at leve op til de nye regler er et scrubber-system også en mulighed. Det er et svovlfangende udstødningssystem, der behandler skibsrøg, inden de slippes ud i atmosfæren.

Systemet koster mellem 3 og 10 mio. dollars pr. skib, men dem, der anvender systemet, satser på, at de kan dække omkostningerne på cirka to år ved at brænde bunkerolie i stedet for det nye, dyrere lavsvovlbrændstof.

Læs også: Dansk teknologi skal øge eksporten af ren luft

Scrubber-systemet er dog kontroversielt, da kritikere mener, at det ikke fjerne miljøskaderne.

“Der er meget snak om scrubbere, men i sidste ende vil omkring 90 procent af den globale flåde bruge brændstof med lavt svovlindhold”, siger administrende direktør for rederiet Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, der selv planlægger at installere scrubbersystemer på ti ud af deres 227 skibe.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Webinar
Affaldsforbrændingens nye afgifter, kvoter og prislofter

– hvad betyder de nye rammebetingelser for anlæggene, affaldsproducenterne og input til anlæggene?

Dato

22.05.2025

Tid

12:30

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby