Skibsfragtindustrien forbereder sig på nye regler om svovludledning

Til næste årsskifte træder de nye regler om svovludledning i shippingindustrien i kraft, og selvom forberedelserne er i fuld gang, bliver det dyrt for branchen. Der hersker en del forvirring omkring, hvad det præcis kommer til at betyde.

Fra 2020 bliver det ulovligt for fragtskibe at bruge brændstof med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, og det kommer til at koste branchen dyrt..

09.04.2019

CSR.dk

Skibsfragtindustrien står overfor en af de største forandringer siden overgangen fra kul til olie, når nye regler for udledning af svovl træder i kræft fra begyndelsen af 2020. Mens forberedelserne er i fuld gang, så gætter mange på, hvad de nye regler kommer til at betyde for branchen.

Det skriver The Wall Street Journal.

Læs også: DFDS vil rense svovl fra skibe for 300 mio.

Ifølge vurderinger fra skibsfarten kommer omstillingen til at påvirke mindst 60.000 fartøjer og koste industrien op mod 330 mia. kr. Grundet det høje beløb er der internt i shipping-branchen bred enighed om, at kunderne og forbrugerne bliver nødt til at dække omkostninger.

“Hvis de ekstra omkostninger ved brændstof med lavt svovlindhold ender hos shippingvirksomhederne, vil vi se konkurser”, siger administrende direktør i A.P. Møller-Maersk, Søren Skou, til The Wall Street Journal.

Mange shippingvirksomheder accepterer dog, at de som udgangspunkt kommer til at bære til noget af regningen. Forhandlerne er storforbrugere af containerskibe, og det vil derfor være op til dem og andre shippingkunder om omkostningerne så bliver sendt videre til forbrugerne.

“På nuværende tidspunkt er det uklart, hvilken påvirkning omkostningerne ved brændstof vil få for forbrugsvarerne. Jeg tror, at det kommer til at afhænge af forhandlerne og deres strategi”, siger Jon Gold, vicepræsident for supply chain i  National Retail Federation, til The Wall Street Journal.

Nogen shippingvirksomheder brokker sig dog over den manglende klarhed omkring omkostningerne og mener, at de ofte får tillæg, der er svære at forstå.

Svovlindhold på 0,5 procent
Det nye brændstof med lavt svovlindhold skal erstatte den bunkerolie, som i dag driver de fleste af verdens fartøjer og har et svovlindhold på 3,5 procent, hvilket er langt over det tilladte i bilindustrien i USA – og som er hovedårsagen til at shippingindustrien bidrager med omkring 13 procent af verdens svovludledning.

Det nye maritime brændstof vil have et svovlindhold på 0,5 procent. Et studie foretaget i Finland i 2016 viser, at uden skiftet af brændstof vil udledningen fra skibe bidrage til mere end 570.000 yderligere for tidlige dødsfald globalt mellem 2020 og 2025.

De reelle omkostninger ved brændstoffet med lavt svovlindhold er fortsat kun et gæt. Shippingvirksomheder forventer at betale 25 til 40 procent mere, end de gør i dag pga. de højere omkostninger, der er forbundet med at producere brændstoffet.

For at leve op til de nye regler er et scrubber-system også en mulighed. Det er et svovlfangende udstødningssystem, der behandler skibsrøg, inden de slippes ud i atmosfæren.

Systemet koster mellem 3 og 10 mio. dollars pr. skib, men dem, der anvender systemet, satser på, at de kan dække omkostningerne på cirka to år ved at brænde bunkerolie i stedet for det nye, dyrere lavsvovlbrændstof.

Læs også: Dansk teknologi skal øge eksporten af ren luft

Scrubber-systemet er dog kontroversielt, da kritikere mener, at det ikke fjerne miljøskaderne.

“Der er meget snak om scrubbere, men i sidste ende vil omkring 90 procent af den globale flåde bruge brændstof med lavt svovlindhold”, siger administrende direktør for rederiet Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, der selv planlægger at installere scrubbersystemer på ti ud af deres 227 skibe.

- JMA

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.07.2025Fristads Kansas

Sponseret

Tager ansvar for mere bæredygtig produktion: Sådan oplærer Fristads sine leverandører

27.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Nøglen til fremtidens energisystem ligger i effektiv skalering

23.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric sætter turbo på udvikling og udrulning af AI-fabrikker i stor skala med NVIDIA

18.06.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Nye boller på suppen i Nordhavn

12.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny SCARA-robot med kompakt design og nem integration

10.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Nye lystårne er mere synlige og hurtigere at

09.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Hvad holder dig fast i en 50 år gammel automationsmodel?

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K