Skønhedsproducenter lancerer ansvarligt skønhedsinitiativ

Med lanceringen af Responsible Beauty Initiative håber fire skønhedsproducenter på at styrke bæredygtigheden i hele skønhedsbranchens forsyningskæde.

Medlemmerne af RBI er godt stillet, når det kommer til at udnytte deres samarbejde for at skabe værdi og konkurrencefordele ved at fremme bæredygtighed i deres fælles globale forsyningskæder", siger Pierre Francois Thaler, Co-CEO for EcoVadis. Arkivfoto..

28.11.2017

CSR.dk

Skønhedsbranchen bør styrke sin forsyningskæde ved at fremskynde forbedringer af de etiske, sociale og miljømæssige præstationer.

Sådan lyder anbefalingen fra de øverste chefer fra Clarins, Coty, Groupe Rocher og L'Oréal, der i samarbejde med producenterne af en platform for CSR-vurdering af globale forsyningskæder, EcoVadis, har lanceret initiativet 'Responsible Beauty Initiative (RBI)’.

Formålet med initiativet er at bringe den globale skønhedsindustri sammen for i en fælles indsats at styrke bæredygtige metoder samt at forbedre både det miljømæssige og sociale fodaftryk.

Derudover skal virksomheder på tværs af branchen blive bedre til at dele processer med hinanden og gøre brug af fælles værktøjer til at skabe effektivitet og fordele for leverandører.

Læs også: AI kan styrke bæredygtighed i supply chains

Vil inddrage leverandører
Skønhedsinitiativet RBI er bygget på en CSR-platform, der drives af virksomheden EcoVadis, og kan bruges til leverandørbedømmelse og interaktion.

Platformen giver mulighed for at inddrage leverandører via en uafhængig ekspert og tilbyder samtidig benchmarks af leverandørernes CSR-præstationer på tværs af fire temaer: miljø, socialitet, etik og forsyningskæde.

Vurderingerne er baseret på en metode, der analyserer og dokumenter input fra interessenter samt internationale standarder som Global Reporting Index (GRI), ISO 26000 og Global Compact-principperne.

Læs også: The Body Shop-salg kan være vendepunkt for ansvarlig forretning

Med Responsible Beauty Initiative vil de stiftende medlemmer også forsøge at tage fat på muligheder og udfordringer i skønhedsindustriens globale forsyningskæder og samtidig sigte mod at skabe en løbende forbedring af bæredygtigheden.

- EL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online