Ny Too Good To Go-platform for detailhandlens overskudsvarer

Too Good To Go tager næste skridt i kampen mod madspil og lancerer en ny platform, som skal hjælpe detailhandlen med at skabe værdi af overskudsvarer, som ellers ville være endt i skraldespanden.

Foto: Too Good to Go

23.01.2024

CSR.dk

Too Good To Go lancerer nu seneste tiltag i kampen mod madspild. Den helt nye “Too Good To Go Platform,” som er understøttet af AI, er en modulær end-to-end-løsning, der skal hjælpe detailhandlen, primært supermarkeder og dagligvarebutikker, med at håndtere deres overskudsmad og dermed skabe værdi af varer, som ellers ville ende i skraldespanden.

Ifølge European Grocery Retailing Institute udgør omkostningerne forbundet med madspild næsten to pct. af detailhandlens nettoomsætning, hvilket næsten er det samme som den gennemsnitlige forskel mellem indkøbs- og salgspris.

"Hver dag driver vi mange tusinde brugere ind i detailbutikker og hjælper vores partnere som SPAR og Coop med at generere indtægt og trafik fra overskudsmad. Med lanceringen af Too Good To Go Platform kan vi nu også understøtte deres lagerstyring i butikken, hvilket hjælper dem med at gøre en betydelig forskel, både ift. deres bundlinje og reduktion af madspild," siger Mette Lykke, administrerende direktør for Too Good To Go.

Platform skal afhjælpe besværlige og ressourcekrævende processer
For forbrugere, der allerede køber Too Good To Go-poser i deres lokale supermarked, vil der næppe være den store forskel, men det ser ud til at arbejdet med overskudsvarer vil blive lettere for personalet i butikkerne.

Too Good To Go Platform integrerer fem moduler, herunder datotjek management, anbefalinger, intelligent prissætning, Too Good To Go’s markedsplads og donationer, og tilbyder dermed en modulær løsning, som supermarkeder og dagligvarebutikker kan implementere med forretningens data.

"Processerne for kontrol af udløbsdatoer og rabatter i butikken kan være besværlige, ressourcekrævende og fejlbehæftede, især i storskala. Med den modulære tilgang ønsker vi at sætte fokus på processerne ude i butikkerne og udnytte teknologi og AI til at gøre de daglige rutiner mere effektive,” siger landedirektør for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye og tilføjer:

“Regler for rabat tager fx. ikke højde for faktorer som lager eller historisk data for at afgøre, eller hvor sandsynligt det er, at et produkt med kort holdbarhed bliver solgt i en bestemt butik på et bestemt tidspunkt. De fleste dagligvareforhandlere printer simpelthen et mærkat på udløbsdatoen eller en dag før til en fast rabatsats. Det gør, at de mister indtjening, hvor man derimod med Too Good To Go’s platform vil få anbefalet den optimale salgspris og dermed øge indtjeningen."

Den nye platforms fem moduler

 1) Datotjek Management: Medarbejdere i dagligvareforretninger bruger dagligt værdifulde arbejdstimer på manuelt at kontrollere produkters udløbsdatoer. Digitalisering af udløbsdato gør lagerstyring i butikkerne betydeligt mere effektiv. Med hjælp fra platformen behøver personalet kun at tjekke 1-7 pct. af alle produkter; op til 1 time pr. medarbejder pr. dag spares som følge heraf. Den automatiserede proces reducerer dermed både menneskelige fejl og mængden af udløbne produkter på hylderne. 

 2) Anbefaling: Too Good To Go Platform anbefaler butikspersonalet præcist, hvad de skal gøre med hvert produkt, som nærmer sig udløbsdato baseret på forudindstillede, tilpasselige regler og præferencer, som er skræddersyet til de individuelle butikker. Det kan for eksempel være at printe et udsalgsskilt med en optimal pris, så varen kan sælges i butikken, tilføje varen til en lykkepose, som sælges på Too Good To Go's forbruger-app, eller donere varen.

 3) Intelligent Prissætning: Med hjælp fra kunstig intelligens behandler Too Good To Go platforms store mængder data for at optimere rabatsatser - og dermed kreere en intelligent prisjustering. Formålet er systematisk at forbedre dagligvarebutikkernes indtjening på datovarer.

 4) Too Good To Go’s Markedsplads: Butikspersonalet kan nemt allokere overskudsmad direkte til Too Good To Go Lykkeposer grundet integrationen med Too Good To Go’s app - og dermed tilføje lykkeposerne direkte på app’en, hvor lokale brugere er klar til at købe og afhente.

 5) Donationer: Med Too Good To Go Platform kan butikschefer downloade let-overskuelige CSV-filer med listen over varer, som skal doneres, eller forbinde via API til deres tredjeparts donationsapplikation eller ERP.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København