Ny Too Good To Go-platform for detailhandlens overskudsvarer

Too Good To Go tager næste skridt i kampen mod madspil og lancerer en ny platform, som skal hjælpe detailhandlen med at skabe værdi af overskudsvarer, som ellers ville være endt i skraldespanden.

Foto: Too Good to Go

23.01.2024

CSR.dk

Too Good To Go lancerer nu seneste tiltag i kampen mod madspild. Den helt nye “Too Good To Go Platform,” som er understøttet af AI, er en modulær end-to-end-løsning, der skal hjælpe detailhandlen, primært supermarkeder og dagligvarebutikker, med at håndtere deres overskudsmad og dermed skabe værdi af varer, som ellers ville ende i skraldespanden.

Ifølge European Grocery Retailing Institute udgør omkostningerne forbundet med madspild næsten to pct. af detailhandlens nettoomsætning, hvilket næsten er det samme som den gennemsnitlige forskel mellem indkøbs- og salgspris.

"Hver dag driver vi mange tusinde brugere ind i detailbutikker og hjælper vores partnere som SPAR og Coop med at generere indtægt og trafik fra overskudsmad. Med lanceringen af Too Good To Go Platform kan vi nu også understøtte deres lagerstyring i butikken, hvilket hjælper dem med at gøre en betydelig forskel, både ift. deres bundlinje og reduktion af madspild," siger Mette Lykke, administrerende direktør for Too Good To Go.

Platform skal afhjælpe besværlige og ressourcekrævende processer
For forbrugere, der allerede køber Too Good To Go-poser i deres lokale supermarked, vil der næppe være den store forskel, men det ser ud til at arbejdet med overskudsvarer vil blive lettere for personalet i butikkerne.

Too Good To Go Platform integrerer fem moduler, herunder datotjek management, anbefalinger, intelligent prissætning, Too Good To Go’s markedsplads og donationer, og tilbyder dermed en modulær løsning, som supermarkeder og dagligvarebutikker kan implementere med forretningens data.

"Processerne for kontrol af udløbsdatoer og rabatter i butikken kan være besværlige, ressourcekrævende og fejlbehæftede, især i storskala. Med den modulære tilgang ønsker vi at sætte fokus på processerne ude i butikkerne og udnytte teknologi og AI til at gøre de daglige rutiner mere effektive,” siger landedirektør for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye og tilføjer:

“Regler for rabat tager fx. ikke højde for faktorer som lager eller historisk data for at afgøre, eller hvor sandsynligt det er, at et produkt med kort holdbarhed bliver solgt i en bestemt butik på et bestemt tidspunkt. De fleste dagligvareforhandlere printer simpelthen et mærkat på udløbsdatoen eller en dag før til en fast rabatsats. Det gør, at de mister indtjening, hvor man derimod med Too Good To Go’s platform vil få anbefalet den optimale salgspris og dermed øge indtjeningen."

Den nye platforms fem moduler

 1) Datotjek Management: Medarbejdere i dagligvareforretninger bruger dagligt værdifulde arbejdstimer på manuelt at kontrollere produkters udløbsdatoer. Digitalisering af udløbsdato gør lagerstyring i butikkerne betydeligt mere effektiv. Med hjælp fra platformen behøver personalet kun at tjekke 1-7 pct. af alle produkter; op til 1 time pr. medarbejder pr. dag spares som følge heraf. Den automatiserede proces reducerer dermed både menneskelige fejl og mængden af udløbne produkter på hylderne. 

 2) Anbefaling: Too Good To Go Platform anbefaler butikspersonalet præcist, hvad de skal gøre med hvert produkt, som nærmer sig udløbsdato baseret på forudindstillede, tilpasselige regler og præferencer, som er skræddersyet til de individuelle butikker. Det kan for eksempel være at printe et udsalgsskilt med en optimal pris, så varen kan sælges i butikken, tilføje varen til en lykkepose, som sælges på Too Good To Go's forbruger-app, eller donere varen.

 3) Intelligent Prissætning: Med hjælp fra kunstig intelligens behandler Too Good To Go platforms store mængder data for at optimere rabatsatser - og dermed kreere en intelligent prisjustering. Formålet er systematisk at forbedre dagligvarebutikkernes indtjening på datovarer.

 4) Too Good To Go’s Markedsplads: Butikspersonalet kan nemt allokere overskudsmad direkte til Too Good To Go Lykkeposer grundet integrationen med Too Good To Go’s app - og dermed tilføje lykkeposerne direkte på app’en, hvor lokale brugere er klar til at købe og afhente.

 5) Donationer: Med Too Good To Go Platform kan butikschefer downloade let-overskuelige CSV-filer med listen over varer, som skal doneres, eller forbinde via API til deres tredjeparts donationsapplikation eller ERP.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

13.06.2024CSR.dk

Nu er 30 procent af Carlsbergs ledelse kvinder

13.06.2024CSR.dk

Svensk tøjkæde anklages for greenwashing

12.06.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

Sådan arbejder du strategisk med dit klimaregnskab

12.06.2024Dansk Retursystem

Sponseret

NTO skal levere automatiseret optælleanlæg til ny pantfabrik

12.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Fra gas til el – stor byggevaregrossist eksekverer ESG tiltag i den interne transport

12.06.2024CSR.dk

Dansk fiskeopdrætter er pilot på natur-rapportering

12.06.2024CSR.dk

Viden om CO2-belastning påvirker hvad der ender i indkøbskurven

11.06.2024CSR.dk

Miljøbekymringer får næsten halvdelen af forbrugere til at skifte kostvaner

Jobmarked

Se alle

ista Danmark A/S

Salgsassistent til kampagnesalg

Drømmer du om en karriere inden for salg og rådgivning? Så har ista brug for dig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

ista Danmark A/S

Kontorassistent til Team Aflæsning og Service

ista Danmark søger en kontorassistent til vores Team Aflæsning og Service i Ballerup

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

Energi Danmark A/S

Junior ESG Analyst

Do you want to work in a leading Nordic energy trading company and be a part of a newly established ESG team? Do you thrive in an international environment and want to contribute to the green transition? Then you could be our Junior ESG Analyst.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.06.2024

Rambøll A/S

Commercial Lead, Incept Sustainability

We're looking for a passionate sustainability professional to help us take our offering, Incept Sustainability, to the next level.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

KØBENHAVNS KOMMUNE

Konsulent til Bæredygtige Indkøb (barselsvikariat)

Vil du arbejde med menneske- og arbejdstagerrettigheder i globale værdikæder? Vil du være til at med at omsætte politiske ambitioner om bæredygtighed i Københavns Kommunes værdikæde til praksis? Vil du arbejde med at stille ambitiøse krav til beskyttelse af bl.a. af menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, klima og miljø i kommunens kontrakter, og sikre at disse overholdes?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.06.2024

Dagrofa aps

Brænder du for grøn omstilling i Dagligvarehandlen?

I Dagrofa- koncernen intensiverer vi i disse dage vores fokus på bæredygtighed og samfundsansvar, herunder kommende lovgivning på CSRD, samt udvikling af en ny klimaplan. Vi arbejder intensivt med at indfri vores målsætninger på området og søger derfor en ESG- analytiker til vores CSR-team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.06.2024

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

To konsulenter til forsvarets arbejde med ESG og CSR

Vi kan tilbyde et arbejde der giver mening og en spændende og udviklende stilling som konsulent, hvor du vil blive central i arbejdet med CSR og ESG i Forsvarets anskaffelser.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.06.2024

NRGreen ApS

Energisk møde booker til spændende produkt

NRGreen søger en frisk og udadvendt medarbejder

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

13.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet

Dato

14.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

access2innovation
Morgenmøde
Combining aid, trade, and development finance into the Ugandan agriculture sector

In this Virtual A2i Talk, Ole Dahl Rasmussen from the Danish Embassy in Uganda and Moses Nyabila, CEO of aBi Development, will talk about current initiatives and programs that support the development and financing of the Ugandan agriculture sector. This includes, lessons learned, from the recent Danish business delegation to Uganda, co-organised by Access2innovation, the Danish Agriculture & Food Council and the Embassy.

Dato

14.06.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Juni

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.06.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Upstream-udledninger

Bliv klogere på de 8 upstream-kategorier i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én eller én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er gratis og en del af Sustainable Business Solutions webinarserie, "ESG to the point".

Dato

18.06.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

PwC Danmark
Webinar
Corporate ESG Reporting 2024 - Learn From the Best

PwC's annual conference, 'the CFO's agenda', celebrates the best annual reports among the C25 listed companies and the 10 largest non-listed and large cap companies in Denmark.

Dato

18.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Ansvarlig Indkøbspraksis: En nøgle til vellykket due diligence

Du vil blive opmærksom på de bæredygtighedsrisici, der er forbundet med blandt andet prispres og sidste-øjebliks-ændringer i produktionsplanlægningen, når vi d. 18. juni 2024 stiller skarpt på ansvarlig indkøbspraksis.

Dato

18.06.2024

Tid

12:00

Sted

Overgaden Oven Vandet 101415 København