Norsk rederibranche vil sikre miljø og arbejdsforhold

Når skibe ophugges i Indien, Pakistan og Bangladesh sker det uden nogle aftaler om internationale regler om arbejdsforhold og miljø. Det vil den norske søfartsbranche nu gøre op med.

Skibe, der skal ophugges, efterlader ofte et stort miljøaftryk på strande i Sydasien. Det vil den norske rederibranche derfor gøre noget ved. Foto: Flickr/Leonora Enking. .

25.08.2015

CSR.dk

Skibe, der ikke længere skal sejle, skal ophugges på en ansvarlig måde, som ikke skader arbejdere og miljøet. Så kontant er meldingen fra den norske rederibranche.

Der er nemlig mange kritiske forhold, ved ophugningen, der for 90 procent af skibes vedkommende foregår i enten Indien, Bangladesh eller Pakistan. 

Læs også: Ikke flere norske oliepenge til fire asiatiske virksomheder

For der er store vanskeligheder med at holde styr på arbejdsforhold og miljøaftryk, når eksempelvis mastodontiske containerskibe skal hugges op.

”"Det gør stærkt indtryk at se arbejdsforholdene ved de såkaldte huggeværfter på mange af strandene. Det er også et fællestræk ved ”beaching” – skibene strandsættes på en ubeskyttet kystnlinje, som oversvømmes af tidevand med det resultat, at miljøskadelige stoffer føres ud i omgivelserne”", skriver Sturla Henriksen, adm. direktør i Norges Rederiforbund i Dagens Næringsliv og uddyber:

”"Der er ikke fast grund, når skibene skal hugges op. Det gør det vanskeligt at benytte kraner og tungt værktøj, som det normalt ville være forsvarligt at anvende. Dermed foregår ophugningen ofte med stor risiko for arbejdernes liv og helbred og med skade af det ydre miljø”."

Han er svært kritisk over, at en global aftale i FN-regi om sikring af rettigheder og miljøforbedringer ikke kan blive ratificeret grundet flere problemer med branche og FN's medlemsstater.

Dog mener han, at den norske søfartsbranche skal følge Hong Kong-aftalen, som oplægget, der er strandet mellem FN’s uenige parter, hedder.

"”Norge er et af bare tre lande, der har ratificeret konventionen. Det går alt for langsomt og Rederiforbundet arbejder aktivt i internationale fora for at bidrage til fremgang i ratificeringsprocessen"”, skriver Sturla Henriksen.

Læs også: FN: Virksomhederne skal også bidrage til udvikling

Dermed skal den norske søfartsbranche sikre, at nyerhvervede skibe er sikret fra vugge til grav og Rederiforbundet vil kraftigt fraråde deres medlemmer at benytte sig af ophuggerværfter, der bruger beaching. 

-JPN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København december 2025

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Webinar: Åbent infomøde om UN Global Compact

Vil du høre mere om UN Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet UN Global Compact, og vil du høre, hvordan UN Global Compact kan være med til at styrke jeres arbejde med bæredygtighed og ansvarlig virksomhedspraksis? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact.

Dato

04.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Kom godt i gang med ESG

Kom godt i gang med ESG på Valified og gør ESG til en forretning - ikke en byrde. Enkelt. Datadrevet. Og med en klar retning.

Dato

05.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online