Norsk rederibranche vil sikre miljø og arbejdsforhold

Når skibe ophugges i Indien, Pakistan og Bangladesh sker det uden nogle aftaler om internationale regler om arbejdsforhold og miljø. Det vil den norske søfartsbranche nu gøre op med.

Skibe, der skal ophugges, efterlader ofte et stort miljøaftryk på strande i Sydasien. Det vil den norske rederibranche derfor gøre noget ved. Foto: Flickr/Leonora Enking. .

25.08.2015

CSR.dk

Skibe, der ikke længere skal sejle, skal ophugges på en ansvarlig måde, som ikke skader arbejdere og miljøet. Så kontant er meldingen fra den norske rederibranche.

Der er nemlig mange kritiske forhold, ved ophugningen, der for 90 procent af skibes vedkommende foregår i enten Indien, Bangladesh eller Pakistan. 

Læs også: Ikke flere norske oliepenge til fire asiatiske virksomheder

For der er store vanskeligheder med at holde styr på arbejdsforhold og miljøaftryk, når eksempelvis mastodontiske containerskibe skal hugges op.

”"Det gør stærkt indtryk at se arbejdsforholdene ved de såkaldte huggeværfter på mange af strandene. Det er også et fællestræk ved ”beaching” – skibene strandsættes på en ubeskyttet kystnlinje, som oversvømmes af tidevand med det resultat, at miljøskadelige stoffer føres ud i omgivelserne”", skriver Sturla Henriksen, adm. direktør i Norges Rederiforbund i Dagens Næringsliv og uddyber:

”"Der er ikke fast grund, når skibene skal hugges op. Det gør det vanskeligt at benytte kraner og tungt værktøj, som det normalt ville være forsvarligt at anvende. Dermed foregår ophugningen ofte med stor risiko for arbejdernes liv og helbred og med skade af det ydre miljø”."

Han er svært kritisk over, at en global aftale i FN-regi om sikring af rettigheder og miljøforbedringer ikke kan blive ratificeret grundet flere problemer med branche og FN's medlemsstater.

Dog mener han, at den norske søfartsbranche skal følge Hong Kong-aftalen, som oplægget, der er strandet mellem FN’s uenige parter, hedder.

"”Norge er et af bare tre lande, der har ratificeret konventionen. Det går alt for langsomt og Rederiforbundet arbejder aktivt i internationale fora for at bidrage til fremgang i ratificeringsprocessen"”, skriver Sturla Henriksen.

Læs også: FN: Virksomhederne skal også bidrage til udvikling

Dermed skal den norske søfartsbranche sikre, at nyerhvervede skibe er sikret fra vugge til grav og Rederiforbundet vil kraftigt fraråde deres medlemmer at benytte sig af ophuggerværfter, der bruger beaching. 

-JPN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny SCARA-robot med kompakt design og nem integration

10.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Nye lystårne er mere synlige og hurtigere at

09.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Hvad holder dig fast i en 50 år gammel automationsmodel?

02.06.2025Schneider Electric

Sponseret

Strømskinner sikrer kritisk forsyning på Mary Elizabeths Hospital

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: Master AI Governance with ISO 42001

As artificial intelligence becomes a key driver of innovation, organizations must ensure their AI systems are responsible, trustworthy, and compliant.

Dato

17.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

17.06.2025

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

17.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Hotel Aarhus

PwC Danmark
Webinar
Transition Plan for Climate Change Mitigation

- How to Go About it?

Dato

17.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: Ansvarlig indkøbspraksis – fra indkøb til impact (2025)

Fra indkøb til indflydelse: Træning i ansvarlig indkøbspraksis

Dato

17.06.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st - København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

18.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia