NGO: Fødevareproducenter skal have større fokus på etik

Verdens ti største producenter af fødevarer bør øge det etiske fokus i forsyningskæden. Sådan lyder opfordringen fra global velgørenhedsorganisation.

Verdens ti største fødevareproducenter bør have endnu mere fokus på etik i virksomhedernes forsyningskæder. Foto: Thinkstock. .

03.03.2014

CSR.dk

Organisationen Oxfam har gået verdens ti største fødevareproducenter efter i sømmene i dens ’Behind the Brands’-undersøgelse. Virksomhedernes forsyningskæder er blevet inspiceret med fokus på åbenhed, arbejdernes rettigheder og miljø- og klimahensyn. Det skriver supplymanagement.com. 

Virksomhederne har taget et stort skridt på vejen imod en etisk forsvarlig forsyningskæde, men tempoet kan sættes op, og mere kan gøres. Sådan lyder resultat af Oxfams gennemgang. 

Læs også: Grønnere rengøring i fødevareindustrien

”Disse virksomhederne har så stor magt og indflydelse, at de kan gøre meget mere. Nogle bør udvise lederskab, mens andre bør forny en forældet forretningsstrategi, der ikke har indarbejdet respekt for menneskerettighederne”, siger Ben Phillips, kampagneleder og Policy Director i Oxfam, til supplymanagement.com     

Sodavandsproducenter får ros
Trods rum for forbedring fremhæver Oxfam dog specielt seks virksomheder blandt de ti fødevaregiganter, som i de seneste år har introduceret strategier til at hjælpe deres underleverandører.

”Coca-Cola har rykket sig enormt de sidste par år og har forbedret deres politiker. Associated British Food har også forpligtet sig til nye strategier, som adresserer etiske problemer og er i fortsat dialog med Pepsi om at implementere miljøhensyn i forsyningskæden”, fortæller Ben Phillips til supplymanagement.com 

Syv af virksomhederne har underskrevet FN’s Women’s Empowerment Principles, og tre vil i maj 2014 lancere en handlingsplan for, hvordan virksomhederne kan håndtere kønsproblematikker i deres forsyningskæde.  

Læs også: MasterCard vil levere “digital fødevarehjælp”

Oxfam er en international organisation, der arbejder i 90 lande på verdensplan. Organisationen arbejder for at bekæmpe fattigdom og korruption. I Behind the Brands-undersøgelsen har organisationen undersøgt verdens ti største fødevareproducenter, heriblandt Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, Unilever, Kellogg’s, Danone og Mars. 

-TK

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

25.03.2025CSR.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle