Mærsk vinder CSR-pris for andet år i træk

A.P Møller-Mærsk er stadig den bedste virksomhed i Danmark til at rapportere CSR. Det blev i dag slået fast ved Danske Revisorers årlige uddelingen af CSR-prisen.

Annette Stube, Director, Group Sustainability hos A.P. Møller – Mærsk (th) Birgitte Mogensen, formand FSR - danske revisorers CSR-udvalg (tv) Foto: FSR.

26.09.2013

CSR.dk

Det er 19. år i træk, at FSR – Danske Revisorer uddeler prisen for bedste ikke-finansielle årsrapport til en dansk virksomhed, og nu er det andet år i træk at den uddeles til koncernen Mærsk. Dommerpanelet bestod i år af udvalgte repræsentanter fra dansk erhvervsliv og organisationer.

Læs også: Nordisk Råd udpeger Nordens mest bæredygtige land

Ved uddelingen beskrev formand for FSRs CSR-udvalg Birgitte Mogensen vinderens rapportering som særligt ærlig.

”Det er en rapport om en forretning, ikke om markedsføring eller branding”, slog Birgitte Mogensen fast.

En global virksomhed
Director i Group Sustainability i Mærsk Annette Stube var særligt glad for en bestemt del af juryens begrundelse for prisen:

”(…)at vi formår at sætte ord og tal på virksomhedens indflydelse på den samfundsmæssige udvikling, i de lande Mærsk opererer i”, siger Annette Stube.

Det ligger særligt Mærsk på sinde at nedbringe den negative påvirkning, koncernen har, og i lige så høj grad at accelerere den positive virkning forretning kan have på samfundet på den lange bane, fortalte Annette Stube og påpegede, at det var en stor motivationsfaktor for at fastholde forankringen af CSR i koncernen.

Læs også: Dansk tøjfirma til tops i grøn verdenselite

I arbejdet med CSR er der både muligheder og udfordringer ved at være en global virksomhed. Det nævnte både Mærsk og prisoverrækker og direktør i Erhvervsstyrelsen Betina Hagerup.

”Vinderens rapport viser, hvordan man trods global konkurrence eller måske netop i kraft af global konkurrence fastholder åbenhed”, sagde Betina Hagerup lige inden hun overrakte prisen til A. P. Møller-Mærsk.

Priser og vindere
Udover CSR-prisen blev der i år uddelt SMV-prisen og emerging-prisen som havde to vindere.

Bedste rapportering fra virksomhed med under 500 medarbejdere
Vinder:
 VandCenter Syd

Bedste emerging-rapportering:
Vinder: DAB
Vinder: Siteimprove
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Omnibus-forslag vedtaget i Europa-Parlamentet – nu venter næste runde forhandlinger

10.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

VSME-standarden: Endelig en bæredygtighedsstandard, der giver mening for SMV’er

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Fra rapport til drift: Sådan bygger ESG-rådgivere en skalerbar model for Scope 3-data

07.11.2025Beierholm

Sponseret

Scope 3 – en god forretning?

03.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Parlamentet siger nej til Omnibus-forslag – virksomheder må fortsat vente på klarhed om ESG-krav

03.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Erhvervsstyrelsen er klar med nye skabeloner til bæredygtighedspolitikker – få dem her

31.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Forslag til nye bæredygtighedsstandarder lover færre datapunkter, men ikke tilstrækkelige byrdelettelser

23.10.2025Klimaklar

Sponseret

Nu bruger FLEYE Copenhagen meget mindre tid på dataindsamling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby