Mærsk Line glade for kunders fokus på bæredygtig skibstransport

Fem store købere af skibstransport vil sammen stille større krav til rederiernes bæredygtighed. Mærsk Line hilser initiativet velkommen, men vil gerne se resultater.

Mere bæredygtighed i skibstransport får et skub fremad med initiativet BICEPS. .

29.06.2015

CSR.dk

Med en spændt overarm som logo blev netværket BICEPS lanceret midt i juni 2015. BICEPS står for ”Boosting Initiatives for Collaborative Emission-reduction with the Power of Shippers”, og har som sit erklærede formål at gøre skibtransport mere bæredygtig.

Bag netværket står en gruppe på fem store afskibere bestående af malinggiganten AkzoNobel, bryggerigruppen InBev, life-science selskabet DSM, mejerigruppen FrieslandCampina og kemi-selskabet Huntsman. De inviterer dog allerede ved lanceringen andre til at melde sig ind i netværket og deltage i arbejdet for grønnere transport.

Mærsk Line vil først se resultater
Hos Mærsk Line er Signe Bruun Jensen, som er global chef for rederiets bæredygtighedsindsats, positiv omend afventende over for tiltaget.

”Det er altid godt når kunderne tager initiativ til at gøre skibsfragt mere bæredygtig. Det kan vi kun være positive overfor”, siger hun.

Før Signe Bruun Jensen kan blive rigtig begejstret er der dog en del, der skal falde på plads.

”Vi har efterhånden lært, at ’the devil is in the detail’, som man siger. Om denne slags initiativer kommer til at batte, handler i høj grad om at etablere det rigtige datagrundlag, så man måler på performancedata og ikke kun tilstedeværelsen af f.eks. Code of Conducts”, siger hun.

Tre udfordringer fra virkeligheden

Når Mærsk Line prøver at sælge sig som et bæredygtigt rederi, støder de på tre typiske udfordringer:

  • Transport udgør for de fleste kunder en ret lille risiko og en ret lille del af deres påvirkning af miljøet, så det er ikke højt prioriteret.
  • Fragtmarkedet er karakteriseret ved stærkt svingende priser, og relationerne til kunderne er ikke altid så stabile, at man kan have den løbende dialog en omstilling kræver.
  • Bæredygtighedsdagsordnen inden for transport har mange aktører, men det er ikke alles budskaber der bygger på noget substantielt, hvis man kigger nærmere efter. 

BICEPS vil have konkrete mål og samarbejde
BICEPS udmelding er, at medlemmerne nu vil til at udvælge rederier til fragt af deres varer efter, hvorvidt de sejler miljørigtigt. De siger også, at den vurdering skal baseres på konkrete CO2-reduktionsmål med ensartede krav til, hvordan man vurderer bæredygtighed i shippingbranchen.

Netværket vil også arbejde for at aktører fra andre sektorer, såsom havne og skibsværfter, kommer til at indgå i arbejdet for mere bæredygtighed i shipping.

’Vi prøver at gøre det nemmere’
I dag ser Mærsk Line at efterspørgslen på information om bæredygtighed i kontrakterne er til stede på 20-25 procent af den mængde gods de transporterer og området vokser men nogle procent hvert år.

”Vi ser et nyt momentum i efterspørgslen på bæredygtig transport, det er der ikke tvivl om. Men tendensen er også, at det er i mængden af gods og ikke antallet af kunder væksten ligger”, forklarer Signe Bruun Jensen.

”Vores tilgang er at vi arbejder aktivt på at gøre det nemmere for andre at gå i gang, f.eks. ved at stille vores data og udregninger til rådighed, så andre ikke skal i gang med at udvikle det samme. Vi vil gerne se endnu større efterspørgsel på bæredygtig transport, for vi har klare fordele på det område”, fortsætter hun.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S