Logistikvirksomheder mangler konkrete bæredygtighedsværktøjer

Klimavenlig logistik er blevet en forventelig procedure, som flere virksomheder ikke ved, hvordan de konkret skal implementere. Det viser en ny undersøgelse gennem en rundspørge af 100 europæiske virksomheder.

En undersøgelse viser, at flere virksomheder mangler konkrete værktøjer, der kan gøre transport- og logistik-aktiviteterne grønnere. Arkivfoto..

11.01.2022

CSR.dk

Det globale konsulenthus Simon-Kucher & Partners i en Green Logistics-undersøgelse taget pulsen på de europæiske virksomheders arbejde med bæredygtighed. Og resultaterne indikerer et hul i mulighederne for at optimere sine grønne forretningsaktiviteter.

Ifølge undersøgelsen, som baserer sig på svar fra 100 virksomheder rundt omkring i Europa, mener 55 procent af de adspurgte, at bæredygtighed er et vigtigt element. Men når det kommer til at vælge leverandører til transport og logistik, er det kun 31 procent af virksomhederne, der svarer, at den grønne profil prioriteres.

Læs også: København kommer ni varebiler tættere på en partikelfri luft

Ifølge Kornelia Reifenberg, partner hos konsulenthusets logistikafdeling, kan grunden til det lave fokus være, at transport- og logistikbranchen mangler bæredygtige alternativer.

”Selvom flere store, internationale transport- og logistikfirmaer har fastsat målsætninger for reduktion af CO2-udledningen, er der stort set ingen, der har sat penge af til at opfylde målene. Det er eksempelvis stadig uklart, hvem der i den sidste ende skal betale for de bæredygtige transport- og logistikløsninger”, siger hun og fortsætter:

Ifølge konsulenthuset er der flere aspekter, som skal overvejes, når man skal udvikle et bæredygtigt logistikprodukt. Heriblandt målsætninger for mindskning af CO2-udledningen, konkrete midler, produktdesign, kommunikationsstrategier og prisfastsættelse. Og som det ser ud nu, er midlerne til at reducere CO2-udledningen indenfor logistik ikke tilstrækkelige til at opnå CO2-neutralitet.

Flere kunder, forskellige behov
Undersøgelsen giver også indblik i, hvad der forventes af logistikvirksomhederne fra kundernes synspunkt. Her svarer 40 procent, at kunder ønsker enkle løsninger – det kan fx være et miljøvenligt standardprodukt, der tilbydes på tværs af kundebasen. Kunderne foretrækker også transport- og logistikvirksomhederne selv sætter sig som mål at blive grønnere.

Læs også: Ni anbefalinger til at arbejde med CO2 i leverandørkæden

Derudover er det også forskelligt fra segment til segment, hvor villig kunderne er til at betale mere for bæredygtig transport. Det giver også udfordringer for virksomhederne, påpeger Sven Wengler, senior director i Simon-Kucher & Partners’ logistikafdeling.

”Det er ikke den optimale løsning, at man kun tilbyder et enkelt grønt produkt. Udfordringen er at imødekomme kundernes ønske om enkle løsninger, samtidig med at man udvikler et samlet tilbud, der er så tilpasset som muligt i forhold til hvert enkelt kundesegment”, siger han.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

25.03.2025CSR.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle