Levi’s vil forbedre livet for de ansatte i forsyningskæden

Med et omfattende initiativ vil tøjgiganten Levi’s gøre både liv og arbejdsforhold bedre for de mange ansatte i virksomhedens vidtstrakte forsyningskæde. Det handler bl.a. om at anerkende, at arbejderne er mennesker med følelser og behov.

Levi's har arbejdet med ansvarlighed i sin forsyningskæde i mange år, og håber at resten af industrien også vil blive inspireret af koncernens seneste initiativ..

15.09.2017

CSR.dk

Et af de brands, der også må formodes at kende til disse problemstillinger, er den amerikanske denimgigant Levi Strauss & Co. Det snart 150 år gamle selskab – de første blue jeans kom til verden i 1873 – har siden starten af 1990’erne outsourcet sin produktion til udviklingsøkonomier som Indien, Bangladesh, Vietnam, Mexico og Haiti.

For at forbedre forholdene for mange tusinder ansatte på koncernens fabrikker i disse lande, har Levi’s søsat initiativet “Improving Worker Well-Being”, som handler om at få industrien til at anerkende, at arbejderne ikke bare er tilfældige numre i en profitmaksimeringsstrategi, men også mennesker med følelser og behov, skriver Fortune.

”Det handler om at skabe en kultur, der tager sig af arbejdernes velbefindende. Det er et mindset shift", siger projektets chef, Kim Almeida.

En transformeret arbejdsstyrke
Indsatsen omfatter indtil videre 42 leverandører, der styrer 72 fabrikker med i alt ca. 140.000 ansatte, hvilket er omtrent halvdelen af Levi’s’ forsyningskæde. Målet er at etablere et netværk af mere produktive, bedre drevne fabrikker, med gladere og sundere medarbejdere, der er mindre syge og generere mere overskud.

Det vil være godt for både ansatte, leverandører og Levi’s selv, der vil få en mere stabil produktionskæde og samtidig kunne vise sig frem som en ansvarlig producent over for det stigende antal forbrugere, der sætter pris på den slags.

Fortune har besøgt en af Levi’s’ fabrikker i Mexico, hvor fabrikanten har sat ind og sat sig for at forbedre forholdene. Efter 10 ugers team-building-aktiviteter, med bl.a. fællesskabsøvelser og samtaleprocesser, taler både arbejdere, mellemledere og chefer om en ’transformeret arbejdsstyrke’.

Respekt mellem folk kan ses på bundlinjen
Ændringen er specielt sket i det psykologiske arbejdsklima på fabrikken. Hvor kommunikationen før var meget ensidig og præget af ordrer, der blev råbt til folk, er supervisorne nu begyndt at relatere sig til deres underordnede og behandle dem med en anderledes respekt, der bl.a. omfatter mere normale samtaler om deres arbejde og arbejdsforhold.

Endnu har Levi’s, der ligger nr. 11 på Fortunes Change the World-liste, ikke konkrete resultater at fremvise fra programmet på fabrikken, men fra leverandørens direktør, Oscar González Franch, lyder det bl.a., at man mener at det går i den rigtige retning i forhold til at nedbringe den konsekvente høje udskiftning i medarbejderstaben, der ligger på 30-40 procent om året. Det vil også kunne ses på bundlinjen, siger han.

Læs også: Endnu en undersøgelse efterlyser transparens i tøjindustrien

Levi’s har arbejdet med bæredygtighed og ansvarlighed i sin forsyningskæde i over 25 år, og på mange måder været firstmover på området. Derfor håber koncernens CEO, Charles Bergh, også med dette initiativ, at resten af industrien vil følge efter.

”Det har handler ikke kun om at skabe overskud. Vi demonstrerer at der er en mulighed for virksomheder, der vil redefinere deres rolle i samfundet, og som er god for forretningen”, siger han til Fortune.

-AK

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S