Hvad skal du se efter, når du køber kaffe?

Tæt på alle virksomheder køber kaffe – et produkt med en problematisk værdikæde. Men det kan gøres bedre.

Danskerne er vilde med kaffe - på arbejdet og alle andre steder. Men hvordan undgår man en bitter smag i munden? .

04.10.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kaffe? Er det ikke et lidt lille emne at dedikere et helt tema til på CSR.dk?

Kan være emnet er lille, men problemerne forbundet med produktionen af kaffe er til gengæld store. Og det samme er markedet.

Læs også: Dansk selskab serverer kaffe med CO2-reduktioner

Kaffe er den anden mest handlede vare i verden, og det globale kaffemarked anslås at have en værdi af næsten 900 milliarder kroner. Kaffe er globalt produkt på den måde, at det anslås at mellem 850 millioner og 1 milliard mennesker drikker en kop eller flere hver dag.

I Danmark drikkes der meget kaffe. Over fire milliarder kopper om året. En undersøgelse fra 2016 viser da også, at gratis kaffe ligger endog meget højt på listen over danskernes foretrukne personalegoder, og mange vil have svært ved at forestille sig en arbejdsplads, der ikke serverer kaffe for sine medarbejdere og gæster.

Men som Etisk Handel Danmark skrev ved lanceringen af deres ”Alliance for ansvarlig kaffeproduktion” for knap et år siden, så klæber problemerne sig til kaffe. Det drejer sig om afskovning, udledning af kemikalier, for lav løn og arbejdsvilkår. Om udpinte jorde og familielandbrug uden fremtid. Den brændende platform bliver ikke mindre af, at klimaforandringer over de næste tiår med stor sandsynlighed gør dyrkning af kaffe, der hvor det sker i dag, umulig.

Kig efter fire ting
Med mere en fire milliarder kop kaffe drukket om året i Danmark og kaffens rolle på arbejdspladsen, så må man antage, at der bliver købt en del kaffe ind i dansk erhvervsliv. Så hvad skal man tænke over, når man gør det?

Koncentreret kaffedyrkning

Kaffe dyrkes i 50 lande, men 40 procent af verdens kaffeproduktion finder sted i Brasilien, Vietnam bidrager med omkring 20 procent og Columbia, Indonesien og Honduras leverer til sammen omkring 25 procent.

Ønsker man sig en hurtig idé om, hvilke emner ansvarlig kaffe bør forholde sig til, så kan man passende kaste sit blik på Coffee Barometer 2023, som to internationale NGO’er, Conservation International og Solidaridad, står bag. Den årlige rapport og analyse konstaterede i år, at der er fire centrale udfordringer at dykke ned i i kaffeindustrien:

  1. Koncentrationen af produktionen af kaffe i et lille antal lande kombineret med dynamiske priser forhindrer mindre kaffebønders stabile fremtidsudsigter. Så hvor køber din kaffeleverandør sin kaffe?
  2. I 8 ud af de 10 største kaffeproducerende lande ligger gennemsnitsindtægten fra kaffeproduktion på eller under fattigdomsgrænsen. Kun Brasiliens kaffebønders indtægt ligger inden for det lokale levelønsspektrum. Så hvad gør din kaffeleverandør for at øge kaffebondens indkomst samtidig med at dyrkningsmetoderne tager hensyn til naturkrisen?
  3. De 11 største aktører i den internationale kaffebranche hævder stort set alle at være stærkt optaget af bæredygtighed. Hvordan ser din kaffeproducent/-forhandlers bæredygtighedsstrategi ud?
  4. Der kommer stadig strammere lovgivning af ansvaret i leverandørkæder – kan din kaffeleverandør forklare, hvordan de sikrer sig mod, at deres produktion/salg bidrager til afskovning?

Mere at hente i temaets artikler
I CSR.dk’s kaffetema kommer temadeltagerne med eksempler og bud inden for rammen af udfordringerne. Man kan høre fra:

Læs også: Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed

  • Freehand Coffee Company – om hvordan man får succes med et stramt fokus på bæredygtighed og om firmakaffens potentiale i CSR-regnskabet.Og at bæredygtige kaffeløsninger er langt nemmere at sælger på direktør-niveau end hos den konkrete indkøber med stramme budgetter.
  • JACOBS DOUWE EGBERTS DK – som er en del af en af verdens største kaffevirksomheder (JDE Peets) og fortæller om sit arbejde med Science Based Targets og om hvorfor man er nødt til at se forbi certificeringsordninger, når man vil tale om ansvarlig kaffe. Og hvordan JDE Peets griber det an.
  • Slow Forest Coffee – som fortæller om hvordan deres kaffedyrkning i skovlandbrug bl.a. binder CO2 i stedet for at udlede, og hvorfor køb af kaffe er en vigtig klimabeslutning. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ansvarlige indkøb af kaffe

Danskerne elsker kaffe og fri adgang til den på arbejdet er et yndet personalegode. Den bedste smag har den kaffe, som er købt med tanke for ansvarlig dyrkning og salg. CSR.dk finder lommelygten frem og kigger på nogle af dem, der kan hjælpe.

Relateret indhold

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

27.10.2025CSR.dk

Logistikvirksomhed vokser, men har lavere energiforbrug end for otte år siden

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom