Hotel- og mødebranchen har unikt potentiale i den grønne omstilling
Med integration af ESG i drift og tilbud til gæster kan hoteller både imødekomme efterspørgsel og introducere deres mange gæster for nyt og mere ansvarligt forbrug.
Hver dag byder hoteller i hele Danmark velkommen til tusindvis af gæster fra ind- og udland. Gæster som er på ferie, på weekend, til fest, konference eller møde. Gæster, som skal sove, spise, bade og drikke. Og næste dag sker det hele igen.
Det giver berøringsflader med virkelig mange mennesker og med mange forskellige typer forbrug. Hvilket giver hotel- og konferencebranchen et enestående potentiale for at påvirke og inspirere vaner og forbrug i retning af mere bæredygtighed. Samtidig er hoteller er placeret i den ende af værdikæden, hvor de har stor påvirkningskraft i form af deres efterspørgsel på varer og ydelser fra leverandører.
Det var den overordnede konklusionerne på en inspirationskonference for branchen i oktober 2023. Det er samtidig årsagen til, at CSR.dk lancerer dette tema om ESG i hotel- og konferencebranchen.
Potentialet for forandring består i, at man ved hotelophold, møder, fester og konferencer som gæst kan blive introduceret til noget nyt, så man måske opdager, at det nye fungerer fint. Desuden gør det, at man sammen med mange andre prøver nye ting, at man aktiverer en ”social normalisering”, som adfærdsforskere i dag betegner som den næste løftestang for grøn omstilling af ikke blot forsyning, men af forbrug og adfærd.
Hvad temaet byder på
I temaet præsenterer nogle af de dygtige aktører i den danske hotel- og mødebranche deres initiativer og resultater på ESG-området. Vi kan f.eks. læse om:
- Hvordan Sinatur Hotel & Konference på sine seks hoteller i Danmark tager modige beslutninger for sig selv og på vegne af deres gæster
- Hvordan Optimeet-messen i København d. 20. marts 2024 gør det muligt både at lære mere om bæredygtighed i hotel og møde-branchen, og at møde 220 udstillere, der kan hjælpe med at få det til at ske.
- Hvordan forbruget af tekstiler på hoteller og konference-steder kan ske med langt mere omtanke, hvis man har den rigtige leverandør. Temaet byder endda på ideer fra to forskellige leverandører i from af Elis og Textilia.
- Hvordan man kan få hjælp til at udnytte potentialet i større fokus på ESG-faktorer, hvilket artikler fra rådgivningsvirksomheden BDO giver eksempler på.
Forventning om god forretning
Tilbud om ydelser fra hoteller og mødelokationer med ESG-hensyn integreret lander på frugtbar jord i disse år.
En ny undersøgelse fra Optimeet og Meet Denmark svarer hele 84 procent af de adspurgte mødeindkøbere, at bæredygtighed har fået øget betydning sammenlignet med for fem år siden. Og i en statusanalyse fra Det Nationale Turistforum fra januar i år, konstateres det at op mod 40 procent af befolkningerne i Danmark, Tyskland, Norge, Sverige og Holland og omkring halvdelen af de adspurgte i London, Milano, Rom og Paris ”…forventer, at bæredygtige hensyn vil påvirke deres fremtidige rejsevalg”. Om end det i praksis tit bliver ved intentionen. Andelen, der svarer, at deres seneste ferievalg var påvirket af bæredygtige hensyn, er således markant lavere.
Ifølge samme rapport opfattes Danmark i høj grad som en attraktiv feriedestination blandt dem, der siger, de vil prioritere bæredygtighed ved valg af næste ferierejse til udlandet.
Hvordan ser ESG ud i branchen?
Som bruger og køber af overnatninger, spisning og møder, kan man have brug for at kigge efter gode indikatorer på ansvarlighed i driften af hotel og mødelokationer. Ud fra World Travel and Tourism Councils ”Hotel Sustainability Basics Toolkit” fra 2022 og den seneste udgave i kriterierne fra certificeringsordningen ”Green Key”, kan det f.eks. være:
- Måling af og initiativer til at reducere energiforbrug
- Måling af og initiativer til at reducere vandforbrug
- Måling af og initiativer til at reducere affaldsmængder
- Indsats for ansvarligt forbrug af tekstiler
- Indsats for at udfase forbruget af plastik – både til drikkevarer og toiletartikler
- Rengøring med produkter med lavere miljøpåvirkning
- Muligheder for plantebaserede måltider og menuer
- Samarbejde med lokalområdet
- Samarbejde med leverandører
- Medarbejderforhold, herunder samarbejde om integration af udsatte grupper og muligheder for medarbejderinddragelse
- Inddragelse af eller som minimum information til gæster
- Udearealers design og vedligehold
- Bygningers design og vedligehold