Hotel- og mødebranchen har unikt potentiale i den grønne omstilling

Med integration af ESG i drift og tilbud til gæster kan hoteller både imødekomme efterspørgsel og introducere deres mange gæster for nyt og mere ansvarligt forbrug.

Foto: 123rf.com

04.03.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hver dag byder hoteller i hele Danmark velkommen til tusindvis af gæster fra ind- og udland. Gæster som er på ferie, på weekend, til fest, konference eller møde. Gæster, som skal sove, spise, bade og drikke. Og næste dag sker det hele igen. 

Det giver berøringsflader med virkelig mange mennesker og med mange forskellige typer forbrug. Hvilket giver hotel- og konferencebranchen et enestående potentiale for at påvirke og inspirere vaner og forbrug i retning af mere bæredygtighed. Samtidig er hoteller er placeret i den ende af værdikæden, hvor de har stor påvirkningskraft i form af deres efterspørgsel på varer og ydelser fra leverandører. 

Det var den overordnede konklusionerne på en inspirationskonference for branchen i oktober 2023. Det er samtidig årsagen til, at CSR.dk lancerer dette tema om ESG i hotel- og konferencebranchen. 

Potentialet for forandring består i, at man ved hotelophold, møder, fester og konferencer som gæst kan blive introduceret til noget nyt, så man måske opdager, at det nye fungerer fint. Desuden gør det, at man sammen med mange andre prøver nye ting, at man aktiverer en ”social normalisering”, som adfærdsforskere i dag betegner som den næste løftestang for grøn omstilling af ikke blot forsyning, men af forbrug og adfærd. 

Hvad temaet byder på

I temaet præsenterer nogle af de dygtige aktører i den danske hotel- og mødebranche deres initiativer og resultater på ESG-området. Vi kan f.eks. læse om: 

  • Hvordan Sinatur Hotel & Konference på sine seks hoteller i Danmark tager modige beslutninger for sig selv og på vegne af deres gæster
  • Hvordan Optimeet-messen i København d. 20. marts 2024 gør det muligt både at lære mere om bæredygtighed i hotel og møde-branchen, og at møde 220 udstillere, der kan hjælpe med at få det til at ske.
  • Hvordan forbruget af tekstiler på hoteller og konference-steder kan ske med langt mere omtanke, hvis man har den rigtige leverandør. Temaet byder endda på ideer fra to forskellige leverandører i from af Elis og Textilia.
  • Hvordan man kan få hjælp til at udnytte potentialet i større fokus på ESG-faktorer, hvilket artikler fra rådgivningsvirksomheden BDO giver eksempler på.

Forventning om god forretning

Tilbud om ydelser fra hoteller og mødelokationer med ESG-hensyn integreret lander på frugtbar jord i disse år. 

En ny undersøgelse fra Optimeet og Meet Denmark svarer hele 84 procent af de adspurgte mødeindkøbere, at bæredygtighed har fået øget betydning sammenlignet med for fem år siden. Og i en statusanalyse fra Det Nationale Turistforum fra januar i år, konstateres det at op mod 40 procent af befolkningerne i Danmark, Tyskland, Norge, Sverige og Holland og omkring halvdelen af de adspurgte i London, Milano, Rom og Paris ”…forventer, at bæredygtige hensyn vil påvirke deres fremtidige rejsevalg”. Om end det i praksis tit bliver ved intentionen. Andelen, der svarer, at deres seneste ferievalg var påvirket af bæredygtige hensyn, er således markant lavere.

Ifølge samme rapport opfattes Danmark i høj grad som en attraktiv feriedestination blandt dem, der siger, de vil prioritere bæredygtighed ved valg af næste ferierejse til udlandet. 

Hvordan ser ESG ud i branchen?

Som bruger og køber af overnatninger, spisning og møder, kan man have brug for at kigge efter gode indikatorer på ansvarlighed i driften af hotel og mødelokationer. Ud fra World Travel and Tourism Councils ”Hotel Sustainability Basics Toolkit” fra 2022  og den seneste udgave i kriterierne fra certificeringsordningen ”Green Key”, kan det f.eks. være: 

  • Måling af og initiativer til at reducere energiforbrug
  • Måling af og initiativer til at reducere vandforbrug
  • Måling af og initiativer til at reducere affaldsmængder
  • Indsats for ansvarligt forbrug af tekstiler
  • Indsats for at udfase forbruget af plastik – både til drikkevarer og toiletartikler
  • Rengøring med produkter med lavere miljøpåvirkning
  • Muligheder for plantebaserede måltider og menuer
  • Samarbejde med lokalområdet
  • Samarbejde med leverandører
  • Medarbejderforhold, herunder samarbejde om integration af udsatte grupper og muligheder for medarbejderinddragelse
  • Inddragelse af eller som minimum information til gæster
  • Udearealers design og vedligehold
  • Bygningers design og vedligehold

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG i hotel- og mødebranchen

Forventningen om at hoteller og mødelokationer aktivt integrerer ESG-hensyn er allerede til at tage og føle på. CSR.dk og partnere viser, hvordan det kan gribes an. 

 

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby