Google topper igen på CSR-omdømmet

Reputation Institute har udgivet sin årlige liste over de bedste virksomheder i verden bedømt på CSR-omdømme, og Google indtager 1. pladsen for andet år i træk. Lego fastholder sin placering som nr. 6.

Reputation Institute har udgivet sin top 100 over de bedste virksomheder i verden målt på CSR-omdømme..

18.09.2015

CSR.dk

Selvom hensynet til miljøet, medarbejderne, det omkringliggende samfund osv. ofte udadtil er de væsentligste motivationsfaktorer, så vil de færreste virksomheder nok benægte at image, brand og omdømme ligeledes er en overordentlig stor driver for at arbejde med CSR.

Læs også: Lego vil bruge 1 milliard kroner på at få bæredygtige klodser

Med det udgangspunkt har konsulentfirmaet Reputation Institute endnu en gang udgivet sin årlige CSR Global RepTrak® 100-rapport, der som navnet antyder er en opgørelse over, hvordan 100 af de allerstørste virksomheder i verden bliver opfattet blandt befolkningerne i en række lande globen rundt.

I år toppes listen igen – og endda ganske klart – af Google, der også indtog 1. pladsen sidste år. Den amerikanske softwaregigant scorer således højt på alle parametre, og fremhæves især for sin energistrategi (virksomheden har været CO2-neutral siden 2007) og som det sted, allerflest ad de adspurgte gerne ville arbejde.

Lego stadig nr. 6
Resten af top fem udgøres i nævnte rækkefølge af BMW, Disney, Microsoft og Daimler (nr. 10 sidste år, men adskillige miljøtiltag har løftet omdømmet), og på en 6. plads finder vi Lego, der dermed fastholder sin placering fra 2014-listen, som Microsoft i øvrigt toppede.

Lego, der præsenterede er rekordregnskab i februar, får i år ros for at have styrket sig på adskillige CSR-områder og overordnet for et øget fokus på bæredygtighed. Det gælder bl.a. i forsyningskæden, hvor Legos investeringer i at finde et alternativ til plastikken i klodserne, og et skift til mindre æsker i FSC-mærket pap, bliver fremhævet.

Ligeledes er der skulderklap til den danske legetøjsgigant for at stoppe samarbejdet med Shell efter pres fra bl.a. Greenpeace på baggrund af olieselskabets tvivlsomme forhistorie og et generelt hensyn til miljømæssig bæredygtighed. Endelig bliver Legos detaljerede og transparente CSR-rapportering fremhævet som en stor styrke.

Top 10 indeholder herudover Apple, Intel, Rolls-Royce og Rolex, der tilsammen har skubbet Volkswagen fra en 7. plads sidste år ned som nr. 11. Af andre virksomheder på listen kan nævnes Nike (nr. 22), Volvo (nr. 27), Ikea (nr. 32), Novo Nordisk (nr. 73), SAS (nr. 79), Coca-Cola (nr. 82) og Carlsberg, der på en placering som nr. 96 er det sidste danske selskab på listen. Logistikmastodonten UPS lukker ledet som nr. 100, mens virksomheder som A.P Møller-Mærsk og Vestas ikke er at finde i rangordenen.

Et godt omdømme kan betale sig
Listen er udarbejdet ved at Reputation Institute har gennemført over 150.000 interviews i verdens 15 største økonomier, hvor respondenterne har afgivet deres vurderinger af virksomhedernes omdømme inden for syv dimensioner (produkter og services, innovation, arbejdsplads, governance, citizenship, lederskab og præstation).

Som enkeltkategori er virksomhedens produkt/service det mest afgørende for dens omdømme, men de tre deciderede CSR-faktorer (arbejdsplads, governance og citizenship) er sammenlagt driver for over 40 procent af en virksomheds ry og rygte.

Læs også: Nyt paradigme for CSR: Brandsikring frem for brandslukning

På den baggrund er Reputation Institutes konklusion, at det er god forretning at investere i sit omdømme. Siden finanskrisen har virksomheder med at stærkt omdømme således klaret sig næsten dobbelt så godt målt på ROI end markedet generelt, deres børsværdier har rettet sig hurtigere, de har lettere ved at påvirke politik og nye regler, de har lettere ved at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, og kunderne er mere loyale.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Parlamentet siger nej til Omnibus-forslag – virksomheder må fortsat vente på klarhed om ESG-krav

03.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Erhvervsstyrelsen er klar med nye skabeloner til bæredygtighedspolitikker – få dem her

31.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Forslag til nye bæredygtighedsstandarder lover færre datapunkter, men ikke tilstrækkelige byrdelettelser

23.10.2025Klimaklar

Sponseret

Nu bruger FLEYE Copenhagen meget mindre tid på dataindsamling

22.10.2025Valified

Sponseret

ESG presser sig på: Autobranchen er officielt udpeget som risikosektor

20.10.2025BSR

Sponseret

EU Omnibus: Challenges and Opportunities of the Parliament’s Proposed Changes to the CSDDD

20.10.2025Valified

Sponseret

Dokumentation, data og drift: Derfor skal servicebranchen handle på ESG nu

10.10.2025CSR.dk

Nyt initiativ vil gøre klimatal lige så nemme som finansielle nøgletal

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Workshop
København - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia