Fremtidens logistikindustri: Pioner eller efternøler?

Ifølge Europa Kommissionen er logistikindustrien den eneste industri, der har en voksende udledning af drivhusgasser. En undersøgelse foretaget af KPMG placerer samtidig transportindustrien, som en af de mindst forandringsparate industrier overhovedet. Læs om barrierer, muligheder og fremtidsscenaria for logistikkens bæredygtighed.

28.11.2008

CSR.dk

ELUPEG (European Logistics Users, Providers & Enablers Group) har bedt Supply Chain Council UK Limited undersøge, hvordan bæredygtighedsstatus er på logistikområdet, samt hvad der skal til for at ændre på denne status. Undersøgelsen fandt gennem kvalitative interviews med cirka 100 europæiske virksomheder blandt andet frem til, at tunge lastbiler årligt kører 85 millioner kilometer på europæiske landeveje uden last, hvilket forårsager cirka 100 millioner tons CO2-udledning om året.
”Hvis lastbiler er et aktiv, der skal udnyttes optimalt, er den aktuelle udnyttelsesgrad af lastbiler på de europæiske landeveje på under 20 procent”, fortæller formand for ELUPEG professor Alan Waller og tilføjer: ”Disse tal afslører manglen på samarbejde mellem købere og sælgere af logistik, altså mellem virksomheder og logistikudbydere. Hvorfor skulle det ikke være muligt, at en virksomheds returtur med tom last skulle blive en anden virksomheds udgående transport? Eller hvorfor kan to virksomheders dellast på samme rute ikke smelte sammen og blive til en fuld last på en lastbil? Der er et stort behov for at arbejde sammen, så vi kan reducere mængden af CO2-udledning samtidig med, at vi sparer omkostninger og forbedrer serviceniveau”.

Barrierer for grøn logistikudvikling
Supply Chain Council konkluderer, at den grønne udvikling af logistikindustrien er på fosterstadiet, men at den trods alt er i gang. Ifølge undersøgelsen er logistikere meget pragmatiske, og de tror ikke rigtig på, at den grønne udvikling kommer til at veje tungt.
Forklaringer på denne barriere kan være mange. Logistikindustrien har været udsat for et hårdt prispres i mange år, hvilket naturligt er gået udover investeringer i bæredygtige tiltag. En anden forklaring kunne være kvaliteten og fantasien hos industriens medarbejdere. En tredje forklaring kunne være, at logistik traditionelt har været i modtagerenden af idé- og projektudviklingen frem for i den skabende ende af idéernes fødekæde. Et relevant spørgsmål at stille må være: Leverer logistikledere virkelig varen, når vi taler om lederskab?
Ifølge undersøgelsens respondenter er hovedbarrieren manglen på data. Sagt med andre ord er hovedbarrieren vanskeligheden ved at indsamle relevante data og den efterfølgende udfordring med at integrere dataene med meningsfulde og bæredygtighedsorienterede processer, se figur 2.
En anden udfordring, logistiklederne står over for, er dilemmaet mellem kundekrav og CO2-effektivitet. Forbrugere kræver grønnere produkter og renere livsstil, men de stiller samtidig også krav om CO2-intensive processer såsom daglige leveringer eller just-in-time serviceydelser. Mange detailkæder stejler over for de omkostninger, der er forbundet med en grøn udvikling af logistikken, fordi de ikke oplever, at deres kunder er villige til at betale for det – selv om de samme kunder stiller krav om det.

Muligheder for grøn logistikudvikling
Logistikindustrien har brug for at formidle og skabe en bedre forståelse blandt kunder og forbrugere for, hvordan logistikservices hænger sammen med CO2-udledninger, hvis industrien skal have succes med at gennemføre større bæredygtighedsorienterede forandringer. En mulighed for på den lange bane at adskille sig fra konkurrenterne er at uddanne og oplyse kunderne, så kundekrav bliver synkroniseret med virksomhedernes muligheder for at levere mere bæredygtig logistik.
Rapporten fra Supply Chain Council og ELUPEG peger på, at det er en stor udfordring for logistikindustrien at udvikle samt overbevise kunderne om, at de kan levere bæredygtig logistik; men at der ikke er nogen vej udenom. I det lange løb tyder alt på, at logistikaktører, som ikke tager klimaudfordringen alvorligt, vil ende med ikke at have nogen kunder til deres forretning. Ligesom i andre industrier åbner perspektivet op for, at de aktører, som formår at indarbejde bæredygtighedsaspektet i deres forretning hurtigt, vil opnå store konkurrencefordele i forhold til langsommere konkollegaer. Rapporten peger specifikt på risikoen for, at nogle logistikvirksomheder griber til såkaldt ”grønvask” af sit image, altså markedsføring af sine ydelser som grønne uden at have reelt belæg for det, vil være et yderst farligt valg. Virksomhederne vil efter alt at dømme tabe stort på det i det lange løb, og samtidig risikerer det at skade den samlede logistikindustri.

Samarbejde er nøglen
Rapporten understreger, at tættere samarbejde samt koordinering og optimering af netværk er vejen til at reducere CO2-udledning. Det vil kræve ændrede forretningsmodeller hos mange, og det vil uundgåeligt betyde, at nogle aktører vil opleve vækst, mens andre vil blive trængt ud af markedet.
Tættere samarbejde vil kræve, at logistikudbydere i højere grad deler viden og data om ressourcer, teknologier og metoder til at styre og ruteoptimere transporten med kunder og samarbejdspartnere. Supply Chain Council og ELUPEG konkluderer, at forudsætningen for tættere samarbejde på en større og bredere skala er en industristandard for, hvordan man opgør CO2-udledning og besparelser. Rigtige resultater med rigtige tal vil kommunikere budskabet effektivt til hele industrien.
Transparens og regnskabsmetoder er kritiske elementer i fremtidens forventninger til logistikudbydere. Kunderne vil i fremtiden forvente at kunne sige til deres logistikleverandør: ”Venligst lever et regnskab for udledning af drivhusgasser i forbindelse med de tjenesteydelser, I leverer til os”.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00