Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler

En ny rapport forudser en pæn stigning i salget af alternative drivlinjer til lastbiler. Ikke kun elektricitet, men også brændselsceller og biobrændstoffer er i spil.

Fremtiden vil byde på flere elektriske lastbiler, mener ny rapport fra analysefirmaet Navigant Research..

28.07.2016

CSR.dk

I takt med at klimakravene fra lovgivere og samfund vokser, er lastbilbranchen blandt de industrier, der er nødt til at se på alternative løsninger for at sænke sine udledninger af drivhusgasser, en proces, der allerede er i gang flere steder.

Læs også: 2000-hestes ellastbil på vej

I en ny rapport har analysefirmaet Navigant Research undersøgt markedet for teknologier, der kan forbedre effektiviteten og reducere udledninger fra køretøjer i kategorien medium and heavy duty vehicles (MHDVs) og sat tal på det forventede årlige salg frem til 2026.

Rapporten Medium and Heavy Duty Vehicle Technologies forudser, at salget af alternative drivlinjer (powertrains) til MHDVs på verdensplan vil stige fra omkring 347.000 i 2016 til mere end 820.000 i 2026. Alternativerne dækker over både hybrid, plug-in hybrid, elektricitet, naturgas, propan (autogas) og hydrogen-brændselsceller.

Den canadiske virksomhed Mills, der leverer kontorudstyr, er blandt dem, der har taget elektriske lastbiler i mellemstørrelse til sig. En ny rapport forudser, at det vil sprede sig fremtiden. Foto: Flickr/Jason Vanderhill.

Flere hjælpemidler til rådighed
”Renere og mere effektive køretøjer vil blive stadigt vigtigere efterhånden som standarderne for udledninger bliver hårdere. Elektrisk fremdrift er den rette løsning for nogen typer køretøjer og anvendelser, men flådemanagers kan også vælge imellem et bredt udvalg af hjælpemidler til chaufføren, der kan optimere både effektivitet og sikkerhed i deres vogne”, siger senior research analyst hos Navigant Research, David Alexander.

Disse hjælpemidler (driver aids) kan blandt andet være biobrændstoffer, aerodynamiske forbedringer, dæk med mindre friktion, letvægtsmaterialer og mere effektive gearings- og motorløsninger, der kan forbedre både brændstofeffektivitet, udledningsniveau og operationel sikkerhed i MHDV’erne.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Navigant estimerer, at der i dag er omkring 1,2 mia. køretøjer på vejene verden over, og at under 5 procent af disse tilhører MHDV-kategorien. Af disse kører over 94 procent på en konventionel benzin- eller dieselforbrændingsmotor, og derfor repræsenterer de også en stor del af verdens brændstofforbrug.

-AK

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense