Flere globale brands giver indsigt i leverandørkæder

Gap og VF Corp. er de nyeste i rækken af globale, indflydelsesrige brands, der gør sine leverandørkæder transparente. Håbet fra Human Rights Watch er, at tendensen bliver mere normen end afvigelsen.

Hvis det står til menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch skal flere virksomheder afsløre de fabrikker, de gør brug af som led i deres supply chain. Foto: Flickr/Graphics Design Sample.

23.09.2016

Katrine L. Zachariassen, CSR.dk

De to amerikanske beklædningsvirksomheder Gap og VF Corp. tilslutter sig rækken af indflydelsesrige brands, der nu giver indblik i sine leverandørkæder, beretter menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch (HRW).

Læs også: Tekstilbranchen vil mindske miljøaftryk

På listen over brands med en sådan gennemsigtighed findes bl.a. også Marks & Spencer, H&M, Levi’s, Adidas, Puma og Nike.

”Disse førende beklædningsbrands har offentliggjort deres leverandørkæder. Sammen sender de en vigtig besked om, at gennemsigtighed bør være normen i beklædningsindustrien”, siger seniorrådgiver for kvinderettigheder hos HRW, Aruna Kashyap, og forsætter:

”Brands, der ikke offentliggør deres leverandører, tilbageholder et vigtigt redskab til at vurdere produktionsarbejdernes vilkår og rettigheder. Og de skal stoppe med at komme med undskyldninger”.

Gap har over en længere periode arbejdet med at forbedre forholdene for ansatte, der arbejder på de fabrikker, virksomheden gør brug af. Gap har således haft succes med flere af sine målsætninger, der siden 2004 er blevet sat, men nu er tiden således kommet til at offentligere leverandørerne.

Nemmere at anmelde
Særligt for Gap er offentliggørelsen et vigtigt skridt at tage, da virksomheden tidligere har holdt oplysningerne hemmelige grundet ”konkurrencemæssige årsager”.

Gap oplyser i et 47 sider langt dokument navnene og adresserne på leverandører i lande som Bangladesh, Cambodia, Kina, Egypten, Guatemala, Indien og Indonesien.

Læs også: Branddøre i Bangladesh – H&M kæmper, NGO’er kritiserer

For VF Corp. tæller offentliggørelsen 700 aktiviteter på verdensplan – herunder i Argentina, Bangladesh, Cambodia, Den Dominikanske Republik, Indien, Pakistan, Tyrkiet, Mexico og Vietnam.

Ifølge Aruna Kashyap muliggør gennemsigtigheden, at brand-virksomhederne kan blive advaret om og handle ud fra mulige overtrædelser af menneskerettighederne på fabrikkerne. Desuden bliver det nemmere for de fabriksansatte at indgive anmeldelser, hvis den pågældende fabrik overtræder reglerne og de sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

Flere brands skal tilslutte sig
Behovet for leverandørgennemsigtighed steg i 2013, hvor en fabrik i Bangladesh kollapsede. 1.138 fabriksmedarbejdere døde og flere tusind blev såret. Både Gap og VF Corp. kritiserede sikkerheden på fabrikken, men fik selv kritik for ikke at gøre noget mere aktivt mod forholdene.

Hos Human Rights Watch, og blandt andre menneskerettighedsorganisationer, presser man på for at få andre brands til at støtte op og offentligøre deres leverandørkæder.

En række større firmaer såsom Forever 21, Mango, Walmart, Sears og Fast Retailing afviser stadig at afsløre de fabrikker, de benytter sig af.

”Nu hvor Gap, VF Corp. og Target for nyligt har offentliggjort deres fabrikslister bør andre amerikanske virksomheder såsom Walmart, JCPenney og Sears ikke længere komme med nogen undskyldninger for at holde deres leverandører hemmelige”, lyder det fra Liana Foxvog, som er kommunikationsansvarlig hos organisationen International Rights Forum.

Læs også: H&M er verdens største aftager af økologisk bomuld

Så sent som på 2016-udgaven af Copenhagen Fashion Summit, som fandt sted i maj, var temaet med leverandør-offentliggørelser til debat. Her lød det bl.a., at hvis der ikke snart kommer en gældende lovgivning på området, har gennemsigtigheden på området lange udsigter.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby