Første møde mellem forskning og kapital i København

Der er 7500 universiteter i verden og 10.000 forskningscentre. Alligevel har disse viden-centre aldrig haft deres eget udstillingsvindue, som det ellers er så almindeligt i mange andre brancher i form af messer, konferencer og udstillinger. Copenmind er tænkt som et unikt mødested mellem universiteter og virksomheder. Med Copenmind håber initiativtagerne, at København i fremtiden bliver kendt som ”The capital of knowledge.”

19.09.2008

CSR.dk

Verdens førende markedsplads for videnskab og teknologi. Sådan beskrives idéen bag Copenmind, som åbnede sine døre til Bella Center for allerførste gang i dagene 1-3. september.

Copenmind er tænkt som et globalt, målrettet forum, der muliggør matchmaking mellem ledende universiteter og forskningsinstitutter og virksomheder.

Mere end 125 førende universiteter og forskningsinstitutter fra 52 lande deltog i event’en. Samt omkring 1000 repræsentationer fra industrien. Desuden var 150 talere og 80 journalister tilmeldt.

Temaet for Copenmind anno 2008 var ”cleantech” og i 2009 bliver temaet ”energi”. Målet er at skabe nye partnerskaber mellem forskning og videnskab sådan, at både nye teknologier og kommercielle mål kan skabes – ”do business – solve energy”, som bagmændene formulerer det.

Kort sagt kan problemet beskrives med, at universiteterne ikke ved, hvilke produkter, der efterspørges og virksomhederne ikke ved, hvilke projekter der knokles med på universiteterne. Her skal Copenmind være den platform, hvor de to verdener mødes og nye partnerskaber ser dagens lys.

Initiativtager er først og fremmest Steffen Moldov med økonomisk backing fra Jørgen Mads Clausen fra Danfoss, som har skudt 3 millioner Euro efter realiseringen af messen:

”Universiteterne har været vant til at betragte sig selv som uddannelses-steder med add on forskning. Men sådan fungerer det ikke. Der er så meget teknologi derude – at det mere er et spørgsmål for virksomhederne om at søge efter og finde den helt rigtige løsning for dem. Det er første gang, at universiteterne rigtigt prøver denne form for mødested, hvor der er mere fokus på markedsføring. Og det er selvfølgelig en læringsproces. Det kan man jo også se, hvis man går rundt herinde – nogle er professionelle – andre skal lige lære det. Men om et par år skal det nok blive bedre”, siger Jørgen Mads Clausen, som også kommenterer på forventningen om afkastet af sin investering: ”Dette er en langsigtet investering for os. Og på længere sigt håber vi selvfølgelig, at der kommer en first mover advantage for os.”

Idémanden bag
Idémanden bag Copenmind, Steffen Moldows ambition er at bygge bro mellem forskere og erhvervsliv: ”Der eksisterer i dag et uudnyttet potentiale mellem forskningsmiljøets innovation og erhvervslivets omsætning til nye produkter og patenter. Der har indtil nu ikke været et forum, hvor de to verdener har kunnet mødes.” Steffen Moldow fortæller, at han blev inspireret, da han hørte om Anders Fogh’s Globaliseringsråd og derfra begyndte idéen at tage form: ”Universiteter har ikke et sted, hvor de kan møde deres kunder. Og så begyndte vi at udvikle på den idé og i dag er det nøjagtigt et år siden, at vi for alvor gik i gang med planlægningen.”

Et vigtigt øjeblik i historien
”Dette er et vigtigt øjeblik i historien. Naturen har fortalt os, at det er på høje tid, at vi tager action. ”Buisness as usual” får os ingen vegne. Det er simpelthen et spørgsmål om ”sustainability or collapse”. Sådan indledte Johan Rockström, Ph.D. og professor ved Stockholms Universitet, Copenminds åbningsseance. Han mindede også deltagerne om, at vi står overfor et globalt problem. Det nytter ikke noget, at det kun er Europa, der går i front:

”Vi europæere begynder måske at indse alvoren og tage action nu, men jordkloden er ligeglad med, hvor forureningen kommer fra. Prognoser viser, at klimaforandringerne kommer til at ramme Afrika hårdt, selvom de nærmest ikke har været med til at skabe dem.”

Johan Rockström havde også den pointe, at mens europæerne har de økonomiske midler og dermed overskuddet til at bekymre sig om miljøet, så er der mange lande i verden, hvor indbyggerne først nu begynder at få acceptable økonomiske levevilkår med hvad dertil hører af ønsker om materielle goder. ”Jeg kan da blot nævne, at der i Indien er ligeså mange indbyggere, som lever for under 1 dollar om dagen end der bor i hele USA.”

Connie Hedegaard var i afslutningsdebatten på Copenmind inde på det samme: "Mange siger stadig, at klimaforandringerne måske ikke er menneskeskabte, men selv da har vi et påtrængende behov for at finde nye energikilder. Om få år vil vi være ni milliarder mennesker på jorden, og alle ønsker at leve et godt liv."

Nødvendigt med bæredygtige virksomheder
Konferencen havde også inviteret amerikaneren Michael Goguen, som er partner i venture kapital-virksomheden Sequoia Capital. Sequoia Capital var første-investorer i virksomheder som Google, Yahoo, YouTube, PayPal, Cisco, Oracle, og Apple Computer. Michael Goguen leder Sequoia’s cleantech investeringsafdeling.

Hvis den nye clean tech teknologi skal have en chance på markedet, er den første forudsætning ifølge Goguen, at den er integreret i ”sustainable companies”: ”Det er absolut ikke altid de bedste teknologier, som vinder i det lange løb. Det afhænger i høj grad af, om de er integreret i en solid levedygtig virksomhed.” Herefter viderebringer han både positive og negative nyheder til clean-tech-udviklere. ”Det positive er, at tiden er helt rigtig. Teknologierne er modne og der er et marked. Den triste nyhed er, at markedet netop nu er lidt nede. Men det går jo som bekendt i bølger, og de levedygtige virksomheder er ofte dem, som også overlever et marked i nedgang.”

For nye og kommende clean tech virksomheder, er det ikke altid kun et spørgsmål om en kæmpe startkapital. Et godt råd fra Goguen er at komme ”hurtigt på markedet”: ”Start med enkle produkter. Sørg for, at de kommer hurtigt ud på markedet. Så kan man altid udvikle videre undervejs. Så spiller det en mindre rolle, at det første produkt, man kom ud med, måske ikke ender med at være det helt rigtige eller det man tjener penge på på lang sigt.”

Smerten er der
”Customers pain” er et begreb, som Goguen taler om som værende helt essentielt for opstarten af en succesfuld forretning. Goguen er ikke i tvivl om, at den nødvendige ”pain” er til stede nu. Og dermed er mulighederne gode for spirende clean-tech-virksomheder. De høje oliepriser gør ondt og virksomhederne efterspørger generelt energioptimerende løsninger. Desuden hjælper ”the goverment-forced pain” – i form af afgifter og lovkrav - også efterspørgslen godt på vej.

Ifølge Guguen eksisterer der nu en ”perfect storm”-situation for clean tech og han ser mange paralleler til den tidlige bølge af internet-virksomheder i 1996-97. Tiden er kort sagt inde til clean tech. Og konferencen Copenmind skulle så gerne skubbe virksomheder og forskningsinstitutioner det sidste stykke og blive begyndelsen på mange nye og frugtbare partnerskaber.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online