Færre køber Fairtrade-mærkede varer

Trods nye satsninger og flere samarbejdspartnere faldt omsætningen af Fairtrade-mærkede varer i 2012. Det er især banansalget i COOP-butikker, der har svigtet på grund af problemer med leverandøren.

17.05.2013

CSR.dk

Efter en årrække, hvor salget af Fairtrade-mærkede varer har oplevet stort vækst, faldt salget i 2012 med cirka fire procent i forhold til året før. Mindre salg af bananer og økonomisk krise er årsag til dårligere salgsresultat, mener Fairtrade Mærket.

Omsætningen på salg af Fairtrade-mærkede varer  var i 2011 på cirka 558 millioner kroner. I 2012 var det estimerede danske salg på 535 millionar kroner.

Læs også: Lettelse i Fairtrade-kommune Aarhus

Krisen har påvirket salget
Direktør i Fairtrade Mærket, Jonas Giersing siger i en pressemeddelelse:
”Vi kan se, at krisen har haft en indflydelse på danskernes valg, når de står i dagligvarebutikkerne. Generelt er dagligvaresalget faldet, og det rammer også danskernes forbrug af Fairtrade-mærkede varer. Men den væsentligste faktor var et stort fald på cirka 55 procent i mængden af solgte Fairtrade-mærkede bananer. Det skyldes, at Coop var nødt til at trække Fairtrade-mærkede bananer ud af butikkerne i det meste af 2012 grundet svingende kvalitet fra Coops banan-leverandør.”

COOP har fået aftale med leverandør
Ifølge direktøren ser faldet dog ud til at være kortvarigt, da Coop har løst problemet med banan-leverancerne og tilkendegivet, at Fairtrade-mærkede bananer genindføres i kædens butikker allerede 1.juli i år.

”Udover vores forventninger til bananer, så er der også kommet en række nye samarbejdspartnere til. Fynbo Foods har omlagt alle deres økologiske marmelader til kun at indeholde Fairtrade-certificeret rørsukker, og senest har både Q8 og Statoil indført Fairtrade-kaffe på alle deres servicestationer. Desuden kan vi se en generel vækst på andre kategorier som is, vin, sukker og kaffe  og kan se en positiv udvikling vedrørende pålægschokolade og riskiks. Så vi ser lyst på fremtiden og har nogle meget ambitiøse vækstmål – alt sammen til gavn for bønder og plantagearbejdere i udviklingslandene,” siger Jonas Giersing.

-UB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Nytænkt diplomuddannelse skal styrke Danmarks forsyningskæder

04.12.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimamål kræver samarbejde

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle