DuPont stopper udvikling der ikke hjælper verdensmål
De 50 øverste ledere i DuPont Nutrition & Biosciences har været med til at definere syv centrale mål og to indsatsområder for FN's Verdensmål. Til efteråret åbner virksomheden dørene til en workshop, der skal give værktøjer til andre med samme ambitioner.
"Vi har lavet en model, som med udgangspunkt i FN's 17 Verdensmål (SDG’erne) kan bruges til at screene innovationsprojekter og fremme udviklingen af mere bæredygtige produkter. Hvis de nye produkter scorer under et vist niveau, hvad angår opfyldelsen af SDG’erne, så stopper vi eller ændrer projektet."
Sådan siger Mikkel Thrane, der er Global Sustainability Leader i DuPont Nutrition & Biosciences.
Han og selskabet er en del af projektet ”Fra filantropi til forretning”, og Mikkel Thrane har ikke haft svært ved at overbevise ledelsen i virksomheden om, at SDG’erne skulle integreres i forretningen.
Heller ikke selv om virksomheden gennemgår en række organisatoriske ændringer, og der i den forbindelse bliver talt en hel del om økonomi.
- Vores finansdirektør var slet ikke i tvivl om, at dette er et strategisk indsatsområde, der vil komme forretningen til gode. Bæredygtighed kan godt virke abstrakt, men når man taler om FN’s bæredygtighedsmål, så taler man et sprog, som alle kan forstå. Det bliver lettere at have en dialog om bæredygtighed med kunderne, siger Mikkel Thrane.
Flere tusinde produkter skal gennemgås
Udfordringen lå i første omgang i at finde ud af hvilke af de 17 verdensmål, der kunne integreres i forretningsgangen. Derfor var selskabets 50 øverste ledere med på en workshop gennem ”Fra filantropi til forretning.” Her de fandt frem til syv centrale verdensmål og to indsatsområder. Et omkring SDGerne i innovation og et omkring SDGerne i forhold til virksomhedens portfolie.
Til det sidste har virksomheden sat gang i en proces, som skal ende med, at virksomhedens flere tusinde produkter bliver placeret på bæredygtighedshylder, hvor produkterne på den øverste hylde kunne få mærkatet ”top performer”, mens der på den næste hylde kunne stå ”performer”. Og så kunne der være en ”standard”-hylde og en ”challenged”-kategori.
- Vi har ansat en person på fuld tid til at rangere vores eksisterende produkter, efter hvor bæredygtige de er, og der måler vi blandt andet på, i hvor høj grad de lever op til SDG’erne, siger Mikkel Thrane.
Skal sikre mod greenwashing
Håbet er, at karakterskalaen kan være med til at skabe et internt incitament til at få de mindre bæredygtige produkter op på næste hylde.
-Det skal gerne være med til at skabe et drive internt i virksomheden, siger Mikkel Thrane og peger på endnu en udfordring, der har fået DuPont Nutrition & Biosciences til at tilknytte en konsulent og flere eksperter.
-Vi skal sørge for, at det bliver videnskabeligt, og vi skal undgå, at det bliver ”green washing” eller ”SDG washing”. Derfor skal vi have nogle klare kriterier og undgå for meget ”cherry picking”. Metoden vil blive udviklet i overensstemmelse med WBCSD’s ”Framework for Portfolio Sustainability Assessment”. Jo bedre vi gør hjemmearbejdet, jo lettere bliver det at forklare, hvorfor et produkt performer bedre end et andet, siger Mikkel Thrane.
Han understreger, at arbejdet med bæredygtighedsskalaen stadig er meget nyt.
- I år har vi fokus på at udvikle metoden, og så kommer vi til at se på, hvordan den skal implementeres og skabe mest mulig værdi, siger Mikkel Thrane.
Åbner dørene til erfaringsudveksling og netværk
Med deltagelsen i projektet ”Fra filantropi til forretning” har DuPont Nutrition & Health sagt ja til at lægge hus til et netværksmøde i efteråret. Det sker under ”Netværk for verdensmål og strategi”, som i efteråret arrangerer 6 netværksmøder med fokus på verdensmålene.
Hos Dupont bliver emnet ”Verdensmål som businessdriver”, hvor en række gode eksempler vil blive lagt frem. Desuden får deltagerne selv mulighed for at arbejde med metoder, der kan hjælpe med at udvikle deres forretning med udgangspunkt i verdensmålene.
- Netværket er for alle brancher og størrelser af virksomheder. Fællesnævneren er interessen for at forstå verdensmålene som en strategisk ramme for kerneforretningen, og der vil være mange konkrete eksempler, der kan danne afsæt for virksomhedernes eget arbejde med verdensmålene, siger Henrik Schramm Rasmussen, chefkonsulent i Dansk Industri.
Læs mere om DuPonts bæredygtighedsstrategi her.