Dialog tager brodden af aggressive NGOer

NGO og interesseorganisationer kan i dag ganske effektivt presse virksomheder til at ændre adfærd via kampagner på sociale medier. I langt de fleste tilfælde er det klogest at tage dialogen for at undgå uheldig presseomtale og måske endda forbedre forretningen, lyder det fra ekspert.

07.11.2011

CSR.dk

Janni Thusgaard Pedersen fra CBS Center for CSR mener, at virksomhederne får mest ud af at tage dialogen med agressive NGO'er..

Med udbredelsen af sociale medier har NGOer og interesseorganisationer fået et særdeles effektivt værktøj, der kan bruges til at presse virksomheder til at ændre uetisk adfærd eller forbedre CSR-strategien. Veltilrettelagte kampagner, der spreder sig via sociale medier, kan på kort tid skabe massiv medieomtale og resultere i vrede forbrugere over hele verden.

Greenpeace er en af de organisationer, der flere gange succesfuldt har angrebet virksomheder, som, ifølge organisationen, fører uetisk forretning. Senest i løbet af sommeren, hvor de internationale legetøjsproducenter Mattel, Hasbro, Disney og Lego var målet for en omfattende Greenpeace medie-kampagne, der gjorde verden opmærksom på, at legetøjsgiganterne bruger træ fra truet regnskov til produktionen af produktemballage.

Værst gik det ud over Barbie-producenten Mattel, der, som hovedmål for kampagnen, måtte æde, at forbrugere verden over på nettet kunne se en humoristisk, Greenpeace-produceret video, hvor Barbies kæreste Ken slår op med Barbie, da han finder ud af, at hun er skyld i fældning af truet indonesisk regnskov.

3 succesfulde NGO-kompagner

  • Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere kørte i marts 2011 en kampagne mod tøjvirksomheder, som anvender sandblæsning under produktionen af jeans. Arbejderne, som udfører sandblæsningen, har stor risiko for at udvikle lungesygdommen silikose. Organisationen sendte lister over virksomheder til pressen og omtalte sagen massivt på sin facebook-side. Det lykkedes organisationen at få flere større spillere i industrien til offentligt at tage afstand fra sandblæsningen.
  • Før Greenpeace kastede sig over Mattel og legetøjsindustrien var det fødevaregiganten Nestlé, der stod for skud. Med en lille youtube-video, lykkedes det Greenpeace at sætte fokus på, at Nestlé købte palmeolie fra virksomheder, der ødelægger regnskoven. Filmen blev spredt over hele verden og efter talrige kommentarer fra kritiske forbrugere på Nestlé’s egen facebook-side, lovede virksomheden at reducere køb af palmeolie fra de udsatte regnskove.
  • Amnesty International har i årevis aktioneret mod Shell for at få olieselskabet til at tage ansvar for de olieudslip, der har forurenet Niger Deltaet i Nigeria. Olieselskabet har ikke villet tage ansvaret for ødelæggelserne, men i august 2011 fastslog en rapport fra FN's miljøprogram, at Shell har et stort ansvar for den omfattende olieforurening i Niger Delta. Det betød at Shells ledelse den 3. august offentligt måtte påtage sig ansvaret for to voldsomme olieudslip i Ogoniland i 2008.

Barbie og Ken
Videoen spredte sig som en steppebrand via sociale medier og langt over en million har set Ken afslutte forholdet til Barbie i vrede. ”Barbie, it’s over – I don’t date girls that are in to deforestaion, lyder Kens kontante afskedssalut i videoen. Samtidig måtte Mattel sande, at kampagnen var så intelligent udført, at medier i det meste af verden ikke kunne dy sig for at bringe historien om, at ”Ken slår op med Barbie”. Dermed fik Greenpeace sat maksimal fokus på sit budskab, nemlig at fibre fra truet Indonesisk regnskov ikke hører hjemme i legetøjsindustriens emballage.

Spørgsmålet er, hvordan man som virksomhed tager sine forholdsregler, så man undgår at ryge i kløerne på en aggressiv NGO, der potentielt kan sværte virksomhedens image over hele verden? Det har Janni Thusgaard Pedersen, der forsker i samarbejdet mellem virksomheder og NGOer ved CBS's Center for CSR, et bud på. Hun mener, at man som udgangspunkt må vælge mellem enten en reaktiv eller proaktiv strategi, hvis man som virksomhed bliver presset af NGOer eller andre organisationer til at ændre sin forretningsmæssige adfærd.

Dialog eller afvisning
”Den reaktive løsning er helt at afvise NGO fra første henvendelse eller at forsøge at give svar på tiltale. Den proaktive vej er derimod, at virksomheden går i tovejsdialog med NGO’en, for at finde ud af, hvordan man kan forbedre sig i forhold til det kritikpunkt, der bliver rejst,” siger Janni Thusgaard Pedersen og uddybe

”En sådan dialog bliver typisk grebet an på to forskellige måder af virksomhederne. Den ene er, at de inviterer NGO’en eller interesseorganisationen til mødebordet og siger: ’vi vil gerne lytte til jer, men vi vil ikke garantere, at I bliver inddraget i processen med at ændre noget’. På den måde styrer virksomheden dialogen og bevarer kontrollen. Den anden løsning, som jeg mener, rummer det største potentiale, er, at virksomheden danner et partnerskab med NGO’en og forsøger udnytte NGO’ens viden med henblik på at forbedre driften,” forklarer forskeren. Hun mener, at man i høj grad reducerer risikoen for kritik, hvis man vælger den sidstnævnte fremgangsmåde - partnerskabet.

LEGO tog dialogen
Netop dialogen valgte LEGO, da den danske legetøjs-stolthed i sommer også blev hængt ud i den Greenpeace-kampagne, der havde Mattel som hovedskurk. Den 7. juni kunne man på en række danske net-medier læse overskrifter som ”Greenpeace: LEGO ødelægger regnskoven” eller ”LEGO-pap truer regnskoven”. Anklagen var, at et licensprodukt, en LEGO Star Wars bog var pakket ind i emballage lavet af fibre fra truet regnskov. Allerede få dage senere havde LEGO et møde Greenpeace-repræsentanter for at tage en dialog om sagen.
”Faktisk var vi i dialog med Greenpeace længe før kampagnen, da vi var i gang med at definere en plan for emballageområdet. Og derfor var det ærgerligt, at vores navn blev nævnt i den sammenhæng. Men vi havde et godt møde tre dage efter kampagnens start, hvor vi forklarede indholdet af vores emballageplan, der blandt andet siger, at vi ikke vil anvende emballage, der kan linkes til regnskovsødelæggelser,” siger Helle Sofie Kaspersen, der er Vice President for Corporate Governance og Sustainability i LEGO.
Hun ville absolut helst have været den dårlige presse foruden, men pointerer at LEGO via dialogen med Greenpeace fik muligheden for at trække på Greenpeaces ekspertise i arbejdet med at færdiggøre en emballage-strategi.

”Vi må anerkende, at de største NGOer har en stor ekspertise inden for deres område, som vi meget gerne vil lære af. Og ved at tage dialog-møder med dem, får vi både muligheden for at udnytte deres viden og samtidig forklare hvilke udfordringer, vi står overfor. Så man kan mene om Greenpeace-kampagnen, hvad man vil, men for os har det gjort, at vi har fået ”skærpet pennen” på det her område og gennemgået vores leverandørkæde en ekstra gang. Desuden skal det retfærdigvis siges, at Greenpeace gjorde meget for at rense vores navn og rose os i pressen, da vi en måned efter kampagnens start fremlagde en emballagestrategi,” konstaterer Helle Sofie Kaspersen.

Jeg vil oftest anbefale dialogen, men hvis den ikke er en mulighed, skal kommunikationen være meget klar (...)

Janni Thusgaard Pedersen, forsker Center for CSR

Dansk Supermarked sagde nej tak
Hvis man modsat LEGO ikke er parat til at gå i dialog, fordi man er lodret uenig i de krav, man bliver stillet overfor af en NGO eller interesseorganisation, råder CBS-forskeren Janni Thusgaard Pedersen til, at virksomheden kommunikerer meget klart og velunderbygget, hvorfor en given organisation tager fejl.

”Jeg vil oftest anbefale dialogen, men hvis det ikke er en mulighed, skal kommunikationen være meget klar, og det er samtidig vigtigt at fremhæve andre CSR- tiltag, man har gennemført med succes indenfor eksempelvis leverandørstyring, hvis det lige er det område, NGOen skyder på, ” siger Janni Thusgaard.

Netop den strategi brugte Dansk Supermarked i slutningen af august, da Forbrugerrådets facebook-initiativ "Fair Play i Supermarkedet" - der kalder sig en ikke statslig organisation - gennemførte en kampagne, hvor de forsøgte at presse supermarkeder til at melde sig ind i Dansk Initiativ for Etisk Handel(DIEH).
På trods af omtale i enkelte større medier og pres via facebook valgte Dansk Supermarked ikke at give efter, men forsvarede i stedet sin beslutning i medierne.

”Vi er meget langt fremme i arbejdet med etisk handel og har været med til at sætte temaet på dagsordenen via vores store engagement i arbejdet med at fremme supermarkedernes adfærdskodeks, BSCI. Så det er ikke nødvendigt for os at være medlem af DIEH – det ændrer en kampagne ikke på,” siger juridisk direktør i Dansk Supermarked Henrik Kirketerp og tilføjer:

”Vi har ikke behov for at melde os ind ”just to show a good face” – det har vi for travlt til,” understreger han

Kan give bagslag
"Fair play i Supermarkedets" kampagne endte med at fuse stille ud og dermed ser Dansk Supermarkeds beslutning i bakspejlet ud til at have været rigtig. Men alligevel advarer forskeren Janni Thusgaard Pedersen om, at fremgangsmåden nemt kunne have givet bagslag.

”Problemet med den reaktive strategi er, at man risikerer at blive fremstillet i medierne som en virksomhed, der slet ikke er interesseret i de her etiske initiativer. Og derfor ville jeg i det konkrete eksempel have taget en dialog og fundet ud af, om man kunne finde et alternativ til at melde sig ind i DIEH, eller om "Fair play i Supermarkedet" kunne stilles tilfreds med yderligere information om det allerede igangværende arbejde på området,” siger Janni Thusgaard.

Hun understreger, at virksomhederne for hver henvendelse nøje bør overveje, om det er de reaktive eller de proaktive briller, man vil tage på. Og beslutningen skal selvfølgelig afspejle det krav, man bliver stillet overfor. Der er i sagens natur stor forskel på, hvordan man skal reagere over for et krav om at melde sig ind i en bestemt organisation og en trussel om dårlig presseomtale om CO2-udledning.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

Danskerne købte økologi for 15,5 milliarder kroner i supermarkederne i 2023

29.04.2024CSR.dk

Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser

29.04.2024CSR.dk

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

2030 Builders
Møde
Networking - Wine and Walnuts

Join us for a casual afternoon of engaging stories and discussions around the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), away from conventional corporate presentations. Dive deep into the sustainability challenges and triumphs, share experiences, and connect with like-minded individuals over wine and walnuts.

Dato

03.05.2024

Tid

15:30

Sted

Fuglevangsvej 11

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J