”Det skal være lige så let at se CO2-tallet som prisen”

Ny digital løsning til byggeriet og industrien viser produkters CO2-udledning på linje med prisen. Det gør vanskelig klimadokumentation tilgængelig, så det er nemt at vælge produkter på baggrund af bæredygtighedsdata.

Foto: 123rf.com

11.03.2024

CSR.dk

Stigende klimakrav til industrien og byggeriet har givet stigende efterspørgsel på miljø- og klimadokumentation på produktniveau. Det mærker man hos Sanistål – part of Ahlsell, som bl.a. sælger byggematerialer, tekniske komponenter, værktøj, befæstelse og sikkerhedsudstyr til mere end 34.000 virksomheder i industrien og byggeriet i Danmark.

Gør vanskelig dokumentation nem at bruge

Det er især miljøvaredeklarationer på produkterne, også kaldet EPD’er, der bliver efterspurgt.  Med en EPD i hånden kan man fx se, hvor meget CO2, der er blevet udledt i forbindelse med produktionen af produkterne – og vælge produkter til og fra på baggrund af bæredygtighedsdata.

I praksis er det dog ikke helt nemt at bruge en EPD, fortæller bæredygtighedschef Gitte Østergaard Futtrup.

”Dokumentationen er vanskelig at forstå – medmindre man er bæredygtighedsspecialist og ved, hvordan man læser og bruger en EPD. Derfor har vi udviklet en digital løsning, som giver vores kunder lige præcis den data, de skal bruge for nemt at kunne træffe ansvarlige produktvalg,” siger Gitte Østergaard Futtrup.

Kurven er fyldt med CO2

Konkret kan virksomhedens kunder se og sammenligne CO2-påvirkningen for forskellige produkter, når de handler online. Når kunderne klikker varer i den digitale indkøbskurv i  webshoppen eller app'en, får de vist et tal for CO2-udledningen på linje med prisen – både for den enkelte vare med EPD og, som noget nyt, sammentalt i kurven.

”Vores tilgang er, at det skal være lige så let at se varernes CO2-belastning, som det er at se prisen. Netop fordi bæredygtighed bliver et mere og mere væsentligt indkøbsparameter for industrien og byggeriet, skal kunderne bruge begge oplysninger for at kunne vurdere, om det er et godt og ansvarligt køb,” siger Gitte Østergaard Futtrup.

Sanistål – part of Ahlsell trækker klimatallet fra de bagvedliggende EPD’er, som også er tilgængelige i webshoppen, men kunderne slipper altså for selv at tygge sig igennem dokumentationen for at finde de relevante CO2-data. 

Ser effekt på VVS

Aktuelt har Sanistål – part of Ahlsell CO2-data på cirka 18.000 varenumre. Alene indenfor installationsprodukterne på VVS har 35 procent af varenumrene nu EPD'er, så kunderne kan se CO2-aftrykket i indkøbskurven.

”Vi begynder at se indikationer på, at det virker at knytte CO2-data helt tæt sammen med købsbeslutningen. Vi har set en vækst på fem procentpoint i onlinesalget af VVS-produkter med CO2-data i forhold til VVS-produkter uden CO2-data. Effekten vil blive større i takt med, at vi får data på flere produkter. Det er en stor opgave, men rejsen skal starte et sted, og vi er godt i gang,” siger Søren Borg, Director of Digital Business Development.

- EHS

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Valified

Sponseret

Digitalt værktøj gør det nemt at lægge en ESG-omstillingsplan

11.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny undersøgelse: Danske boligejere bekymrer sig mindst om energieffektivitet

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Årets rapporteringsperiode for Communication on Progress er åben

09.04.2025Verarca

Sponseret

Dansk softwareløsning giver WeMarket klar indsigt i CO2-udledning år for år

07.04.2025CSR.dk

Sådan bliver omnibus en succes for Danmark

07.04.2025CABI

Sponseret

Lempede ESG-krav fjerner ikke behovet for socialt fokus

04.04.2025CSR.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

01.04.2025DTU

Sponseret

Ny efteruddannelse på DTU i ESG-styring og -rapportering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle