Der mangler grønne gulerødder i transporten

Distributionsvirksomheden GLS vil egentlig gerne skifte til grønnere leveringsformer, eksempelvis elbiler, men savner politisk opbakning til at forcere de mange praktiske og teknologiske udfordringer, der byder sig til.

Regionschef for GLS Denmark, Karsten Klitmøller, fortalte om virksomhedens grønne planer. Foto: Anders Kampmann.

17.03.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Effektivisering, digitalisering og klimahensyn er fylder mere og mere i transport- og logistikbranchen, mener i hvert fald Transportøkonomisk Forening (TØF) og Transportens Innovationsnetværk (TINV), der derfor havde sat disse emner på dagsordenen til årets Godskonference i slutningen af februar.

Læs også: Nu vil Carlsberg også benytte elektrisk levering

Blandt hovedtalerne var Karsten Klitmøller, der er Region Manager for distributionsvirksomheden GLS Denmark. Han fortalte indledningsvis om GLS’ strategi på området og hvor selskabet står i dag.

”Vi har 60 procent af vores trafik på last mile, hvoraf næsten halvdelen er i Østdanmark, og vi har selvfølgelig nogle målsætninger om at gøre vores drift mere klimavenlig. Det skal bl.a. ske gennem ruteoptimering og bedre brug af data, og meget gerne også selve teknologien på vejene”, sagde han.

Det sidste punkt rummer både de største muligheder og de største udfordringer, understregede han. En ting er således de populære elcykler, som bl.a. DHL også bruger – ”De er god branding, men kapaciteten er begrænset”, som Karsten Klitmøller sagde – noget andet er de reelle varebiler.

Tiltag som lokkemad
”Vi vil meget gerne skifte hele vores flåde af dieselbiler ud med elektriske varevogne, men de biler findes i vores optik ikke pt. Jeg har stadig ikke set den første, rene elvarebil, dvs. en, der ikke bare er en ombygget dieselbil, og de rummer nogle økonomiske og praktiske udfordringer”, sagde han og fortsatte:

”Elvarebilerne er dyrere og kan laste mindre, fordi batterierne optager en del af pladsen. Det betyder, at hvis vi skiftede alle vores biler til el, så ville vi få brug for 20 procent flere vogne. Derudover er der opladningssituationen, hvor tidsforbruget er et problem, plus at der indtil videre ikke er nok ladestandere. Alt i alt gør det, at vi ikke rigtig tror på el lige nu”, sagde Karsten Klitmøller.

Han nævnte derefter en række tiltag, som kunne fungere som ’lokkemad’ for industrien. Det være sig eksempelvis bedre/gratis parkering for elvarebiler, adgang til gågader og busbaner, højere tilladt totalvægt og lavere afgifter.

Læs også: De første elektriske lastbiler kører nu på danske veje

For som han sagde: ”Det er svært at være proaktiv på det her felt; vi vil gerne have nogle gulerødder fra politisk hold for at blive grønne og tage skridtet med en teknologi, som på det her stadie, vi er på nu, risikerer at stresse vores chauffører, fordi de bliver bekymrede for rækkevidden i deres biler.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby