Den store klimaudfordring

Transporten står overfor alvorlige udfordringer med det stadigt stigende CO2-udslip. Og løsningerne ligger bestemt ikke lige for. Den helt store udfordring bliver at få de kortsigtede og langsigtede løsnings-modeller til at hænge sammen på en hensigtsmæssig måde. Det mener Institutdirektør for DTU Transport Niels Buus Kristensen. Han var indbudt til Transporterhvervets Klimakonference for at kridte banen op til videre diskussion.

24.10.2008

CSR.dk

Institutdirektør for DTU Transport Niels Buus Kristensen, som også er medlem af regeringens Klima-kommission, var indbudt til Transporterhvervets Klimakonference for at klargøre overfor deltagerne, hvor store udfordringer sektoren reelt står overfor i de næste mange årtier. Han lagde ud med at slå fast, at der ikke findes nemme løsningsmodeller, som ligger lige til højrebenet på dette område. Og at transportbehovet er driver’en for den misere vi står i. ”Man siger populært, at bønder, transport og bolig er de tre helt store syndere, hvad angår CO2-udledninger. Transportsektoren er den eneste sektor, hvor udslippet er steget, så det nu udgør 31 % af den samlede udledning. Og uanset hvad vi nu vælger at gøre, så har det allerede fået konsekvenser i en lang årrække frem. Det kan vi ikke komme udenom.”
Og det helt store dilemma bliver ifølge Niels Buus Kristensen, hvordan vi binder de kortsigtede løsninger sammen med de langsigtede på en hensigtsmæssig måde. Der er nemlig ingen tvivl om, at både en plan A, en plan B og en Plan C er nødvendig, hvis vi for alvor vil gøre noget ved klimaets hastige forandringer.

Etiske overvejelser
Den globale opvarmning er et faktum. Havniveauet er steget. Temperaturerne er steget. Og de globale menneskeskabte udslip af CO2 bidrager til denne opvarmning. Det er facts. Og det stilles der ikke længere spørgsmålstegn ved. Det betyder stigninger i vandstand og smeltning af poler. Og dermed betragtelige ændringer i levevilkår for mange mange mennesker kloden rundt.
Her er det ifølge Niels Buus Kristensen væsentligt at hæfte sig ved den globale fordeling af udslippet. Det er ikke nok, at vi i Vesten vil gøre noget ved problemet. Det batter ikke noget, hvis ikke lande som Indien og Kina også kommer med. Heri ligger der nogle ikke uvæsentlige etiske overvejelser: Der er med andre ord brug for en langsigtet international løsning. Et princip for en global fordeling kan være, at vi skal have ret til det samme CO2 udslip pr. borger i verden. Det er der, hvor den lander på et tidspunkt under alle omstændigheder, forudser Niels Buus Kristensen. ”Det har naturligvis konsekvenser for os, hvis det princip skal føres ud i livet. Vi står i vesten i dag for 2/3 dele af udslippet. Det vil sige, at ulandenes udslip skulle stige med 60 % for at komme op på vores nuværende niveau. Hvis vi fortsætter ”Business as usual” kommer vi fra 2000-2050 til at opleve en stigning i udslippet på 125 %!”

Energiforbrug og CO2-intensitet
På kort sigt kan vi gennemføre marginale ændringer, men det er ikke muligt at lave de langsigtede ultimative løsninger med de konventionelle teknologier. Hvad kan vi så gøre? Ifølge Niels Buus Kristensen er der overordnet to veje til at gøre noget ved CO2-udslippet: Vi kan gøre noget ved energiforbruget og vi kan sænke CO2-intensiteten.
Energiforbruget kan påvirkes ved at reducere transportomfanget og gøre transporten mere energieffektiv. Transportomfanget kan reduceres ved at gøre noget ved efterspørgslen - prisen (afgifter), lokalisering, logistik samt transportudbud.
Energieffektiviteten kan øges ved at køre brændstoføkonomisk, i valg af transportform, teknologiske løsninger og bedre kapacitetsudnyttelse.
Men vil vi have fat i de løsninger, der virkelig batter noget på længere sigt, skal vi have sænket CO2-intensiteten og have fat i nogle nye teknologier. Det kan som bekendt være biobrændstof, brint, el, CO2-lagring og LPG (naturgas). Det vil sige, at vi skal have gang i:
Teknologiske forbedringer
Biobrændstoffer
Afgifter
Carbon Capture and Storage (på mellemlang sigt)

Kunsten er ifølge Niels Buus Kristensen at få de kort- og langsigtede strategier til at spille sammen.

Et problem: Transport er billig!
Problemet med disse langsigtede løsninger, er at de er meget kostbare. Det er vilkårene, hvis man ønsker at gøre noget på transportområdet. ”Afgifterne er i forvejen høje og man kan næsten ikke klemme mere der. De billige tilpasninger, som ligger ligefor, er derfor allerede i anvendelse.”
Problemet er ifølge Niels Buus Kristensen, at transport faktisk er billig:
Transportprisen udgør en meget lille del af de internationalt fragtede varers værdi.
Den effektive og billige godstransport er et centralt element i globaliseringen.
Persontransport er vigtig for et effektivt arbejdsmarked og moderne livsstil. Værdien af rejsetiden er den største del af trafikanternes reelle omkostninger. ”Jo rigere vi bliver jo mere er vi villige til at betale for at beholde den personlige transport. Og derfor stiger transporten – den er billig i forhold til værdien af tid.”
Det samme mønster gør sig gældende for søtransport og godstransport. ”Jeg har hørt, at det koster mellem 25-50 kr. at fragte et tv fra Kina. Se det i forhold til den fulde pris for tv’et! Og det er jo klart, at drivkraften er den økonomiske vækst. Hvad gør vi så?”

Korte, mellemlange og langsigtede løsninger
På mellemlang sigt skal vi, ifølge Niels Buus Kristensen, satse på el og CCS og strøm fra vedvarende energi (vindmøller) og på kort sigt på:
Øget forskning og udvikling. Det SKAL sættes i gang nu, hvis vi skal have de teknologiske løsninger på mellemlang og lang sigt.
Økonomiske virkemidler inklusiv afgiftsdifferentiering
Øget brændstofeffektivitet via kendte teknologier
Brændstoffer fra vedvarende energi (biobrændstoffer?)
Men det lange seje træk hedder: teknologiske landevindinger, afgifter, brint og el. Der er rigeligt at gå i gang med, for udfordringerne er massive. Således siger John Nordbo fra WWF, som også er indbudt til konferencen, at hvis vi skal nå det strategiske mål om, at den gennemsnitlige temperaturstigning må være på højst 2 grader (og der har vi allerede nået en 0,7 procents stigning…) over det førindustrielle niveau, så skal vi mere end halvere det nuværende udslip inden 2050. Og så er der stadig kun en 50 procents chance for, at det lykkes…

Alle frugter skal høstes
De helt store syndere, når det gælder CO2-udslip pr. indbygger er USA, Rusland og Danmark. I den forbindelse påpeger John Nordbo, at selvom vi siger, at det er vigtigt at få Kina og Indien med, så skal vi ikke glemme, at de ikke er i nærheden af vores mængde udslip pr. indbygger. ”Hvis vi bare alle lå på deres niveau, så ville vi slet ikke have noget problem med klimaforandringer.” Der findes, ifølge Nordbo, heldigvis også gode eksempler: ”Tyskland og Japan har knækket kurven. Det er sket med afgifter.”
Martin Lidegaard gæster også konferencen. Han er formand for den nystiftede grønne tænketank Concito. Også han kommenterer på de forstemmende udsigter. Men det gode er, ifølge Martin Lidegaard, at der nu ikke længere er diskussion om, hvorvidt klimaforandringerne også er menneskeskabte og hvor store konsekvenser, det egentlig har. Vi ser nu på klimaforandringerne som et fact. Og vi indser, at der skal sættes ind over hele linjen. Der skal kigges på løsninger indenfor både persontransport og gods. Og der skal kigges på både investeringer og reguleringer. Lidegaard formulerer det således: ”Det er ikke længere et spørgsmål om at høste de lavthængende frugter. Alle frugter skal høstes.” Concito’s transportgruppe barsler snart med en værktøjskasse, som både vil indeholde forslag til økonomiske virkemidler og nye teknologiske løsninger.
www.miljohorisont.dk/transport

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

06.05.2024CSR.dk

”Den grønne omstilling risikerer at strande på kajkanten”

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

02.05.2024Dagrofa aps

Sponseret

Dagrofa: Fokus på energibesparelser reducerer klimaaftryk med 14 %

01.05.2024Klimakampen ApS

Sponseret

Danica Pension dropper olieinvesteringer efter opråb fra kunder

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

30.04.2024CSR.dk

Forbedret sikkerhed på danske skibe

30.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

100% genbrugsglas frem for nyt glas

Jobmarked

Se alle

Semler Gruppen A/S

Sustainability Specialist til Danmarks største bilkoncern

Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern. Vi arbejder målrettet med den elektriske omstilling af bilmodellerne fra Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Cupra og Porsche. Vi udvikler digitale mobilitetsløsninger, og vi er repræsenteret i både Norden og de baltiske lande. I Semler Agro, vores landbrugsdivision, formidler vi traktorer og jordbrugsmaskiner fra John Deere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

19.05.2024

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus