Danske forskere undersøger, hvordan vi laver grønt flybrændstof

Dansk køkkenaffald kan blive et værktøj til at fjerne CO2-udslip fra verdens flyrejser.

Forskere fra Syddansk Universitet undersøger, hvordan man bedst omdanner madrester og andet biologisk materiale til flybrændstoffer, og om man kan etablere et stort anlæg i Danmark, som sætter gang i produktionen. .

26.03.2019

CSR.dk

Hvordan omdanner man bedst madrester og andet biologisk materiale til flybrændstoffer, og kan man etablere et stort anlæg i Danmark, som sætter gang i produktionen?

Svarene på disse to vigtige spørgsmål i kampen for at fjerne CO2-forureningen fra flyrejser er forskere fra Syddansk Universitet med støtteerklæringer fra blandt andre de multinationale selskaber Lego og Mærsk i gang med at afdække.

Læs også: Forskningsprojekt skal lave madaffald om til flybrændstof

Det skriver Videnskab.dk.

”Vi skal finde en erstatning til fossile brændsler, og vi vil udvikle en model, som man kan skalere op til hele verden”, fortæller ph.d.-studerende Anders Winther Mortensen fra Syddansk Universitet (SDU) til Videnskab.dk.

Planen fra Anders Winther Mortensen – og hans kolleger på SDU Livscykluscenter, ph.d.-studerende Kasper Dalgas Rasmussen og professor Henrik Wenzel – lyder groft sagt sådan her:

Madrester, gylle, halm og andre naturlige materialer skal laves om til biogas i et særligt anlæg. Biogas består af CO2 og metan, men hvis man i stedet tilfører brint til processen, vil al gas være metan. Dermed behøver man ikke længere dele biogas, og udbyttet vil blive langt større.

"Danmark en god case"
”Danmark er en særlig god case, for over halvdelen af landarealet bliver brugt til landbrug. Vores biogaspotentiale fra eksempelvis gylle og halm er kæmpestort i forhold til andre lande, så vi har råstoffet til grønne flybrændstoffer”, forklarer Kasper Dalgas Rasmussen til Videnskab.dk.

Hvis investorer ender med at kunne se fidusen i at investere i et anlæg fra for eksempel Sydafrika, skal de formentlig regne med at lægge i omegnen af to milliarder kroner.

Derfra vil det ifølge forskerne fra Syddansk Universitet tage 2-3 år, før anlægget ville være oppe at køre. Et enkelt anlæg ville kunne producere omkring ti procent af det flybrændstof, vi bruger i Danmark.

Det er håbet, at sådan et anlæg ville vise vejen frem for flere investorer og for politikerne på Christiansborg, så flere anlæg kan komme til.

Læs også: KLM vil have mere miljøvenlige fly

”Det er meget lettere at få støtte til noget, som vi har vist kan lade sig gøre, end til noget fiktivt”, siger Kasper Dalgas Rasmussen til Videnskab.dk.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom