Coops dyrevelfærd udstilles i ny rapport og kampagne

Dyreværnsforeningen Anima har offentliggjort en rapport om slagtekyllingers velfærd i dansk detailhandel, sammen med en kæmpe kampagne med outdoor skærme, annoncer og reklamefilm, der skal skubbe udviklingen i detailhandlen fremad.

Skærm på Rådhuspladsen med opfordring til Coop om at droppe alle turbokyllinger. Foto: Anima.

04.05.2022

CSR.dk

Coop er på syvende og sidstepladsen, og Aldi og Lidl har lagt sig i front. Så kort kan Animas nye rapport https://filer2.anima.dk/kyllingerapportmaj2022 .pdf om dyrevelfærd for kyllingerne i detailhandlen opsummeres. Og forskellen er tilmed stor. Aldi har scoret 30 point ud af ca. 55 mulige imens Coop blot har fået 12,5 point. Den dårlige placering skyldes først og fremmest om, at Coop fortsat vil sælge mange millioner turbokyllinger de kommende år.

”Vi har overordnet set oplevet en fornuftig udvikling de sidste par år, hvor den ene kæde efter den anden har startet en udfasning af de frygtelige turbokyllinger, ligesom vi så buræg forsvinde fra butikkerne nogle år siden. Desværre ser vi også, at Coop halter så meget bagefter at det fungerer som en bremseklods for at forandre kyllingeindustrien. Det er meget trist for dyrevelfærden,” udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Stor kampagne skudt i gang
Anima indrykker i den kommende tid annoncer i Politiken og 14 andre aviser for at vise resultaterne fra rapporten. Derudover har foreningen igangsat en kæmpestor outdoorkampagne med over 60 digitale skærme i hele Danmark inkl. Rådhuspladsen, Nørreport samt Nordens største skærm i Odense på 270 kvm og Aalborgs største skærm. Derudover udsender Anima en række film, som vil blive spredt på sociale medier og tv-reklamer. Budskaberne vil hovedsageligt handle om at råbe Coop op og bede dem ”komme ind i kampen.” Der vil også blive sendt rosende budskaber til Aldi og Lidl for at være gået længst for kyllingernes velfærd indtil nu.

Anima vil løbende rangere supermarkederne indtil alle er kommet i mål med en omlægning til den anerkendte standard, European Chicken Commitment. Standarden sikrer langsommere voksende kyllinger, bedre pladsforhold samt miljøberigelse.

Turbokyllinger har fået deres navn efter deres eksplosive vækst fra 50 gram til over 2 kg på under fem uger. Denne vækst betyder blandt andet at gangbesvær, nedsat immunforsvar, organsvigt og højere dødelighed er kendte problemer i produktionen.

Danske producenter skal øge indsatsen
Aldi, som ligger knebent øverst i Animas rangering, har samtidig med rapportens lancering løftet sløret for sit næste skridt på området: at forpligte sig til, European Chicken Commitment (ECC), så snart volumen af danske kyllinger, der opfylder kravene til ECC-standarden, er til stede hos leverandørerne. Først på ferske kyllinger, dernæst på frosne "rene" kyllingeprodukter (kyllingelår, -bryst, m.v.) og til sidst også på bearbejdede kyllingeprodukter, som blandt andet indebærer kyllingepålæg.

”Det er vores opgave som detailkæde at tage ansvar for bedre dyrevelfærd og hjælpe kunderne med at handle flere ansvarlige varer. Vi har store ambitioner på området, og Animas flotte anerkendelse af Aldis indsatser betyder meget for os,” siger Katrine Milman, CSR-chef i Aldi Danmark.

Aldis næste skridt er dog betinget af de rette forudsætninger i markedet:

”Vi er klar til at tage næste skridt, men det kræver, at markedet og producenterne er klar – de danske producenter skal kunne leve op til den stigende efterspørgsel på velfærdskyllinger. Vi har en klar ambition om at tilbyde vores kunder danske produkter med bedre vilkår for slagtekyllinger,” siger Katrine Milman.

- EHS

Animas opgørelse af indsats for kyllinger

Detailaktørernes score i Animas rapport om slagtekyllingers velfærd i dansk detailhandel. Højest mulige pointscore er 55. 

Aldi: 30
Lidl: 29
Dagrofa: 26,5
Nemlig: 25
Salling: 22
Rema 1000: 21,5
Coop: 12,5

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Smart løsning på overproduktion: Fristads lader dig designe selv

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

11.09.2025CSR.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

11.09.2025CSR.dk

Første automat af genanvendte strømpebukser åbner i Danmark

10.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Små valg, stor forskel – hvem vinder Verdens Bedste Indkøber?

10.09.2025CSR.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

09.09.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny guide: Gør en forskel med dit kaffeindkøb

09.09.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Fra kaffecykel til millionforretning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: CSRD og CSDDD (2025)

Fra Due Diligence til lovgivning: Gå fra analyse til handling med CSRD og CSDDD

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st, København