CO2-hjælp til mindre dagligvareleverandører på vej

Et nyt samarbejde mellem en brancheorganisation og en sværvægter i dagligvarehandlen vil hjælpe mindre og mellemstore virksomheder til at leve op til skærpede krav for deres klimaindsats.

Reduktion af CO2-udledninger hos mindre leverandører til Coop vil fremover kunne ske gennem samarbejde. .

14.06.2022

CSR.dk

Brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop er gået sammen og lancerer nu et klima-forløb, som kan hjælpe mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning.

I april i år stillede Coop det krav til sine store leverandører, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi). Det betyder, at firmaerne implementerer metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen.

Nu tager Coop næste skridt, og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører.

De store kan selv – de mindre skal have en hånd
”Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores leverandører arbejder for at understøtte klimamålene i Parisaftalen. De store leverandører har selv ressourcerne og arbejder allerede nu meget professionelt med at reducere deres klimapåvirkning. Men hvis vi skal i mål, skal vi også have de mange mindre og mellemstore leverandører, der ikke selv i samme omfang har ressourcerne, med. Igennem dette nye projekt giver vi dem en hånd, så vi sammen kan nå i mål,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.

Forløbet er udviklet og gennemføres sammen med MLDK, som ser flere fordele for sine medlemmer.

”Mere end halvdelen af vores medlemmer er allerede forpligtet i forhold til SBT, men det er typisk de største leverandører. For de mindre leverandører – og det vil i SBT-sammenhæng virksomheder med mindre end 500 medarbejdere, er et sådant håndholdt forløb som vi planlægger sammen med Coop, en oplagt mulighed for at komme i gang med SBT og samtidigt tage del i det netværk som der vil blive skabt med andre virksomheder, som er samme sted i deres klimaarbejde,” siger CSR & Public Affairs Manager, Mogens Werge, MLDK.

Bidrager til Coops egne mål
Ud over det konkrete forløb aktiverer Coop også sin Coop Crowdfunding-platform, som kan bidrage til finansieringen af de nødvendige klimarettede tiltag hos leverandørerne.

For Coop er det desuden et vigtigt redskab til at nå sin egne målsætninger om inden 2025 at reducere sin klima-påvirkning med 75%, og være klimapositiv i egen drift i 2030. Langt størstedelen af den samlede klimapåvirkning sker dog udenfor Coops egen drift og den skal reduceres med omkring 20 procent frem til 2030.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle