Brands bruger blockchain til at promovere bæredygtige produkter

Et stigende antal store producenter på flere forskellige markeder inddrager blockchain-teknologien til at spore råvarer og materialer i deres forsyningskæder, og på den måde skabe mere bæredygtige produkter.

Diamanter er et af de produkter, hvor sporing gennem blockchain er blevet et værktøj til gennemsigtighed på det seneste..

17.09.2018

CSR.dk

I jagten på mere transparens og bæredygtighed i forsyningskæderne, tager flere og flere virksomheder blockchain til sig som værktøj. Teknologien, der nok bedst er kendt som grundlaget for den virtuelle valuta Bitcoin, bliver inddraget for at skabe en fælles elektronisk log, der kan spore et produkt hele vejen fra råvare over produktion til butik, skriver Digiday.

Læs også: Alle vil med på blockchain-vognen

Blandt de nyeste eksempler nævnes mediet eksempelvis Walmart, der – som også omtalt her på sitet – gennem noget tid har brugt blockchain til at spore diverse madvarers oprindelse, sådan som Salling også gør med tun, efter succesfulde forsøg med bl.a. svinekød i Kina og skiveskårne mangoer i USA for to år siden.

Diamantproducenten De Beers udrullede i maj et blockchain-værktøj ved navn Tracr, der skal følge de ædle stenes vej fra mine til slibning og polering for at kunne dokumentere, at de ikke har været involveret i vold eller andre ulovligheder.

Og i modebranchen søsatte den danske designer Martine Jarlgaard allerede i maj sidste år, i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, hvor gennemsigtighed også var et tema i år, et pilotprogram sammen med startuppen Provenance, der bruger en digital platform til at spore tøjets vej fra råmaterialer til forbruger.

Stadig udfordringer for teknologien
De forskellige brands peger ifølge Digiday på, at blockchain kan opfylde forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtighed og sikkerhed, hvilket producenterne samtidig kan bruge til at markedsføre produkterne. Via det fælles overblik, som gør alle transaktioner synlige, kan producenterne forsikre kunderne om, at deres varer er sourcet og fremstillet sikkert, lovligt og etisk korrekt.

Walmart bruger for tiden blockchain til at spore 25 forskellige fødevarer, og ifølge selskabets chef for fødevaresikkerhed og sundhed, Frank Yiannas, så kan man mærke, at ”Forbrugernes forventninger forandrer sig – de vil vide mere om, hvor deres mad kommer fra, hvordan den bliver dyrket, om den er økologisk”, som han ifølge Digiday sagde til en konference i sidste uge.

På trods af potentialet på flere fronter, peger Digiday dog på, at blockchain ’stadig er i sin vorden’, med knaster omkring datakvalitet, som både brands og udbydere arbejder med, fx i forhold til at bygge teknologi, som kan finde fejl.

Læs også: Ben & Jerry’s lancerer nyt klimainitiativ baseret på blockchain-teknologi

Derudover er der også udfordringer omkring det at forene sporingsteknologi med fysiske produkter i stor skala.

”Når du tager sporing og putter det ind i den fysiske verden på tværs af en meget kompleks og multinational forsyningskæde, så bliver tingene komplicerede; hvordan får du eksempelvis placeret en chip i en luksustaske, og hvordan sikrer du dig, at den chip er sikker?”, siger Josh Ong, der er chef for global brandstrategi i Blockchain Wave Lab, til Digiday.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

01.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online