Awardshow hylder det bæredygtige og ansvarlige design
Grundfos var blandt aftenens vindere, da Danish Design Awards 2017 løb af stablen i Industriens Hus 8. maj. Her blev danske virksomheder hyldet for deres arbejde med design, og i år var især bæredygtighed og ansvarlighed fællestræk blandt de nominerede.
Mandag d. 8. maj blev dørene i Industriens Hus for andet år i træk åbnet for Danish Design Awards, som er Dansk Design Center og Danske Designeres årlige designpris.
Klik på dette link for at se video fra Danish Design Award.
- Design kan ændre samfundet til det bedre. Godt design har evnen til at gøre livet bedre for mennesker i hele verden, lød det fra aftenens konferencier, Ane Cortzen.
Og bæredygtigt og ansvarligt var netop, hvad der kendetegnede mange af de nominerede til aftenens priser.
- En af de ting, jeg har været meget imponeret over, er den enorme ansvarlighed og bæredygtighed blandt de nominerede. Principperne og holdningerne er virkeligt kraftigt indarbejdet, samtidigt med at det er enormt innovativt og kreativt, sagde Dan Boyter, jurymedlem & direktør, Pressalit.
Se også videoen: Tre grunde til at løse dine innovationsudfordringer med design
Grundfos vinder for gennemdesignet varmepumpe
En af de virksomheder, der kunne gå hjem med en af de guld, d-formede priser, var Grundfos. De vandt i kategorien ’save money’ for deres ALPHA3-system, som gør det lettere og mere effektivt at regulere varmesystemer og sikrer bedre varmeøkonomi for forbrugerne.
- Den nye pumpe er teknisk overlegen og giver installatøren overblik og forbrugeren mulighed for i hidtil uset grad at følge og regulere sit forbrug. Det er et eksempel på brugervenlig innovation, der går et skridt videre, end de eksisterende løsninger på energiområdet, lød det fra juryen.
Produktet bringer Grundfos tættere på kunden, og det har selve designet af pumpen, måleren og en APP til slutkunden hjulpet med.
- Vi har prøvet at digitalisere på en rar måde. Vi har involveret design, så alle forstår produktet. Det er en stor ære at stå her i dag, og det er et skridt på vejen i vores digitaliseringsrejse i Grundfos, siger Rose Kampmann, UX Lead, Grundfos.
Læs også bloggen: Design åbner nye døre for mange virksomheder
Design kan mærkes på bundlinjen
Design bliver stadigt vigtigere for danske virksomheders konkurrenceevne og økonomiske bundlinje.
- Vi ved, at de virksomheder, der bruger design, kan mærke det direkte på bundlinjen. De får øget kundetilfredshed, og deres brand bliver styrket utroligt meget, sagde Sarah Gade Hansen, chefkonsulent, Dansk Industri.
En anden virksomhed, der var nomineret til en pris, var Gram Commercial. De har brugt design til at fremme salget af deres bæredygtige køleskabe, og det kan virksomheden mærke direkte på bundlinjen.
- Vi har haft de mest energieffektive køleskabe i Europa gennem de seneste ti år, men derudover har vi arbejdet sammen med et designfirma for at differentiere os yderligere. Vi kan se det på salget, vores køleskabe er meget populære, sagde Anders Sjøgaard, teknologi direktør, Gram Commercial.
Læs også: Er designere en tu$$e værd i timen?
I kategorien Employment Growth vandt Acarix Cadscor System, som muliggør en helt ny, ikke-invasiv procedure til diagnosticering af åreforkalkninger i kranspulsåren. Systemet kan redde liv og reducerer omkostningerne ved diagnosticering.
I kategorien Message Received vandt Benefits of a Toilet, en kampagnefilm, der er en del af medieinitiativet WHY WOMEN? fra The Why Foundation, som søger at skabe opmærksomhed om de udfordringer, som kvinder og piger lever med. Filmen bruges i dag som undervisningsmateriale og skaber opmærksomhed om et overset problem for særligt piger og kvinder i udviklingslande.
I kategorien Save Money vandt ALPHA3 fra Grundfos: Én pumpe. Én måler. Én app. Til sammen udgør de Grundfos’ nye ALPHA3-system, som gør det lettere og mere effektivt at regulere varmesystemer og sikre endnu bedre varmeøkonomi for forbrugerne.
I kategorien Share Resources vandt GoMore - på én gang et fællesskab og et marked for delebiler. Deleøkonomi-løsningen sætter bilister i kontakt med hinanden, hjælper dem til at spare penge og gør køreturen mere miljøvenlig og social.
I kategorien Better Work vandt Sideways Adjustable Toilet fra Pressalit A/S - et toilet, som kan flyttes sidelæns og som er udviklet for at lette tilværelsen for både brugere og hjælpere i handicap- og ældresektoren og giver bedre betingelser for både brugere og hjælpere i handicap- og ældresektoren.
I kategorien Daily Life vandt M-PAYG Solar Home System - et forudbetalt solenergisystem, der giver lavindkomsthusholdninger i udviklingslande adgang til solenergi via små mobile ratebetalinger på kun 35 kr./måned. Et deleøkonomisk og visionært designprojekt, der både tager klimakrisen og de store udfordringer med ustabil strøm i udviklingslandene seriøst og skaber store forandringer i hverdagen for de involverede.
I kategorien Feel Good vandt CasusGrill - et redesign og en grøn transformation af engangsgrillen i aluminium. Fremstillet af bæredygtige materialer uden brug af metal. Mere effektiv, mindre affald og sikrere i brug. En charmerende følgesvend, der i højere grad udtrykker nøjsomhed og kærlighed til naturen end high tech macho-grill med røde oksebøffer.
I kategorien Better Learning vandt EyeJustRead - et innovativt pædagogisk system, der sporer elevens øjenbevægelser under læsning for at støtte lærer og elev i at forstå og styrke elevens læsefærdigheder. Et superanvendeligt tool, der kan være starten på en lille revolution for de knap 15 procent af befolkningen, der oplever problemer med læsning.
I kategori Clean Solutions vandt Powered by You 2.0. En enkel, billig og fuldstændig CO2-neutral løsning til opvarmning, der udnytter varmeenergien i spildevand. Den ambitiøse designløsning er realiseret på et kollegie i Kolding, der nu opvarmes 100 procent med energien fra beboernes spildevand.
I kategorien Healthy Life vandt Path Feel fra Walk With Path Limited - en indlægssål, der gennem aktiv feedback giver brugeren føling med underlaget. Path Feel er udviklet til ældre og andre, der har problemer med balancen. Den særlige lasersål til Parkinson-patienters sko har potentiale til at forbedre livskvaliteten for de 10 millioner mennesker, der på verdensplan er ramt af sygdommen Parkinsons.
I kategorien Outstanding Services vandt VIGGA, der udfordrer køb-og-smid-væk-mentaliteten omkring børnetøj ved at tilbyde et smart og attraktivt alternativ. Ved at dele børnetøj i høj kvalitet kan VIGGA-familierne reducere miljøbelastningen med op til 80 % - og med høj kvalitet i børnetøjets design og materialer tilbyder VIGGA udover en innovativ serviceløsning også en æstetisk oplevelse.
I særpriskategorien Icon Award vandt noma - som med René Redzepi i spidsen har stået for et nytænkende, eksperimenterende regions- og sæsonbestemt køkken og i dag må betegnes som et stykke ikonisk oplevelsesdesign. Den visionære restaurant er i øvrigt kendetegnet ved evnen til innovation, også uden for gryderne.
I særpriskategorien Visionary Concepts vandt Venligbolig - et boligkoncept, der skaber mulighed for, at boligejere og byer kan byde flygtninge velkommen i samfundet og lokalområdet. VenligBolig er en socialt design, men det er også en velfærdsvision, som samtænker integration, borgerinddragelse og deleøkonomi i forsøget på at løse en presserende samfundsopgave.
Se http://danishdesignaward.com/winners-da/ og http://danishdesignaward.com/finalister/ for at læse mere om de vindende løsninger og finalisterne og se de fulde jurykommentarer.
Danish Design Award samarbejder i 2017 med Design Week Kolding og D2i - Design to innovate samt Designskolen Kolding. Det betyder, at en prisfest også finder sted i Kolding den 31. maj, hvor der blandt andet fejres fire nye priskategorier og uddeles særpriserne Young Talent og People’s Choice. Festen i Kolding finder sted i Svane Shippings lagerhal på havnen.