Aktive Forbrugere hænger tøjvirksomheder til tørre

Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere forsøger at presse danske tøjvirksomheder til at droppe sandblæsning i fremstillingen af jeans, da metoden gør arbejderne i tøjindustrien alvorligt syge.

30.03.2011

CSR.dk

I en ny kampagne tager forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere afstand fra tøjvirksomheder, som benytter sandblæsning i produktionen af jeans.

Sandblæsningen, der er meget udbredt i tøjindustrien, bruges til at give bukserne et moderigtigt, ”slidt” look, men det har vist sig at arbejderne, som udfører sandblæsningen, har stor risiko for at udvikle lungesygdommen silikose, fordi de under processen ikke kan undgå at indånde siliciumstøv.

Silikose er en uhelbredelig sygdom, der giver åndenød, hoste og feber - og som i sidste ende ofte er invaliderende og dødbringende. Derfor opfordrer Aktive Forbrugere nu de danske tøjkæder til at handle.

Virksomheder hænges ud på hjemmeside
”Virksomhederne har ikke været opmærksomme på, at det er et problem, men det er deres ansvar”, siger Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere til Politiken. Organisationen har de seneste måneder været i dialog med en stribe virksomheder om problemet, og mange har lovet, at de vil udfase den farlige metode i løbet af 2011. Det gælder for eksempel tøjkæder som Bestseller og H&M, men der er stadig en række virksomheder, som ikke tager afstand fra metoden. Derfor har Aktive Forbrugere offentliggjort en liste over virksomheder, der stadig benytter sandblæsning, på sin hjemmeside aktiveforbrugere.dk. Listen tæller blandt andet virksomheder som Dansk Supermarked, Minimum og Iceman.

I Tyrkiet, hvor sandblæsning af jeans tidligere har været meget udbredt, forventes mindst 4.000 at blive ramt af sygdommen, og 46 har allerede mistet livet efter at have sandblæst jeans. Metoden er nu ulovlig i landet, men i lande som Bangladesh, Syrien og Egypten bliver metoden stadig brugt.

 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle