4000 elbiler til deling i Paris
Byernes by vil sende 4.000 deleelbiler på gaden for dels at nedsætte CO2-udledningen og dels afhjælpe de enorme trafikpropper, der er dagligdag i den franske hovedstad. En kender er dog skeptisk overfor projektet. Det skriver ing.dk
Tanken er, at det skal være ligeså let, at leje en delebil, som det i dag er at leje en delecykel. Projektet hedder Autolib og skal allerede fra efteråret 2010 eller foråret 2011 være klar til at fragte pariserne rundt på gaderne i de lejede elbiler. Brugerne vil skulle betale et månedligt abonnement på et par hundrede kroner og derudover en afgift på omkring 50 kr. pr. halve time bag rattet. For at sikre en stor fleksibilitet og let tilgængelighed er det meningen, at der skal bygges 1.400 ladestationer i Paris og omegn - 700 i forstæderne, 500 i gaderne i Paris og 200 fordelt i parkeringskældre. Her kan pariserne leje en elbil, der så igen kan afleveres på en hvilken som helst anden ladestation i byen - eller byttes til en ny, en genopladning ventes nemlig at tage seks til otte timer, da der ikke er tale om batteriskiftestationer, sådan som Dong og Better Place har det på tegnebrættet herhjemme. Hvem der skal stå bag projektet er endnu ikke afgjort og hvem der kan og vil er ifølge en kender også et åbent spørgsmål.
Paris foreslår et kæmpe projekt, hvilket efter min mening er alt for ambitiøst. Elektriske biler er meget sårbare og dyre at vedligeholde og reparere. Jeg ved ikke, hvordan Paris regner med at holde 4.000 biler i god stand, siger George Gallais, direktør i Vulog, der udviklede dele-elbilsystemet i feriebyen Antibes, et projekt der omfatter noget mere beskedne 11 biler og alligevel har givet sine hovedpiner.